KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ VE ŠKOLE Mgr. Jiřina Juřičková ZŠ a MŠ Horníkova Brno CO JE KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ •Obecně "systém činností sloužících k podpoře dětí i dospělých při jejich rozhodování o další profesní a vzdělávací orientaci". • • starší pojetí •poradce jako expert •otestuje v 9. ročníku / posledním roč.SŠ •zpracuje výsledky •na základě znalostí možností poradí, nasměruje moderní pojetí •koncept Career management skills •žák aktivní, samostatný, zodpovědný •postupně získává kompetence (sebepoznání, práce s informacemi..) •napříč ročníky a předměty •průběžná tvorba portfolia •všestranné sebepoznání a rozvoj • OSOBNOST KARIÉROVÉHO PORADCE •Co pro mě osobně bylo klíčové pro rozhodování o mých vlastních studiích a kariéře? (cvičení – co nebo kdo mě nejvíc ovlivnilo?) příp. cvičení Řeka života •Jak mě směrovala škola / rodiče / další proměnné? •Jak klikatá byla cesta k mému současnému uplatnění? •Jsem tam, kde chci být a jsem tam rád? •Jak vnímám a realizuji svůj kariérní rozvoj v současnosti? •Jak mi znalost sebe sama pomohla v mé kariéře? •Jaké jsou moje silné stránky a nakolik je uplatňuji • ve svém povolání? • Help People on a Daily Basis as a Psychologist | All Psychology Schools KDO VE ŠKOLE + HLAVNÍ TÉMATA •Dle šetření se liší škola od školy. • •ŘŠ určuje osobu zodpovědnou za KP. • •nejčastěji VP (v souběhu s výukou) • – na ZŠ i SŠ •někdy ZŘ •někdy ŠP •někdy speciální úvazek KP ZŠ: •volba povolání, potažmo dalšího studia •prospěch žáků •výchovné problémy, nízká motivace •testování zájmů a předpokladů SŠ: •volba studia •prospěch •příprava na vstup na trh práce (pohovory, životopis) •osobní problémy •změna školy, předčasné ukončení studia VÝCHOVNÝ PORADCE a KP • •kdy komunikuje – začátek škol. roku, TS, TH, nástěnka, webové stránky školy, škol. inf. systém… •jednoduchý souhrn, průběžně aktualizovaný na web (jak probíhá poradenský proces na škole, kontakty, osoby, odkazy, možnosti), harmonogram důležitých termínů – web MŠMT, kde je potřeba zdravotní způsobilost a jiné náležitosti, talentové zk. (leden) •konzultace s žáky, rodiči •propojovat s výukou (projekty žáků, rodiče do školy, exkurze, besedy, návštěvy studentů či absolventů, videa, ČJ…), společný projekt (firma) •informovat i kolegy – propojenost, srozumitelná komunikace •spolupráce ŠPP •s externími organizacemi •se školami (SŠ, VŠ) • •do velké míry koordinátor, ne realizátor všeho, má metodické vedení (PPP) • Jaké úkoly má ve škole výchovný poradce - Bobyho škola RIZIKOVÉ FAKTORY školní a profesní neúspěšnosti ·individuální charakteristiky žáka (vývojová poruchy učení a chování) ·rodičovské vlivy (vysoká zaměstnanost rodičů žáka, nevhodné • výchovné působení rodičů) ·sociální postoje, hodnoty a chování (rizikové skupiny vrstevníků, • rizikové chování) ·školní výkonnost (nízké školní výsledky, opakování ročníku) ·školní angažovanost (záškoláctví, nízké očekávání žáka, nedostatek volních vlastností, nezájem o školu, nízký zájem a spolupráce rodičů) ·školní chování (poruchy chování, časná zvýšená agresivita žáka) ·rodinné charakteristiky (nízký socioekonomický status rodiny, vysoká mobilita rodiny žáka, nízká úroveň vzdělání rodičů, vysoký počet sourozenců, nekompletní rodinné prostředí, nízká homogenita rodiny) • Depression takes a toll on teenagers – The Pearl Post Jak souvisí s KP? SPOLUPRACUJÍCÍ EXTERNÍ ORGANIZACE •úřad práce – tzv. informační a poradenská střediska (IPS) – skupinově, individuálně s rodiči, propojení s analýzou uplatnění • • •PPP – diagnostika, poradenství, nastavování PO, pomoc při vyhledávání škol, doporučení pro určitý typ vzdělávání (např. SŠ na Kamenomlýnské pro děti s růz. hendikepem) • •SPC – děti se znevýhodněními – kvalifikované zařazování do odpovídajícího typu vzdělávání • •v krajích specializovaná centra KP (JM www.vzdelavanivsem.cz) • •komerční agentury • PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA BRNO , Brno, Husovice - Živéfirmy.cz VELETRHY STŘEDNÍCH ŠKOL •https://www.nevim-kam.cz/veletrhy/ • • • • •www.vyberskoly.cz – online srovnávač, podrobné profily škol, videa, online konzultace na objednání – videonávod •pro SŠ: kam po maturitě AKTUÁLNÍ SITUACE •průběžně aktualizovaný informační web MŠMT https://www.prihlaskynastredni.cz/ •web k procvičování pro žáky od Cermatu (k PZ na střední i maturitě) https://tau.cermat.cz/ •novela školského zákona (sněmovna, senát, ještě podpis prezidenta ČR) Ø2 řádné + 2 náhradní termíny (12.+15.4., 29.+30.4.) – možnost přesunu mezi městy Øpřihlášky v digitální podobě (podpis ZZ bankovní identita apod.) Ø3 elektronické přihlášky, zůstává i možnost papírová, 15.1. spuštění systému pro ředitele škol, od února rodičům Øprioritizace dopředu(nepůjde měnit) Øtermín podání 1.-20.2. 2024 (ne konec února) Øpřílohy stačí v kopiích (originál uschovat – PPP, lékař) Øprospěch jako volitelné kritérium •výsledky JPZ v polovině května 2024 v el.systému – automatické přijetí bez zápisového lístku, zkrácení doby •minimalizace podávání odvolání (pouze pochybnosti o průběhu řízení) •2. kolo – pravidla jako v 1. kole (výsledky polovina června 2024) •3. kolo v gesci SŠ jako dosud •školy s talentovou zkouškou – zůstává stejné (konec listopadu, 2 přihlášky papírově, rozhodnutí až v stejném termínu jako předchozí, také v dubnu PZ) uchazeči UK • • •opatření MŠMT platné od 27.10. 2022 • •na žádost může být prominuta PZ z českého jazyka – znalost potřebná pro studium se může ověřit rozhovorem •na žádost může test z matematiky konat v UK jazyce •školní PZ na žádost možná v UK jazyce nebo 25% času navíc + překladový slovník •Pozn. Kariérní centrum MU pro studenty z UK MU (zvláštní uznání Národní ceny KP 2022) Ukrajinská vlajka – Wikipedie PRAXE na ZŠ Horníkova qspolupráce VP a ŠP qpředmět Pracovní činnosti, • průřezová témata i v jiných qzážitkový kurs Na zkušenou qkonzultační hodiny qnástěnka qbesedy s odborníky z praxe qexkurze do SŠ + podniků qnávštěva poradenského střediska ÚP qveletrhy, DOD, přehlídky středních škol – rodiče •Festival vzdělávání na výstavišti - SŠ • Gaudeamus – pomaturitní + celoživotní q Coumim (od Euroguidance) Ukázka Europas (od NPI) StartID v aplikaci si vytváří portfolio a firmy jim podle něj mohou nabídnout ideální brigádu, praxi, stáž či exkurzi video PSYCHOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ ke KP -metody (které jsou jen pro psychology a které může používat • i další pedag. pracovník) • -spolupráce s VP + PPP, pedagogové • -mimointelektové faktory • + to, co nemůže předvést ve škole • -konzultace v trojlístku • -program pro třídu – PZ, prevence stres, bývalý žák • -loni i online, el. možnosti, videohovory, infografiky… • Jakub (9. ročník) RIASEC •výsledek • • - video práce s kartami terapeutické pískoviště – Matěj (7. ročník) METODY využitelné i pro nepsychology •Pečlivý výběr nástrojů a způsobů jejich interpretace! •Vše je podkladem pro reflexi a diskusi, ne neměnný fakt. Odrazový můstek. •Ne jednorázové testování v 9. roč., ale průběžná práce s dětmi po celou dobu škol. docházky (silné stránky, talenty, zájmy, hodnoty…) • -sebeposuzující dot. typu Riasec , papír tužka / elektronicky • -www.pruvodcekarierou.zkola.cz – Zlínský kraj, zdarma dotazník profesních zájmů s vyhodnocením • -různé metody na pomezí ČJ – povídka o sobě za 10 let apod., psaní životopisu, motivačního dopisu, rozhovor s rodičem, INF – vyhledávání informací, VV – umělecky ztvárnit… • -osobnostní dotazníky – podklad pro diskusi směřující k sebepoznání (temperament, týmové role, osobnost např. 16personalities.com dotazníky zájmů, www.emiero.cz test osobnosti, www.salmondo.cz online pomocník pro podporu KP (viz výstup), www.testmojeplus.cz test silných stránek od Scia, profitest na https://infoabsolvent.cz/Profitest), nové • vpráce s kartami (např. www.b-creative.cz) vpráce s videem – profily zaměstnání např. https://www.infoabsolvent.cz/VideoObory/ vmyšlenkové mapy vpřípadové studie zaměřené na kariérní dilemata vhraní rolí – pohovory vreflexe skupinových rolí během skup. práce ve výuce vdotazník předností – získává názory ze všech stran AKTIVITA DRAŽBA / AUKCE • hodnoty vztahující se k výběru povolání KARÉRNÍ PORADENSTVÍ U DĚTÍ S SVP • právní rámec: • zákon č. 561/2004 Sb. o vzdělávání žáků s SVP • školský zákon č. 82/2015 Sb. • vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb • ve školách a školských poradenských zařízeních • • subjekty: SPC, PPP, ŠPP, lékař •o to větší význam zájmů žáka, vztah k němu •menší důraz kladen na testování předpokladů, spíše individuálně vedený proces hledání •stejná pravidla PZ, jen nárok na úpravy (samostatná učebna, časový limit, úprava textových materiálů, kompenzační pomůcky, přítomnost AP) – rozhoduje ŘŠ na základě doporučení ŠPZ •obory E: navazují na osnovy ZŠ praktické, určeny pro žáky s LMP, doporučení •příklady škol •METODIKA • • Children With Special Needs: Definition and Challenges BURZA NÁPADŮ na aktivity související s KP (projekt MMB) Brainstorming techniques: 15 templates to try in 2021 | Conceptboard Blog WEBOVÉ STRÁNKY •www.atlasskolstvi.cz •www.infoabsolvent.cz •www.scio.cz •www.stredniskoly.cz •www.mapaskolstvi.cz •www.cermat.cz •www.nsp.cz (národní soustava povolání) •www.pruvodcekarierou.zkola.cz • • www.narodnikvalifikace.cz www.cakp.cz www.careers2030.cst.org (nově vznikající profese) atd. 120 Line ideas LITERATURA •NAVAROVÁ, S.: Rozvoj kariérového poradce, Raabe •VOSMIK, M.: Inkluze a kariérové poradenství, Raabe •BLAŽKOVÁ, J.: Moje volba, nakl. Hněvín (netradiční učebnice), podobných prac. sešitů je mnoho (i elektronicky – klíč. slova pracovní listy, průvodce volba povolání) •MERTIN, V.: Poradce k volbě povolání, Raabe •Metodická příručka k tématu člověk a svět práce (online) •BRABEC, J.; KREISLOVÁ, B., ZÁBRANOVÁ, L.: Jak efektivně zavést kariérové poradenství do škol •CENTRUM VZDĚLÁVÁNÍ VŠEM: Kariérové poradenství ve škole – kvalitně a profesionálně - příklady dobré praxe atd.atd. • •FB skupina Kariéroví poradci, koučové, lektoři a další nadšenci CZ & SK • DĚKUJI ZA POZORNOST!