Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete, v čem spočívá spor mezi teorií a praxí geografického vzdělávání.
Literatura: Butt, G. (2019). Bridging the divide between school and university geography – ‘mind the gap!’ In H. Walkington, J. Hill, & S. Dyer (Eds.), Handbook for teaching and learning in geography (s. 31–45). Edward Elgar Publishing.
2. Vysvětlete, v čem spočívá geografické myšlení. Na příkladu vybraného tematického celku učiva prokažte, jak geografické myšlení žáků rozvíjíte v praxi.
Literatura: Lambert, D. (2017). Thinking geographically. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 20–29). GA.
Představte zdroje, s jejichž využitím je možné připravovat výuku geografie, charakterizujte jejich obsah, zhodnoťte jejich kvalitu a navrhněte vybraná kritéria pro jejich hodnocení.
Litaratura: Rayner, D. (2017). Resources. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 150–165). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti hodnocení žáků ve výuce geografie.
Literatura: Weeden, P. (2017). Assessing geography. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 182–197). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití různých výukových metod ve výuce geografie.
Literatura: Bustin, R. (2017). Teaching a good geography lesson. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 134–149). GA.
Stručně popište obsah a vysvětlete účel a hlavní myšlenky Mezinárodní charty geografického vzdělávání.
Literatura: International Charter on Geographical Education (2016). CGE. http://www.igu-cge.org/charters/
Charakterizujte a zhodnoťte pojetí a strukturu geografických vzdělávacích obsahů v RVP ZV.
Literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2021). MŠMT.
5. Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete požadavek progrese v geografickém vzdělávání.
Literatura: Taylor, L. (2017). Progression. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 40–47). GA.
Vysvětlete, v čem spočívá koncept udržitelnosti a na příkladu vybraného tematického celku učiva prokažte možnosti integrace environmentální výchovy do výuky geografie.
Literatura: Morgan (2017). Teaching geography for sustainability. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 92–105). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití globálního (rozvojového) vzdělávání ve výuce geografie.
Literatura: Strategie GRV 2018–2030 (2019). MZV. https://www.mzv.cz/file/3418207/Strategie_GRV_2018_2030.pdf
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti začlenění konceptu místa do výuky geografie.
Literatura: Freeman, D., & Morgan, A. (2017). Place and locational knowledge. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 260–275). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti inkluze a diferenciace v geografickém vzdělávání.
Literatura: Ferretti, J. (2017). Differentiation. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 166–181). GA.
Vysvětlete systém organizace zeměpisné olympiády, specifikujte možnosti přípravy učitele a žáka na soutěž, popište konkrétní postup přípravy školního kola.
Literatura: Krtičková, K., & Jelen, J. (2021). Jak na školní kolo zeměpisné olympiády? Geografické rozhledy, 31(1), 36–37.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití Bloomovy taxonomie kognitivních cílů ve výuce geografie.
Literatura: Ferretti, J. (2017). Differentiation. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 166– 181). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití terénní výuky v geografickém vzdělávání.
Literatura: Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy. Na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. (2019). Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1238
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti začlenění badatelsky orientovaných přístupů do výuky geografie.
Litaratura: Roberts, M. (2017). Planning for inquiry. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 150–165). GA.
Na příkladu vybraného tematického celku učiva vysvětlete teorii i praktické možnosti využití geoinformačních technologií ve výuce geografie.
Literatura: Mísařová, D., Svobodová, H., Mašterová, V., Durna, R., Hercík, J., Šimáček, P., Švédová, H., & Kubíček, P. (2021). Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2145
Na příkladu konkrétních výzkumů charakterizujte možnosti využití výsledků výzkumu v geografickém vzdělávání pro plánování, realizaci a hodnocení výuky geografie.
Literatura: Puttick, S. (2017). Researching geography education. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 292–305). GA.
Charakterizujte klíčové dovednosti a možnosti dalšího vzdělávání učitelů geografie.
Literatura: Hill, J. & Jones (2017). Professional development. In M. Jones (Ed.), The handbook of secondary geography (s. 278–291). GA.
Charakterizujte nejdůležitější etapy historického vývoje geografického vzdělávání.
Literatura: Řezníčková, D. (2015). Didaktika geografie: proměny identity oboru. In I. Stuchlíková, T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (259–288). Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/549