Barokní architektura Umění 17. a 18. stol. Pojem: a) zvláštní, riskantní, nesprávný b) nepravidelná perla “barroco” c) Federico Barocci (1528-1612) 18. stol. – pejorativní 19. stol. – název epochy periodizace: ranný barok 1590-1630 vrcholný 1630-1700 pozdní 1700-1780 periodizace u nás: ranný 1600-1700 vrcholný 1700-1740 pozdní 1740-1780 Dynamika, rozvinutí do prostoru, efektní perspektivy, hra se světlem, gesta, teatrálnost… Barokní architektura Základní znaky: Snaha o působení na diváka, ovládnutí jeho smyslů Reprezentace Komplexní dílo (Gesamtkunstwerk, Bel composto) Prostorové iluze Hra světla a stínu Drahocené materiály Obohacení dekorace Dynamicky prohnuté fasády Prostor- prolínání geometrickch tvarů Půdorys – převážně podélné kostely, ale důležitá centrála Navazuje na renesanci, ale rozvíjí po svém: -centralizace, gradace, zdůraznění středu x rovnováha, pravidelnost -disharmonie, dynamismus x klid, harmonie -nadsázka, iracionalismus x rovnováha, racionalismus -popírání hmoty x respektování hmoty Různé proudy: Radikální baroko, klasicistní baroko… Přebírá renesanční témata a doplňuje je: poutní místa, více v lidové architektuře, velký rozvoj zahrady Carlo Maderna 1556 – 1629 Pietro da Cortona 1596 - 1669 Gianlorenzo Bernini 1598 - 1680 Francesco Borromini 1599 – 1667 Guarino Guarini 1624-1683 *Carlo Maderna St. Susanna 1603 *1607-26 Palazzo Barberini (Maderna, Bernini, Boromini, Cortona) *Pietro da Cortona *St. Maria della Pace *baldachýn 1623-33 *Gian Lorenzo Bernini *Cathedra Petri, 1647-53 Scala Regia, 1663-66 *1656-67 *Francesco Borromini *San Carlo alle Quattro Fontane 1638 *Sant’Ivo della Sapienza Perspektivní galerie, Palazzo Spada, 1652-3 *Guarino Guarini San Lorenzo v Turíně *Kaple Nejsvětějšího pláště Ludvík XIV. 1661-1714 Louvre Berniniho návrhy 1665 *Versailles Schönbrunn *Johann Bernard Fischer z Erlachu (1656-1723), *Karlskirche 1715-37