Zahrada jako edukační prostředí Jarní semestr 2024 Podmínky k úspěšnému zakončení předmětu 1) Účast na setkáních. 2) Seminární práce – ZPRÁVA nebo ROZHOVOR s učitelem/učitelkou z MŠ o využívání školní zahrady (zahrada naší MŠ) a jaké stromy a keře se na zahradě vyskytují – fotodokumentace (mapa naší zahrady). 3) Seminární práce – UČENÍ SE V ZAHRADĚ – návrh a prezentace učební úlohy pro prostředí školní zahrady. Obsah setkání I. BLOK (5. 4. 2024) Zahrada a její funkce ve výchově a vzdělávání v MŠ. Učení se v zahradě MŠ – senzitivizace. II. BLOK (17.5. 2024) Učení v zahradě MŠ – od prožitků k pojmům. Prezentace seminárních prací. Seminární práce ROZHOVOR s učitelem/učitelkou MŠ o využívání školní zahrady a seminární práce CO NÁM ROSTE NA ZAHRADĚ. ➢Domluvte si jednoho učitele či učitelku z MŠ s praxí delší než 3 roky na nahrávaném (nejlépe) rozhovoru. Při rozhovoru se zaměřte na 3 okruhy otázek: Stav zahrady MŠ, kde učí – v jakém stavu je zahrada MŠ, kdy naposledy prošla zahrada zásadnější proměnou, které prvky (nejen přírodní zahrady) jsou zde realizovány, co by na zahradě uvítali, co jim na zahradě chybí. Využívání zahrady MŠ – kolik času tráví s dětmi na zahradě, k jakým činnostem zahradu využívají, příklady „povedených“ aktivit, míra zapojení rodičů do činností na zahradě. Inspirace k činnostem na zahradě – jaká byla jejich příprava k využívání školní zahrady s dětmi během studia, kde a jak hledají inspiraci k využívání zahrady s dětmi, mají potřebu více využívat školní zahradu k různým činnostem, co by jim k tomu pomohlo. ➢Domluvte se s MŠ o zmapování/výskytu dřevin na školní zahradě a možnost si je vyfotografovat. Vypracujte PowerPointovou prezentaci CO NÁM ROSTE NA ZAHRADĚ, kde budou vyfoceny stromy a keře vyskytující se na zahradě MŠ (foto celé rostliny (habitus), detail kůry, detail větvičky a detail listu/květu/plodu (dle aktuální přítomnosti). ➢Nahraný „rozhovor“ přepište do textové podoby a fotografie „co nám roste na zahradě“ vložte do Odevzdávárny předmětu do 10. 5. 2024. Učební úloha Připravte si aktivitu pro děti do zahrady = zaměřenou na senzitivizaci = aby vlastní poznávání nebo činnost byly vázány na venkovní prostředí. Úlohu sepište dle této osnovy: Název úlohy: (vystihující podstatu činnosti) Zaměření úlohy: (senzitivizace) Cíl úlohy: (co je cílem, co chcete děti naučit, co by si měli vyzkoušet) Pomůcky: (soupis potřebných pomůcek) Vnější podmínky: (omezení, za jakých lze činnost provádět) Postup: (v jednotlivých krocích, popsáno jako návod v kuchařce, který by umožnil postup zopakovat) ➢ Učební úlohu odevzdejte do Odevzdávárny předmětu do 12. 5. 2024. Zamyslete se a napište na list papíru 3 důvody, proč by děti v MŠ měly trávit čas na školní zahradě. Zahrada jako prostor pro pohyb, na který není místo uvnitř. Zahrada jako prostor pro hry, které nelze hrát uvnitř. Tento typ aktivit na zahradě u dětí rozvíjí … Zahrada jako prostor, kde můžeme poznávat krásu barev. Zahrada jako prostor, kde vyzkoušíme svoje smysly. Tento typ aktivit na zahradě u dětí rozvíjí … Zahrada jako prostor, kde vidíme, jak vše roste. Zahrada jako prostor, kde můžeme poznávat její obyvetele. Zahrada jako prostor pro vlastní objevy. Tento typ aktivit na zahradě u dětí rozvíjí … Zahrada jako prostor, kde si vyzkoušíme, jak se pracuje. Zahrada jako prostor, kde se můžeme ušpinit. Zahrada jako prostor, kde lze zažít dobrodružství. Tento typ aktivit na zahradě u dětí rozvíjí … Zahrada jako prostor, kde můžeme být stranou ostatních. Zahrada jako prostor pro společná setkávání Tento typ aktivit na zahradě u dětí rozvíjí … Co se v zahradě můžeme naučit? Kdy se tedy v zahradě učíme? V čem je výhoda zahrady oproti lesu/parku/louce? V čem jsou nevýhody zahrady oproti lesu/parku/louce? Přírodní zahrady nejen v MŠ Po shlédnutí videa si zodpovězte tyto otázky: ➢ Je podmínkou přírodní zahrady velký prostor? ➢ Jsou podmínkou přírodní zahrady pouze rostliny z volné přírody? ➢ Jsou podmínkou zbudování přírodní zahrady velké investice? ➢ Je nutné při budování přírodní zahrady zrušit vše, co bylo v zahradě doposud? ➢ Proč se při revitalizacích zahrad MŠ využívá konceptu přírodních zahrad? Podívejte se na krátké video o přírodních zahradách Podívejte se, jak může vypadat přírodní zahrada jedné z MŠ. Prohlédněte si na interaktivní mapě přírodních zahrad, kde všude jsou certifikované přírodní školní zahrady a jak vypadají. Učební úlohy senzitivizační Aktivity na závěr Pexeso Hmyzí domeček