SPECIFIKA A ÚKOLY INSTITUCÍ PRACUJÍCÍCH S DÍTĚTEM (OSPOD, ZŠ, PČR, PPP, SPC, KLINICKÝ A PORADENSKÝ PSYCHOLOG, PEDOPSYCHIATR,…) Profese Pediatr  dětský obvodní lékař  zná dítě zpravidla dlouhou dobu  Je s ním v nejužším kontaktu z hlediska jeho fyzického zdraví Pokud máte podezření, že v psychice, chování, či vývoji vašeho žáka není něco v pořádku, motivujte rodiče, aby to lékaři sdělili. Dobrý pediatr má vytvořenou síť ověřených kolegů z různých oblastí, na které vás v případě potřeby odkáže. Pedopsychiatr  vystudovaný lékař  další přípravou a praxí se specializoval na oblast duševních poruch u dětí a dospívajících  Je možné se k němu objednat i bez doporučení obvodního lékaře  Poskytnutá péče je většinou hrazena pojišťovnou  Seznam dětských psychiatrů naleznete na stránkách České psychiatrické společnosti (www.psychiatrie.cz) v sekci Dětské a dorostové psychiatrie  Specializované psychiatrické vyšetření:  tělesná prohlídka  rozhovor s dítětem a zákonným zástupcem  dotazníky  Medikace  psychické problémy mívají často podklad ve fungování těla (zejména mozku). Lékař se tedy může rozhodnout, že dítěti předepíše medikaci, která mu pomůže lépe zvládat aktuální obtíže a usnadní jeho znovuzapojení do běžného života (škola, vrstevníci, volný čas)  V předškolním věku se medikace předepisuje zřídka  Dobrý lékař předepsání medikace vždy velmi pečlivě zvažuje a ordinuje ji dítěti za účelem překonání jeho obtíží, nikoli „utlumení“ nebo „zblbnutí“, jak můžeme slyšet v názorech některých „rádobyodborníků“, kteří v rodičích vyvolávají zbytečný strach.  Mají-li rodiče nějaké obavy spojené s léky, ať se nebojí se lékařů zeptat, často se potom rozplynou.  Další léčebné postupy:  Poradenský rozhovor  Psychoterapeutický rozhovor  Psychiatři často úzce spolupracují s psychology (zejména klinickými) PSYCHOLOG Kdo je psycholog?  absolvent pětiletého studia psychologie na vysoké škole.  Náplň práce:  poradenství (případně psychoterapie)  psychologická diagnostika.  Po absolvování vysoké školy se psychologové pracující s dětmi mohou specializovat v několika oblastech:  klinická  školní  poradenská Dětský klinický psycholog Po ukončení studia absolvoval sedmiletou specializační průpravu (5+2 roky) pro práci ve zdravotnictví (podobně jako je tomu u lékařů) odborník na duševní nemoci a duševní zdraví  Popis práce: ◼ psychologická diagnostika ◼ psychoterapie poradenství a krizová intervence  Úzká spolupráce s dalšími odborníky ◼ psychiatři, sociální pracovníci, poradenští psychologové, pedagogové Je možné se objednat bez doporučení lékaře Podobně jako lékaři, mohou kliničtí psychologové spolupracovat s pojišťovnami. Naleznete je v nemocnicích či ambulancích seznam klinických psychologů je zde: http://nrpzs.uzis.cz/index.php?pg=vyhledavani- poskytovatele--pro-verejnost Poradenský psycholog  Popis práce:  Konzultace a psychologická diagnostika v oblasti školního, výchovného a profesního poradenství Má-li dítě problém v některé ze tří výše zmíněných oblastí, je tento pracovník velmi kompetentním odborníkem. Poradenské psychology je možno najít v pedagogickopsychologických poradnách, diagnostických ústavech, střediscích výchovné péče či speciálně pedagogických centrech. Školní psycholog  Pracuje na škole  Popis práce:  prevence výukových obtíží  konzultace, poradenství, školní diagnostika  péče o žáky se speciálními potřebami  spolupráce se školními poradenskými zařízeními (Pedagogicko-psychologická poradna, Speciálněpedagogické centrum, Středisko výchovné péče) Hraje také významnou roli při rozpoznávání psychických obtíží u žáků. Školní psycholog není primárně terapeutický či výchovný pracovník, objeví-li se psychické či výchovné problémy závažnějšího rázu, doporučuje rodičům klinického psychologa, případně jiné specializované pracoviště (např. Středisko výchovné péče). Speciální pedagog Je pedagogický odborník, který se specializuje na pomoc lidem s fyzickým a psychickým postižením. Většinou funguje jako součást školního, klinického nebo poradenského systému. ▪ Psychopedie - pedagogika osob s mentálním postižením ▪ Somatopedie - pedagogika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením nebo onemocněním ▪ Tyflopedie - pedagogika osob se zrakovým postižením ▪ Surdopedie - pedagogika osob se sluchovým postižením ▪ Etopedie -pedagogika osob s poruchami chován ▪ Logopedie - se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti Sociální pracovník  Absolvent VOŠ či VŠ v některém z daných oborů (sociální práce a sociální pedagogika, sociální pedagogika, sociální a humanitární práci, sociální práci, sociálně právní činnost, charitní a sociální činnost,speciální pedagogika)  Pracuje: ◼ s jednotlivým rizikovými skupinami ◼ ve stacionářích ◼ Ve zdravotnických zařízeních ◼ rodinou (často s prostředky používajícími psychoterapii) Psychoterapeut Samotné studium vysoké školy neopravňuje absolventa k poskytování psychoterapeutických služeb. Psychoterapie je velmi náročnou disciplínou a k vysokoškolskému vzdělání vyžaduje ještě další (obvykle pětiletý) výcvikový kurz. V České republice existuje řada psychoterapeutických směrů a škol, jejichž kvalita se různí. Vodítkem k rozpoznání kvality kurzu je akreditace buď Ministerstvem zdravotnictví, nebo Ministerstvem práce a sociálních věcí. Legislativně není zatím toto povolání v ČR uspokojivě uchopeno, takže se za terapeuty vydávají i lidé bez patřičného vzdělání a odbornosti. Při výběru a doporučování terapeuta je tedy třeba dbát zvýšené ostražitosti. Stejně jako v ostatních povoláních, jsou dobří a špatní psychoterapeuti. Neexistují žádná přesná kritéria „dobré“ terapie a každý terapeut dělá svou práci trochu jinak. Obecně však platí některá pravidla, která nás na kompetenci terapeuta upozorní Jak poznat kompetentního terapeuta:  Většinou má odpovídající vysokoškolské vzdělání (psychologické, lékařské, speciálně-pedagogické či sociální)  Je absolventem akreditovaných psychoterapeutických kurzů (ministerstvem zdravotnictví, ministerstvem práce a sociálních věcí, ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy)  Je otevřený spolupráci s dalšími odborníky (nestaví svoji pozici na jejich kritice a nabídce svého zázračného řešení)  Staví spolupráci na vzájemném respektu, naslouchá  Má respekt ke klientovým obtížím a chápe, že jsou způsobeny řadou příčin (nepřipisuje je zjednodušeně jednomu důvodu)  Vyjadřuje se pouze k tomu, v čem je kompetentní (například nelékař neodrazuje od užívání medikace)  Nenabízí metody, které nelze vysvětlit na podkladě biologických či humanitních věd. Neslibuje automatický zaručený účinek a rychlé a trvalé působení. Nenabízí svůj přístup jako jediný skutečně účinný. Nestaví na kritice, nebo dokonce odmítání poznatků dnešních medicínských věd a neodrazuje od léčby, která je normální v dnešní medicíně.  Většinou je členem profesní organizace, která má svůj etický kodex a etickou komisi, na kterou je možné se v případě pochybností obrátit (Česká psychoterapeutická společnost ČLS JEP, Česká asociace pro psychoterapii ČAP, případně asociace jednotlivých psychoterapeutických směrů – např. Česká společnost KBT) Organizace Ambulance  Kam je možné dítě (resp. jeho rodiče) odkázat  Dětská klinická psychologie  Pedopsychiatrická Středisko rané péče (SRP) Definice “Raná péče je terénní služba, popřípadě doplněná ambulantní formou služby, poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby.” §54, Zákon o sociálních službách 108/2006Sb. Popis SRP ⚫ Sociální služba ⚫ Terénní (zejména) ⚫ Cílová klientela je dítě raného věku (0-7 let), mající postižení či je ohrožené ve vývoji ⚫ Jedná se o službu PREVENTIVNÍ ⚫ služba je ZDARMA ⚫ Klientem je CELÁ RODINA Cíle SRP ➢ Zvýšit vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postiženy, nebo ohroženy, stimulovat celkový vývoj. ➢ Posílit kompetence rodiny a snížit její závislost na sociálních systémech. ➢ Snížit negativní vliv prostředí nebo ohrožení na rodinu dítěte a jeho vývoj. ➢ Podporovat sociální integraci dítěte v rámci rodiny. Dítě a rodinu pak integrovat v rámci komunity a regionu. ➢ Prosazovat a hájit ranou péči jako obor a službu. Postup rané péče ⚫ telefonát/ e-mail od klienta ⚫ informační návštěva ⚫ vstupní jednání s klientem + vyšetření dítěte ⚫ přijetí X nepřijetí klienta ⚫ poskytování služby (domácí konzultace v intervalu 1X za 1-3 měsíce dle potřeb rodiny; fakultativní činnosti (přednášky, setkávání, pobyty) ⚫ ukončení služby Další nabízené služby ➢ půjčování speciálních pomůcek a hraček ➢ základní sociálně právní poradenství ➢ pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů ➢ doprovod klientů k lékaři, na úřady ➢ instruktáž pracovníků zařízeních, kam dochází klient ➢ pomoc při výběru návazného zařízení a předávání do následné péče speciálně pedagogického centra Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) Služby PPP ➢ psychologické vyšetření a poradenství předškolních dětí s výchovnými problémy ➢ posouzení úrovně školní zralosti a doporučení k zlepšení školní připravenosti dětí před nástupem do 1. třídy ➢ orientační i komplexní vyšetření školní zralosti, posouzení vhodnosti odkladu školní docházky ➢ diagnostiku výchovných a výukových obtíží a doporučení vhodných metod k jejich zmírnění ➢ posouzení studijních předpokladů ➢ individuální konzultace s rodiči ➢ individuální konzultace s učiteli Popis práce PPP  poskytování služeb pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků.  Činnost poradny se uskutečňuje ambulantně na pracovišti poradny a návštěvami zaměstnanců ve školách a školských zařízeních.  Zjišťování pedagogicko-psychologické připravenosti žáků na povinnou školní docházku a vydání odborného posudku  doporučení (zákonným zástupcům a řediteli školy) zařazení žáka do příslušné školy a třídy a vhodné formy jeho vzdělávání  spolupráce při přijímání žáků do škol; psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení a studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením  zjišťění speciální vzdělávací potřeby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, a vypracování odborného posudku a návrhu opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, Speciálně-pedagogické centrum (SPC) SPC nabízí  poradenství v oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením a poskytování metodické podpory škole  Klientela SPC:  žáci se zdravotním znevýhodněním integrovaní ve školách a školských zařízeních  žáci se zdravotním postižením a žáci se zdravotním znevýhodněním ve školách, třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy  žáci se zdravotním postižením v základních školách speciálních a děti s hlubokým mentálním postižením. Orgán sociálně-právní ochrany dětí Co je to OSPOD ? Moje představa o OSPOD? Orgán sociálně-právní ochrany dětí Sociálně-právní ochranou dětí se rozumí: ❑ ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu  ochrana oprávněných zájmů dítěte  působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny  Jak zjistit pod který OSPOD dítě spadá?  Místní příslušnost OSPOD se řídí trvalým bydlištěm dítěte  Oznamovací povinnost:  Každý občan i instituce (= i MŠ) má povinnost oznámit policii podezření na spáchání TČ na dítěti nebo dítětem, při nesplnění této povinnosti se může občan dopustit TČ – neoznámení TČ  Každý občan a instituce má povinnost oznámit OSPOD ohrožené dítě - nesplnění této povinnosti může být přestupkem  V rámci zajištěné účinné SPOD je vhodné obracet se na OSPOD se všemi informacemi, které by mohly naznačovat ohrožení dítěte a to i tehdy, není-li si oznamovatel jistý závažností své informace. Je na OSPOD posoudit a vyhodnotit dané sdělení!  Odpovědná osoba k řešení sociálně - patologického jednání – metodik prevence, výchovný poradce, apod.  Pracovníci SPOD:  Sociální pracovník  Sociální kurátor  Sociální pracovník:  Rozchod a rozvod rodičů, neshody rodičů  Styk dítěte s druhým rodičem  Nedostatečná péče rodičů a jiných osob zodpovědných za výchovu  Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte (CAN)  Kolizní opatrovnictví včetně majetkových otázek, dědictví apod.  Určování a popírání otcovství  Náhradní rodinná péče  Kontrola výkonu ústavní výchovy a jiné mimorodinné péče  Sociální šetření v rodině  Sociální kurátor  Veškerá trestná činnost dětí  Veškeré přestupkové jednání dětí  Sociálně-patologické jevy ve školním prostředí – záškoláctví, nevhodné chování, agresivita, šikana a kyberšikana  Problematické chování dítěte v rodině – nerespektování rodičů, agresivita vůči rodičům, útěky z domova, toulky  Kontrola ústavní výchovy, sociální šetření  Zneužívání návykových látek  Prostituce  Další specifické formy závadového jednání Dětské oddělení psychiatrické léčebny  Věkové rozpětí: (3) 6-18 let  Terapie všech psychických poruch dětí  Biologická léčba  Psychoterapeutické postupy (individuální terapie, rodinná terapie, skupinová psychoterapie, canisterapie, relaxační cvičení, ergoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie)  Předškolní věk (v indikovaném případě může být ubytován i rodič)  Více viz např.:  https://www.plstbk.cz/primariat-vi-pedopsychiatrie  https://detskaduse.cz/index.html Základní škola MOŽNOSTI SPOLUPRÁCE Předání zprávy Vyžádání zprávy