Jazyková kultura a komunikativní dovednosti

ÚVOD

  • Předmět Jazyková kultura a komunikativní dovednosti se věnuje rozvoji komunikativních dovedností a kultivaci jazykového projevu studujících obor Učitelství pro mateřské školy. 
  • Součástí obsahu předmětu je taktéž stylistika, s jejímiž základními pojmy se studující během semestru seznámí, osvojí si je a budou schopni je nejen definovat, ale taktéž prakticky užívat.
  • Účast na seminářích je povinná. Povolena je jedna neomluvená absence. Za účast se považuje přítomnost
    v semináři od zahájení výuky vyučující až do ukončení semináře vyučující.
  • Vzhledem k charakteru výuky se očekává aktivní individuální či skupinová práce a také samostudium.


Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu:

  • aktivní účast na seminářích
  • včasné splnění průběžných seminárních úkolů:
    • práce s texty (Ranní tělocvik + vzájemné hodnocení) - nutno odevzdat do odevzdávárny
    • esej Význam kultivovaného projevu učitele v mateřské škole (vytištěné přinést do semináře)
    • vlastní životopis (vytištěné přinést do semináře)
    • vyprávění pohádky (bude předneseno v semináři, písemný podklad není nutný)
  • krátká tematicky zaměřená prezentace v semináři (mluvený projev na vlastní téma)
  • úspěšné složení malého opakovacího testu



Pět průběžných seminárních úkolů:


  • Práce s texty:

Podle níže vložených textů (Ranní tělocvik) vyhledejte dva (taktéž spíše kratší) texty, u nichž provedete srovnání zejména
z hlediska stylotvorných faktorů:

  • najděte a přepište oba texty do dokumentu Word;
  • přehledně, tedy logicky a strukturovaně komentujte prvky, jež mají texty společné a také ty, v nichž se liší;
  • každý uvedený bod komentujte, podávejte věcné argumenty: proč je tomu na základě Vámi zvoleného textu
    a jeho vyjadřovacích prostředku tak a tak.

Při zpracování úkolu se očekává správné užívání stylistické terminologie.

Tento úkol odevzdáte do odevzdávárny pod následujícím odkazem do neděle 10. března 2024:

Poté Vám prostřednictvím aplikace Vzájemné hodnocení bude přidělen hodnotitel a Vy sami se stanete hodnotitelem:

  • přečtete oba texty a důsledně zkontrolujete komentář;
  • do hodnotícího formuláře okomentujete jakoukoli nesrovnalost, nedůslednost; cokoli, co Vám budete považovat za nesrozumitelné;
  • v hodnotícím formuláři se taktéž vyjádřete k silným stránkám;
  • v případě, že byste považovali úkol za splněný téměř "dokonale", buďte maximálně kritičtí (ale věcní), pokuste se vždy argumenty v daném textu ještě doplnit, rozšířit (např. doplnění dalších konkrétních příkladů z textu apod.).

Jména hodnotitele i hodnoceného nejsou anonymizována (hodnocený Vás pak může podle zájmu kontaktovat).

Plnění úkolů a jejich hodnocení jsou orientačně monitorována a kontrolována.

Vzájemné hodnocení provedete do neděle 17. března 2024:


  • Vlastní strukturovaný životopis:

Do semináře přinesete vlastní aktualizovaný strukturovaný životopis v tištěné podobě, který byste mohli zaslat do zaměstnání, kde se ucházíte o práci.

Přineste vytištěný do semináře 26. března 2024.


  • Příprava na vyprávění autorské pohádky:

Podle požadavků uvedených v dokumentu níže si připravíte na seminář 7. května 2024 osnovu k vlastní autorské pohádce, kterou v semináři přednesete. Délka příběhu by neměla přesáhnout 5 minut.


  • Zpracování vlastní eseje na téma Význam kultivovaného projevu učitele v mateřské škole:

Esej o rozsahu jedné normostrany odevzdáte vytištěnou v semináři 2. dubna 2024. Text Vaší práce bude odpovídat níže uvedeným požadavkům.

S těmito texty budeme v semináři pracovat, přinesení vlastní práce je tedy podmínkou k aktivní účasti.


  • Mluvený projev na vlastní téma:

V semináři přednesete připravený projev na Vámi zvolené téma. Vaše prezentace nebude čtená, ale přednesená zpaměti.
V případě, že si zvolíte odborné téma, můžete při projevu použít oporu v podobě psaných poznámek.

Projev by měl trvat přibližně 5 minut (max. 7 minut). Měl by být přednesen spisovnou češtinou, kultivovaně a plynule. Hodnotí se:

  • jazyková úroveň: spisovnost x nespisovnost, užití lexikálních prostředků
  • stylistická úroveň
  • kompozice
  • argumentace
  • mluvený projev: spisovná a srozumitelná artikulace, přirozená intonace, dynamika hlasu, tempo řeči
  • neverbální aspekty: oční kontakt, mimika, posturologie, gestika

K Vašemu mluvenému projevu si můžete připravit demonstrační pomůcky (fotografie, obrázky, předměty), ne však prezentaci v programu PowerPoint.

Prezentace proběhnou v semináři v úterý 9. dubna 2024.