YPS05: KOMUNIKACE A SPOLUPRÁCE SE ZÁKONNÝM ZÁSTUPCEM A DALŠÍMI INSTITUCEMI PEČUJÍCÍMI O DĚTI Termíny setkání: Pátek 1. 3. 2024, 9 – 12:50h Pátek 3. 5. 2024, 9 – 12:50h Témata: 1/ Specifika a úkoly institucí pracujících s dítětem (OSPOD, ZŠ, PČR, PPP, SPC, klinický a poradenský psycholog, pedopsychiatr, atd.) 2/ Teoretické základy vedení rozhovoru (proces, setting, obsahové a formální stránky komunikace) 3/ Vedení edukačního a psychoedukačního rozhovoru 4/ Vedení motivačního rozhovoru 5/ Oznamování náročných informací, probírání náročných témat Literatura: Povinná (níže uvedené tituly jsou dostupné v E-prezenčce): ČAPEK, Robert: Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha, Grada 2013 SOUKUP, Jan: Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál 2014. Doporučená: NELEŠOVSKÁ, Alena: Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha, Grada 2005. TIMUĽÁK, Ladislav: Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Integrativní rámec. Praha, Portál 2014. Požadavky k zakončení kurzu: 1/ docházka 2/ aktivní účast – modelové situace 3/ reflexe četby – odevzdání do 1.května., rozsah 1-2 normostrany - SOUKUP, Jan: Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál 2014 (str.15-81) - ČAPEK, Robert: Učitel a rodič: Spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha, Grada 2013 (kapitoly 2.1, 2.2, 2.3, 2.7, 3, 4, 6, 7) 4/ podklad pro druhé setkání – „Problematická situace v komunikaci s rodičem/institucí.“ (základní popis případu, komunikační situace, nastalého problému, potřeb učitele/rodiče/dítěte v dané situaci), odevzdání do 1.května. 5/ písemný zápočet 3.5. – reflexe kurzu, ukončení