Nadání a rozvoj Nervová soustava Optické klamy 2 | Matfyz.cz Nervová soustava •Neurony •Gliové buňky •Mícha •Mozek •Nadání https://www.youtube.com/watch?v=sIXtgT0zeyU https://edu.ceskatelevize.cz/video/5389-pokus-opticke-klamy Nadání & nervová soustava . The central nervous system-the brain and the spinal cord explained | Britannica Nervové buňky . O dynamice mozku - Časopis Vesmír OSEL.CZ :: - Když nám mrtvička přidusí mozek, neurony začnou kšeftovat . Velikost mozku obratlovců Občas potřebuji pomoc cizích,“ říká nevidomá Blanka: Vodicí pes nezvládne vše | Blesk.cz Mozek obratlovců •Z ptáků mají největší mozek papoušci. •V poměru k tělesné váze má dvojnásobný mozek oproti lidskému malý ptáček kolibřík. •Jeden z nejmenších mozků v poměru k tělesné váze mezi savci má koala. Je to zřejmě z toho důvodu, že mozek spotřebovává spoustu energie a koala se živí málo výživným blahovičníkem. Mozek koaly zabírá pouze polovinu lebeční dutiny • Mozek savců •Velikosti mozků se liší podle velikosti živočichů, i mozek musí zachovávat určité měřítko. •Největší mozky vzhledem k velikosti těla: lidé, sviňuchy, sloni a velryby. •Velký, výkonný mozek je spojen má značné náklady energie na provoz- •Velký mozek je spojen s dlouhým prenatálním vývojem, poměrně dlouhé péči o dospívající jedince a nižším počtem potomků. §Hmotnost velryby cca 9 kg, slon 7 kg, delfín 2 kg, člověk 1,5 kg •Absolutně největší mozek ze všech žijících živočichů mají kytovci (vorvaň obrovský, mozek váží 8 kg). Ale údaj i o vel. 9,7 kg. •Ani u lidí nebyl prokazatelně nalezen vztah mezi velikostí mozku a inteligencí. Velký mozek neznamená vysokou inteligenci. • . Jak inteligentní je delfín? Je chytřejší než člověk? – Epochaplus.cz Univerzita Karlova Přírodovědecká fakulta Trepanace lebek u archaických národů 12 - Antropologická Kraniometrie, osteometrie •Nejstarší popis – míry, váhy •Kraniometrie – leboměřičství •Výzkumy 19. stol, Broca (Brocovo řečové centrum) Kraniometrie Kraniometrie, osteometrie kraniometrické body •nasion – spojení kosti čelní a kostí nosních ve střední rovině •glabella – ploché místo, které leží v průsečíku střední hlavové roviny a spojnice horního okraje nadočnicových oblouků •opisthocranion - nejvíce nazad vyčnívající místo na šupině týlní kosti •basion - ve střední čáře na předním okraji velkého týlního otvoru •bregma - průsečík švu šípového a korunního /věnčitého/ •euryon - nejvíce laterálně vyčnívající místo na kosti temenní •zygion - nejvíce laterálně vyčnívající místo na pons zygomaticus •gnathion - ve střední čáře, na dolním okraji bradové části dolní čelisti •pterion – spojení kosti čelní a temenní, velké křídlo kosti klínové (spojení má tvar písmene „H“) . . Nejčastěji sledované rozměry lebky Délka lebky: vzdálenost glabella–opisthocranion Výška lebky: vzdálenost basion – bregma Šířka lebky: vzdálenost euryon – euryon Výška obličeje: vzdálenost nasion – gnathion Šířka obličeje: vzdálenost zygion – zygion Mozek člověka •Váží přibližně v průměru u mužů 1470 g, 1280 g u žen •Spotřebovává až 1/5 veškeré energie (jako 100 W žárovka – spánek) •Neurony – gliové buňky – synapse •Obsahuje cca 100 miliard mozkových buněk •Propojené buňky přes synapse (PRŮMĚR 500 SYNAPSÍ NA 1 NEURON) •Síť 50 trilionů synapsí – hustý les •Všechny děje mají buď chemický nebo elektrický signál. Signály skáčou z jedné části na druhou, informace (vzruchy se sčítají), vytváří tok •Množství neuronů je určeno geneticky, po narození znatelně nepřibývá. •Nárůst synapsí – do pátého roku věku dítěte. •Propojení se mění až do smrti •Živý orgán, vyvíjí se, mění se •Nejtučnější orgán v těle •78 % voda •10 % lipidy, 8 % proteiny, 2 % rozpustné org. látky, 1 % anorganické látky, 1% sacharidy •Nemá receptory bolesti •Spojení neuronů snižuje: nedostatek spánku, stres, deprese, alkohol, drogy, přibývající věk •Spojení neuronů zvyšuje: učení, strava, •flavonoidy, omega-3-mastné kyseliny, tělesná aktivita Mozek člověka •Hmotnost ani velikost pravd. nemá s mírou nadání nic společného? •Aktivní řídicí centrum - odhad využití 10 % mozkové kapacity – nebo 10 % naše porozumění mozku? •Jak souvisí mozek a nadání, inteligence? •Čím vyšší IQ, tím více snů • • „Mozek“ a nadání S otazníkem Mozek •vyhodnocuje příchozí podněty, sídlo myšlení, paměti •uložen v lebce, chráněn třemi blanami (tvrdá plena - olebice, podlebice, dále pavučnice, měkká plena - omozečnice) •Mozková kůra – koncový mozek; zvrásněna závity (gyry) – zvětšení povrchy •Rozdělení šedé a bílé hmoty v mozku: 1) šedá hmota - tvořena těly neuronů, na povrchu mozku – mozková kůra, - shluky také uvnitř mozku 2) bílá hmota - tvořena axony neuronů, uvnitř mozku – nervové •Mozková kůra rozdělena do laloků: čelní, spánkový, temenní a týlní Vyšetření mozku | studio Forbio Lidský mozek se před 20 000 lety začal zmenšovat. Jsme snad hloupější? - ExtraStory Lidstvo ovládlo oheň před 350 tisíci lety, stále ale nevíme proč – Počátky lidské cesty | Prima Zoom Atllanka - Až západní civilizaci ovládne levý mozek Stavba mozku •Mozek tvořen 5 hlavními částmi: 1) Prodloužená mícha - centrum dýchacích a srdečních signálů - centrum sacích, polykacích reflexů - přerušení = zlomený vaz 2) Střední mozek - pohyby hlavy a očí za signálem 3) Mezimozek - centrum hormonální soustavy - řídí tělesnou teplotu, emoce, pocity, sexuální pudy, pocit hladu, agresivitu - převádí informace Stavba mozku 4) Mozeček -centrum rovnováhy -řídí kosterní svaly (pohyb celého těla) 5) Koncový mozek -Rozdělen do dvou polokoulí – hemisfér (levá a pravá) spojených kalózním tělesem - mozková kůra - centrum myšlení, paměti, emocí - vyhodnocuje signály ze smyslových čidel - středová část - limbický systém (centrum emocí a nálady) - paměť - převádění krátkodobé paměti na dlouhodobou - centrum instinktů FYZIOLOGIE ČLOVĚKA. pro studenty bakalářských oborů Tělesné výchovy - PDF Stažení zdarma Hipokampus Součástí koncového mozku Umístěné ve střední části spánkového laloku, součást limbického systému Důležitost při krátkodobém uchovávání informací, při prostorové orientaci a pro ukládání do dlouhodobé paměti koncového mozku Hippocampus - NeuRA Library Paměť •Epizodická (krátkodobá) - do 60 s, význam hippocampu •Sémantická (dlouhodobá) •Procedurální (výkonová, hraní na hud. Nástroj. chůze, jízda na kole aj.) •Autobiografická (sebevědomostní) •Emoční (automatická, nevědomá) •Senioři a paměť ČT 2 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/800px-Smiley.svg.png Wernickeovo centrum Brocovo centrum poruchy •poruchy řečových center - rozdíl v příznacích: -porucha Wernickeova centra: jedinec nerozumí řeči a tedy v podstatě není schopen komunikovat, dokáže mluvit v celých plynulých větách, které ale nemají žádný smysl. -dochází k podstatnému a závažnému narušení vývoje a užívání řeči -porucha Brocova centra řeči: jedinec rozumí, jen se nedokáže „srozumitelně“ vyjadřovat, protože není schopen příslušné slabiky a slova správně tvořit. EEG Aktivita mozku – záznam EEG Záznam Spánek •Dospělí průměrně 1-8 hodin spánku •Od zavedení elektřiny – nárůst spánkového deficitu •Délka spánku ovlivňuje délku života (krátký spánek, kratší život) •Nadané děti – menší potřeba spánku, často poruchy spánku (nedaří se jim usnout) – různé studie, různé výsledky •Nedostatek spánku – snížení intelektuálního výkonu, frázovitá řeč, jednání automatické. Sledování mozkové aktivity •Konvergentní úkoly – správný jeden výsledek, uzavřené •Otevřené – kreativní, typické pro divergentní myšlení •Nadaní jedinci vyvíjejí nižší úsilí a přesto plní úkoly rychleji, přesněji. Aby své nadání mohli rozvinout, musí mít pro ně učitel v zásobě více úkolu nebo složitější úkoly. Zajímavost •Mozky taxikářů jsou větší, mají zvětšený hippokampus – mnohem více zlepšená prostorová orientace a paměť. Jízda podle mapy, ne podle GPS J •Čtení nahlas a časté mluvení u malých dětí podporuje vývoj mozku. Některé korelace mozek a IQ https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace--identifikace-nadani--testovani-inteligence&ai d=62 lkorelace mezi velikostí mozku a dobou reakce na různé podněty lkorelace mezi velikostí mozku a IQ byla nalezena malá, ale statisticky významná korelace 0,35 až 0,40. Nikdo však již neví, jak ji vysvětlit. lměření mozkové aktivity pomocí EEG prokázala, že člověk s vyšším IQ musí vynaložit menší úsilí k řešení problémů než lidé s nižším IQ. lkorelace mezi dobou reakce a dobou pozorování. Doba reakce je doba, za kterou musel testovaný zareagovat stisknutím tlačítka při rozsvícení žárovky. Dobu pozorování lze např. stanovit klasickým experimentem, při kterém se zkracuje doby expozice, během níž se testovanému ukáží např. dvě různě dlouhé čáry. Testovaný pak po zakrytí musí sdělit, která je vlevo a která vpravo. Nejnižší doba, při které ještě uvede správnou odpověď , je stanovena jako doba pozorování. Nalezené korelace –0,20 až –0,30 pro dobu reakce a –0,25 až –0,50 pro dobu pozorování napovídají, že lidé s vyšším IQ reagují rychleji. To potvrzuje i známé rčení o dlouhém vedení. Zde ale pozor na ukvapené závěry! Je prokázáno, že se doba reakce prodlužuje přímo úměrně k rostoucímu počtu alternativ řešení. Vysoce inteligentní člověk při řešení reálných problémů pravděpodobně dokáže odhalit více možných alternativ řešení než méně inteligentní jedinec a doba jeho přemýšlení se může zdát stejně dlouhá nebo i delší. Zde pak rčení o dlouhém vedení pochopitelně neplatí. Děkuji za pozornost Samostatný úkol. -Zhodnocení -Srovnání s mozkem muže J - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Smiley.svg/800px-Smiley.svg.png