Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví Předmět se zabývá především působením rodinného soužití/prostředí na psychické zdraví člověka. Rodina je z tohoto hlediska pro člověka nejvýznamnější sociální skupinou, proto nás budou zajímat jak protektivní, tak rizikové faktory tohoto vlivu. INSTRUKCE A NÁMĚTY K SEMINÁRNÍMU ÚKOLU ▪ UKONČENÍ PŘEDMĚTU Podmínkou k ukončení předmětu „Protektivní a rizikové faktory duševního zdraví“ je vypracování a prezentování seminárního úkolu, úkoly není nutné odevzdávat ani papírově ani elektronicky. Každý z vás si může vybrat jeden ze dvou typů úkolu (viz dále). V obou případech se jako výstup (výsledek) očekává myšlenkově propracovaná prezentace v trvání přibližně 15 – 25 min podle charakteru úkolu (její konkrétní podoba, tedy i délka, zařazení do harmonogramu prezentací atd., bude upřesněna při konzultaci úkolu, popř. později). ▪ PRÁCE V PRŮBĚHU SEMESTRU Pracovat na seminárním úkolu a následně jej prezentovat můžete buď samostatně nebo ve dvojici, případně i ve trojici (u dvojice či trojice je potřeba při prezentaci ozřejmit podíl jednotlivých členů n-tice na vypracování úkolu) ▪ ZÁVĚREČNÝ PREZENTAČNÍ SEMINÁŘ Prezentace budou probíhat v pátečních blocích (viz IS) (Každý student se zúčastní jednoho bloku podle rozdělení do skupin Prez/01, Prez/02, Prez/03, Kombi/01, které jsou vypsány v IS). ▪ KONZULTACE Kdykoli v průběhu semestru se mnou můžete (ale nemusíte – nejde o povinnost) svou seminární práci konzultovat mailem nebo po předchozí domluvě online (MS Teams), případně osobně. Nebojte se na cokoli zeptat (ať už k výběru tématu, obsahu, zaměření, postupu, metodám či k samotné prezentaci). K tomuto předmětu není přednáška, pouze závěrečný prezentační seminář, přičemž během semestru pracujete na seminárním úkolu. O to více mohou pro vás být konzultace přínosné. K OBSAHU SEMINÁRNÍCH ÚKOLŮ: 1. ÚKOL ZAMĚŘENÝ EMPIRICKY (malá výzkumná sonda, mini-výzkum, kazuistika …) Cílem empiricky orientovaného seminárního úkolu je to, abyste dostali možnost vyzkoušet si roli „výzkumníků“ – badatelů v takové oblasti, která vás zajímá (téma si samozřejmě vyberete), mj. je cílem i to, aby slovo „výzkum“ bylo studenty vnímáno pozitivněji, než je tomu – většinou – dosud :), tím se i pomalu připravujete na bakalářskou práci (nebo DP), u níž je často požadována výzkumná část; máte tedy příležitost zjistit, že zkoumání (i když jde jen o minivýzkum) může být úžasně zajímavé; samozřejmě zde můžete počítat s mou vydatnou pomocí – jak v průběhu práce na úkolu tak i při prezentaci → příprava: výběr tématu, stanovení cíle výzkum/k/u, výběr zkoumaného souboru (většinou půjde o rodinu či více rodin, případně o respondenty, jimž budete klást otázky, ... atd.), volba metod (nejčastěji rozhovor, pozorování, případně i anket/k/a ... atd., dále analýza, srovnávání, zjišťování vztahů a souvislostí atd.), → výstup: prezentování celého výzkumu – seznámení s koncepcí, průběhem (včetně příp. úskalí a potíží), se závěry, zajímavostmi, podněty a otázkami pro další zkoumání atd.; výzkum/kazuistiku můžete, chcete-li, ilustrovat např. audio či videozáznamy, fotografiemi, kresbami atp. (záleží na povaze úkolu, je však nutné dát pozor na zachování anonymity osob) 2. ÚKOL ZAMĚŘENÝ TEORETICKY Cílem seminárního úkolu tohoto typu je především to, abyste se zdokonalili v myšlenkovém zpracovávání nějakého (v tomto případě vámi vybraného) tématu a v rámci postupné identifikací s rolí učitele si vyzkoušeli „naživo“ toto téma předat ostatním – tzn., že je nutná tzv. „didaktická transformace“ tématu – tedy nejen „odrecitování“☺ vět, napsaných na papíře nebo v prezentaci (nebojte se toho, jste v 1. roč., půjde tedy o pokus:) a z mé strany můžete i zde očekávat vydatnou míru pomoci!) → příprava: výběr tématu, studium zdrojů, poznatková syntéza, vytvoření prezentace (nejlépe s použitím programu MS PowerPoint, není to podmínkou, ale pro prezentování je to vhodný program) → výstup: konkrétní prezentování seminárního úkolu (včetně diskuse), vzhledem k posluchačům (v tomto případě vašim spolužákům) je nutné promyslet prezentaci také po didaktické stránce, stručně řečeno: půjde nejen o to, CO předáváte při prezentaci (obsah), ale i JAK to předáváte☺; doporučuji pro takto zaměřený úkol zapojit studenty ze skupiny (formou diskuse, předem připravené aktivity či jinak dle vlastního uvážení); jde o to, aby vaše vystoupení mělo smysl a pro ostatní bylo přínosné, aby nebylo nudným monologem či čtením snímků z prezentace TÉMATA, NÁMĚTY Zadání úkolů v následujícím textu je stručné, ve formě námětů; počítá se s tím, že po předběžném výběru úkolu dle vlastního zájmu (a také po domluvě případné spolupráce ve dvojicích, popř. trojicích) můžete svůj úkol konzultovat s vyučující – např. upřesnění obsahu, metod práce, výběr literatury, naplánování prezentace atd. atd. (cokoli, s čím si nebudete vědět rady). o Pozn.: Totéž téma si může vybrat i více jednotlivců nebo n-tic (každé zpracování bude jiné, někdy je to i velký přínos). To tedy znamená, že téma, které bylo někým vybrané, není „zadané“, ale může být vybráno opětovně. 1. TÉMATA, NÁMĚTY K EMPIRICKY ZAMĚŘENÉMU ÚKOLU 1.1. Rodinné rituály (tradiční – společností sdílené, ale i specifické pro konkrétní rodinu) 1.2. Rodinné mýty (tradující se dávné příběhy o členech rodiny, souvislost s hodnotovou orientací rodiny) 1.3. Rodinná vztahová síť (srovnání u různých rodin) 1.4. Domácí zvířata v rodině (postavení, vztahy, komunikace ...) 1.5. Rodina a televize (např. přepínač TV a „rozložení moci“ v rodině:-) atp.) 1.6. Rodina a počítač/e (vliv na komunikaci ap.) 1.7. Rodinná teritorialita (půdorys obydlí, označení „zón“, srovnání u různých rodin atd.) 1.8. „Jak se žije /v/ rodině se závislým členem?“ (na alkoholu, jiných látkách, popř. na netu, automatech atp.) 1.9. „Jak se žije /v/ rodině s nějakým znevýhodněním?“ (např. rodiny neslyšících ap.) 1.10. „Jak se žije /v/ rodině se závažně nemocným členem?“ 1.11. „Jak se žije /v/ rodině v době komunitní epidemické (koronavirové) krize?“ 1.12. „Jak se žije /v/ rodině etnicky odlišné (např. uprchlické ap.)?“ 1.13. „Jak se žije /v/ rodině zrekonstruované (doplněné)?“ 1.14. „Jak se žije /v/ rodině s jedním rodičem?“ (srovnání různých konstelací, specifika...) 1.15. „Jak se žije /v/ rodině s výrazným věkovým specifikem?“ 1.16. Hodnotová orientace u různých rodin (srovnání ...) 1.17. Soužití více generací, transgenerační přenos některých vzorců chování 1.18. Rodina a ztráta zaměstnání (postoje – „výzva nebo hrozba“, problémy, krize) 1.19. Rodina a ekonomika (různý způsob nakládání s penězi, různý „tok peněz“ atp., srovnání) 1.20. Rodina a domácnost (např. téma „ne/pořádek“:-), úklid atd. atd.) 1.21. Sourozenecké konstelace (opět srovnání různých rodin...) Pozn.: můžete si zvolit/najít samostatně nějaké další (vlastní) téma, které není v nabídce, je ovšem potřeba jej se mnou konzultovat. ▪ KAZUISTIKA K popisu rodiny (event. rodin při srovnávání více rodin) bude vhodné (ovšem ne nutné) použít způsob, kterému se říká kazuistika (kasus=případ, kazuistika=popis případu, případová studie, slovo „případ“ je míněno neutrálně bez negativní konotace). Kazuistika rodiny ilustruje zvolenou problematiku (specifické téma) prostřednictvím zcela konkrétního „případu“ autentické rodiny (samozřejmě se zachováním naprosté anonymity), výběr konkrétní rodiny (v případě většiny seminárních úkolů spíše více konkrétních rodin) záleží na studentovi. o Pomůcka/inspirace k vytvoření kazuistiky: Kazuistika rodiny obvykle obsahuje: 1. stručné uvedení hlavního tématu, motivu, popř. problému, klíčové otázky (to vše vzhledem ke zvolenému tématu, námětu) 2. charakteristika rodiny: 2.1. charakteristika jednotlivých členů rodiny, 2.2. vztahy mezi členy rodiny, struktura rodiny, rodinná konstelace, 2.3. specifika rodiny – např. způsoby komunikace, projevování emocí, rituály, tradice, hodnotová orientace atp., ovšem především specifika vzhledem ke zvolenému tématu 2.4. silné a slabé stránky rodiny, 2.5. další aspekty života rodiny (např. volný čas, společné činnosti, domácí zvířata atd. atd.) 3. diskuse, komentáře, vyjádření vlastních postojů, názorů ap., případně zasazení do teoretického rámce, konfrontace s teorií – s názory různých autorů ap., shrnutí (resumé), klíčová slova, případně literatura, odkazy. 2. TÉMATA, NÁMĚTY K TEORETICKY ZAMĚŘENÉMU ÚKOLU Důležitá poznámka: pokud budete chtít některý z následujících (původně teoreticky zaměřených) námětů zpracovat empiricky (=výzkumně), je to možné, zde máte možnost volby zpracování (ostatně některá témata z 1. se s tématy 2. i překrývají) 2.1. Soudobé trendy v rodině 2.2. Rozvodovost - příčiny, souvislosti, důsledky 2.3. Náhradní rodinná péče, systém NRP v ČR, možnosti, meze, problémy ... 2.4. Podoby násilí v rodině 2.5. Rodina s jedním rodičem 2.6. Nevlastní rodiny (tzv. doplněné rodiny) 2.7. Postavení ženy v rodině, dělba rolí uvnitř rodiny, dvoukariérová manželství 2.8. Životní cyklus a fáze života rodiny, klíčové body ve vývojovém cyklu rodiny 2.9. Rodina a volný čas 2.10. Ekonomická stránka rodinného soužití 2.11. Rodinné krize (různé typy rodinných krizí) Následující témata jsou kontroverzní (více než předchozí), proto je potřeba počítat při prezentaci i s živou diskusí, předpokládá se, že prezentující studenti se pokusí diskusi nestranně moderovat! :-) 2.12. Manželství – instituce, která se přežila?!? (argumenty, názory, postoje, citace autorů ...) 2.13. Rodiny homosexuálních partnerů (argumenty, názory, postoje, citace autorů ...) 2.14. Předmanželský sexuální život (argumenty, názory, postoje, citace autorů ...) Pozn.: I zde si můžete zvolit/najít nějaké další (vlastní) téma, které není v nabídce, je ovšem potřeba jej konzultovat Konkrétní výběr úkolů bude probíhat jednoduše: Jakmile si vyberete úkol (event. po konzultaci), sdělíte mi do 15. března na mail: prokopova@ped.muni.cz tyto dvě informace: 1) které téma jste si zvolili (popř., hodláte-li téma modifikovat, tak stručně popište, jakým způsobem), 2) zda budete pracovat samostatně nebo spolupracovat ve dvojici/trojici (v tom případě napište, s kým). Možná, že jsem něco napsala nejasně nebo nenapsala vůbec, klidně se na mě obraťte kdykoli s jakoukoli otázkou mailem!! Přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby vám přinesl nejen povinnost, ale i radost z přemýšlení, zkoumání, poznávání a vlastní tvorby! Na vaše práce jsem opravdu zvědavá, nejen profesně – jako psycholožka a vyučující, ale i lidsky – jako několikanásobná maminka i babička:) Na vaše prezentace a na setkání s vámi se už teď těším … a všechny vás zdravím, Alice Prokopová