Sigmund Šlomo Freud 1856-1939 Obrázok, na ktorom je text, biela tabuľa Automaticky generovaný popis 23. 2. 2024 Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis https://www.pngegg.com/en/png-evswi Morálka a zdraví •Zdraví kvůli morálce ohroženo (ústupky a oběť pro společnost) •Lidé se musí snažit být stále něčím lepším - frustrace, nervová onemocnění •Morálka špatná - když člověku brání být zdravým a šťastným • • •FREUD, S. „Kulturní sexuální morálka a moderní nervozita“, in: O člověku a kultuře. Odeon, 1990. 23. 2. 2024 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky https://cca1103lumofrog.wordpress.com/2011/08/19/cca1103-tutorial-week-3/ • 23. 2. 2024 Erich Fromm (1900-1980) Humanistická etika Obrázok, na ktorom je text, kniha Automaticky generovaný popis Život •Pocházel z ortodoxní židovské rodiny v Německu, studoval práva, ekonomii, sociologii, filozofii i Talmud, nakonec se stal uznávaným představitelem freudovské psychoanalýzy, rovněž členem frankfurtského Institutu pro sociální výzkum (T. Adorno, M. Horkheimer) – kritika společnosti – nacistické, kapitalistické… Po nástupu fašismu emigroval do USA (v roce 1934), později do Mexika; umírá ve Švýcarsku; byl 3 krát ženatý – s první ženou se rozvedl kvůli nutnému odloučení (měl tuberkulózu), druhá náhle zemřela… V 60. letech podporoval studentské mírové hnutí v USA, podporoval myšlenky humanistického socialismu (podoba s ČSSR v té době – A. Dubček). • Historické vlivy •1933 nacismus •1917 sovětská revoluce, komunistický vliv v Evropě •2. světová válka, studená válka, •Z ortodoxní židovské rodiny (antisemitismus a holocaust pociťoval na vlastní kůži) •Pobyt v USA – kritika konzumní společnosti •Škola sociálnej kritiky (frankfurtská škola) – T. Adorno, M. Horkheimer, H. Marcuse, dnes Marek Hrubec, Nancy Fraser, … • Ideová inspirace •Sigmund Freud •Karl Marx •Aristoteles (potencialita: Spinoza) a Epikúros •Mistr Eckhart •Křesťanství a budhismus • > Obrázok, na ktorom je text, biela tabuľa Automaticky generovaný popis Zdroj obrázku: viď slide 25 Odcizení https://www.culturematters.org.uk/index.php/arts/visual-art/item/2788-karl-marx-cartoon-internation al-competition Dílo •Strach ze svobody (1940) •Umění milovat •Lidské srdce •Mít nebo být •Anatomie lidské destruktivity •Umění být, ad. •Člověk a psychoanalýza •Obraz člověka u Marxe Kontext doby •Nacismus •Kapitalismus •Konzumerismus 50.let •Hippies 60. slet •Ekologická krize Humanistická morálka •psychológ zo školy S. Freuda: •prirodzene sa človek prejavuje hlavne vtedy, keď je slobodný a nezávislý •slobodu sme získali svojím vymanením sa z prírody, čím sme s ňou ale pretrhli i naše primárne väzby •bez nich sa cítime vo svete neiste •väzby nie je možné vrátiť späť - človek musí riešiť situáciu tvorivo •neistotu zahnať svojou kreativitou – spontánnou aktivitou, vlastnou prácou, láskou •všetky tri závisia len na človeku samom - viď súvis s existencializmom Být nebo mít? •Moderní význam aktivity nerozlišuje mezi aktivitou a pouhým zaneprázdněním •V odcizené aktivitě neprožíváme sebe jako jednající subjekt své činnosti; •Prožíváme jen výsledek své aktivity… •V odcizené aktivitě já ve skutečnosti nejednáme; • působím na něco pomocí vnějších nebo vnitřních sil. Jaká je neodcizená aktivita? •V neodcizené aktivitě sebe prožívám jako subjekt své aktivity •Neodcizená aktivita - procesem rození, •vytvářím něco a zůstávám ve vztahu k tomu, co vytvářím. •moje aktivita je projevem mých schopností, já a moje aktivita jsou jedno (tzv. tvorivá aktivita) •Tvořivost je orientace charakteru – všechny lidské bytosti jsou schopny ji dosáhnout, pokud nejsou citově zmzačené •Tvořiví lidé…přinášejí život i ostatním lidem a věcem Trh a lidi •Člověka neznepokojuje jeho život a štěstí, ale to, jak se lépe prodat •„Krize identity“ moderní společnosti - její členové se stali nástroji •nemají sebe •jejíchž identita spočívá na jejích účasti v korporacích… •Kdo jsem? (jaký jsem, ne kde pracuji a co mám) • Učení je mučení •Modus mít ve škole: memorování, vlastnění poznámek, papouškování autorit, známky, tituly •Místo toho: možnost seberealizace, tvoření vlastního názoru, hledání a rozvíjení sebe sama, naučit se učit a rozvíjet, trávit smysluplně čas Proti majetku •v modu bytí více než jeden člověk – ve skutečnosti miliony lidí •může sdílet potěšení z téhož předmětu, protože nikdo nepotřebuje nebo nechce …ho mít. •…sdílená radost… •zážitek sdílení vytváří a udržuje živý vztah mezi dvěma lidmi… •sdílení osvobozuje: víc času na seberealizaci • Sklenice poloplná či poloprázdná? https://www.pinterest.co.uk/pin/731201689481689749/?amp_client_id=CLIENT_ID(_)&mweb_unauth_id={{def ault.session}}&simplified=true Sdílení umožňuje život Obrázok, na ktorom je rastlina, kvet Automaticky generovaný popis https://www.magazinzahrada.cz/kvetnata-louka-soucasti-vasi-zahrady/ Vlastnictví neklade žádné závazky •naše soudy jsou krajně jednostranné, protože žijeme ve společnosti, která se zakládá na soukromém vlastnictví •(debata v tv, stejný politický program, stejné noviny...) •vlastnictví neklade na vlastníka majetku žádné závazky: koupíme a zahodíme: •koloběh trhu: „jen nové je dobré“ •předtím: staré věci vzácné (po babičce, po předcích, věci se opravovali •co z věcí okolo nás skutečně k životu potřebujeme? Jazyk •posiluje vlastnickou orientaci •vytváří iluzi, že člověk je nesmrtelná bytost •člověk a jméno - ekvivalenty; •jméno dokládá, že člověk je trvající, nezničitelnou substancí – a nikoliv procesem •stejně i obecná podstatná jména - „láska“, „hrdost“, „nenávist“, „radost“ se zdají být neměnnými substancemi, •je to jen pojmenování, nemají žádnou realitu •zatemňují poznání, že jde o procesy odehrávající se v lidské bytosti Konzum vede ke smutku •slast a uchvácení - k smutku poté, co bylo dosaženo tzv. vrcholu; •došlo k prožitku uchvácení, ale nádoba – vnitřní síly - se nezvětšily •zdá se mu…že dosáhl okamžiku triumfu… Nekrofílie a biofílie •Láska ke smrti nebo k životu (sebe a ostatních) •Láska k lidem nebo k věcem •Idey a věci jsou mrtvé… •Plány, minulost, vize… •Hitler •Kdokoliv jako Hitler a Stalin? Sado-masochismus •žijí v symbióze •jeden potřebuje druhého •ani jeden nežije produktivní život •jejich seberealizace není úplná – není o nich, mají za seberozvoj náhradu – jiných, •jde o nezdravou orientaci • Umění milovat •miluj svého bližního jako sám sebe •může nešťastný člověk udělat druhého šťastným? •nejdřív sebe, potom ostatních •Partnerství je ohleduplné k seberealizaci druhých •partnertví není byznys, ani majetek •Lidé, kteří jsou zaměřeni na vlastnění, chtějí mít člověka, který se jim líbí nebo kterého obdivují. …chtějí druhého mít pro sebe… •vliv kapitalismu na vztahy... Prodej a výměna •partnerská láska, rodičovská, bratrská • Svědomí •humanistické a autoritářské •dobré/špatné autoritářské – ve vztahu k autoritě, ne k sebe •dobré/špatné humanistické: udělal jsem dost pro svůj rozvoj, rozvíjím svůj potenciál? •strach ze smrti: strach kvůli ztrátě produktivity, zbytečný život… Narcismus, kolektivní narcismus Obrázok, na ktorom je text Automaticky generovaný popis https://ro.pinterest.com/pin/295267319320542255/ Nový člověk • •ochota vzdát se všech forem vlastnictví a plně být •nikdo a nic mimo nás nedáva smysl životu •přítomen tam, kde člověk je •radost ze sdílení •bez uctívání idolů a bez iluzí •zbavování se narcismu •respekt před skutečností •anticipace skutečných možností •poznávat sebe sama •pocit jednoty s veškerým životem • Význam a kritika •Kritika od marxistů – utopie, chybí možnost odstranění příčin odcizení Literatura •Fromm, E.: Mít nebo být? Praha: Aurora, 2001 •Fromm, E: Uméní milovat, Český klub, 2011 •Fromm, E.: Lidské srdce, Český klub, 1996 • •Bohunická, L.: Psychologická a biologická etika. In: Dejiny etického myslenia v Európe a USA, Kalligram, 2008, s. 549-574. •Obr. Na úvodním slidu: https://dcbarroco.wordpress.com/2013/08/26/erich-fromm-on-love/ Otázka svedomia u Karla Jaspersa Otázka viny (1946) •Kto bol zodpovedný za zločiny druhej svetovej vojny? •Existencialistický princíp princíp spoluzodpovednosti za svet • •Kriminálna vina •Morálna vina •Politická – kolektívna vina •Metafyzická vina • • • Príklady morálnej viny • „Život v masce – nevyhnutelný pro toho, kdo chtěl zůstat naživu – s sebou nesl morální vinu“ (s. 37) • •„vina způsobena falešným svědomím“ (37-8) • •„pohodlný sebeklam: však změníme tento zlý stát...“ (s. 41) • •Částečné schvalování nacionálního socialismu, polovičatost • •pohodlný sebeklam: však jednou změníme tento zlý stát… • •morálně vinna každým selháním, které zanedbává povinnost chopit se jakékoli možné aktivity k ochraně ohrožených, k ulehčení bezpráví, k odepírání zlu…slepota vůči neštěstí druhých • •Kvůli životním možnostem, aby neztratili své postavení, aby nezničili své šance, stávali se lidé členy strany a konali jiné činy nominální příslušnosti. - jiní ne Výčitky •Čím větší je citlivost k výčitkám, tím větší bývá bezohlednost, s níž je člověk s to vyčítat druhým. 75 •...chce ten, kdo se vyznává, dodat hodnoty, jak se chce před druhými vyznamenat. 75-76 •Jeho vyznání viny má donutit i druhé k vyznání – agresivita •Moralismus - jako projev vůle po moci - popudlivost k vyznání vin - živí výčitky druhým •zdá se výhodné vyznat se z viny. ...Je tu tendence říkat to, co si přeje slyšet - fatální sklon považovat se za lepšího než druzí • • •vždycky prvním požadavkem vnitřně se zabývat sebou samým - tak vyhasíná citlivost k výčitkám i puzení vyznat se z viny Vzdor •když druzí morálně útočí - zatvrzení... • •Ke všem způsobům vzdoru patří agresivní mlčení. Člověk se uzavírá před nezvratnými důvody. Opírá své sebevědomí o mlčení jako o poslední moc bezmocného. Dává mlčením najevo, aby urazil mocného. 80 • •hlásit se k našim dějinám“ dovoluje schvalovat v skrytu zlo, nacházet na něm dobré, pyšně se jím opevnit v nitru proti vítězům • • Cesta očisty - náprava •zčásti obnovit, co bylo zničeno …a to i na vlastní ujmu •ujasnit si svůj nový život jeho možnosti •očista - vnitřní pochod, který není ničím, co lze jednou provždy vyřídit • - neustávající proces , člověk se stává sebou samým • •Očista - podmínkou politické svobody •Neboť teprve z vědomí viny vyrůstá vědomí solidarity a společné odpovědnosti, bez nichž není svoboda možná. 87 • •Fromm, E. Člověk a psychoanalýza. Aurora, Praha 1997. •Fromm, E. Lidské srdce. Český klub, 1996. •Fromm, E. Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. •Fromm, E. Umění milovat. Portál, Praha 2015. •Grahame, H. Moderní psychologie. Portál, 2004. • •