ÚVOD
- Předmět Jazyková kultura a komunikativní dovednosti se věnuje rozvoji komunikativních dovedností a kultivaci jazykového projevu studujících obor Učitelství pro mateřské školy.
- Součástí obsahu předmětu je taktéž stylistika, s jejímiž základními pojmy se studující během semestru seznámí, osvojí si je a budou schopni je nejen definovat, ale taktéž prakticky užívat.
- Účast na seminářích je povinná. Povolena je jedna neomluvená absence. Za účast se považuje přítomnost
v semináři od zahájení výuky vyučující až do ukončení semináře vyučující. - Vzhledem k charakteru výuky se očekává aktivní individuální či skupinová práce a také samostudium.
Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu:
- aktivní účast na seminářích
- včasné splnění průběžných seminárních úkolů:
- práce s texty (Ranní tělocvik + vzájemné hodnocení) - nutno odevzdat do odevzdávárny
- esej Význam kultivovaného projevu učitele v mateřské škole (vytištěné přinést do semináře)
- vlastní životopis (vytištěné přinést do semináře)
- vyprávění pohádky (bude předneseno v semináři, písemný podklad není nutný)
- krátká tematicky zaměřená prezentace v semináři (mluvený projev na vlastní téma)
- úspěšné složení malého opakovacího testu
Pět průběžných seminárních úkolů:
- Práce s texty:
Podle níže vložených textů (Ranní tělocvik) vyhledejte dva (taktéž spíše kratší) texty, u nichž provedete srovnání zejména z hlediska stylotvorných faktorů:
- najděte a přepište oba texty do dokumentu Word;
- přehledně, tedy logicky a strukturovaně komentujte prvky, jež mají texty společné a také ty, v nichž se liší;
- každý uvedený bod komentujte, podávejte věcné argumenty: proč je tomu na základě Vámi zvoleného textu
a jeho vyjadřovacích prostředku tak a tak.
Při zpracování úkolu se očekává správné užívání stylistické terminologie.
Tento úkol odevzdáte do odevzdávárny pod následujícím odkazem do neděle 10. března 2024:
Poté Vám prostřednictvím aplikace Vzájemné hodnocení bude přidělen hodnotitel a Vy sami se stanete hodnotitelem:
- přečtete oba texty a důsledně zkontrolujete komentář;
- do hodnotícího formuláře okomentujete jakoukoli nesrovnalost, nedůslednost; cokoli, co Vám budete považovat za nesrozumitelné;
- v hodnotícím formuláři se taktéž vyjádřete k silným stránkám;
- v případě, že byste považovali úkol za splněný téměř "dokonale", buďte maximálně kritičtí (ale věcní), pokuste se vždy argumenty v daném textu ještě doplnit, rozšířit (např. doplnění dalších konkrétních příkladů z textu apod.).
Jména hodnotitele i hodnoceného nejsou anonymizována (hodnocený Vás pak může podle zájmu kontaktovat).
Plnění úkolů a jejich hodnocení jsou orientačně monitorována a kontrolována.
Vzájemné hodnocení provedete do neděle 17. března 2024:
- Vlastní strukturovaný životopis:
Do semináře přinesete vlastní aktualizovaný strukturovaný životopis v tištěné podobě, který byste mohli zaslat do zaměstnání, kde se ucházíte o práci.
Přineste vytištěný do semináře 26. března 2024.
- Příprava na vyprávění autorské pohádky:
Podle požadavků uvedených v dokumentu níže si připravíte na seminář 7. května 2024 osnovu k vlastní autorské pohádce, kterou v semináři přednesete. Délka příběhu by neměla přesáhnout 5 minut.
- Zpracování vlastní eseje na téma Význam kultivovaného projevu učitele v mateřské škole:
Esej o rozsahu jedné normostrany odevzdáte vytištěnou v semináři 2. dubna 2024. Text Vaší práce bude odpovídat níže uvedeným požadavkům.
S těmito texty budeme v semináři pracovat, přinesení vlastní práce je tedy podmínkou k aktivní účasti.
- Mluvený projev na vlastní téma:
V semináři přednesete připravený projev na Vámi zvolené téma. Vaše prezentace nebude čtená, ale přednesená zpaměti.
V případě, že si zvolíte odborné téma, můžete při projevu použít oporu v podobě psaných poznámek.
Projev by měl trvat přibližně 5 minut (max. 7 minut). Měl by být přednesen spisovnou češtinou, kultivovaně a plynule. Hodnotí se:
- jazyková úroveň: spisovnost x nespisovnost, užití lexikálních prostředků
- stylistická úroveň
- kompozice
- argumentace
- mluvený projev: spisovná a srozumitelná artikulace, přirozená intonace, dynamika hlasu, tempo řeči
- neverbální aspekty: oční kontakt, mimika, posturologie, gestika
K Vašemu mluvenému projevu si můžete připravit demonstrační pomůcky (fotografie, obrázky, předměty), ne však prezentaci v programu PowerPoint.
Prezentace proběhnou v semináři v úterý 9. dubna 2024.