Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Tekutá a tuhá modernita

Tentokráte máte ode mne jen jeden text, ale zato česky. Alternativně je možné sáhnout po jiné práci Baumana. Bauman nás staví před otázku, co je to modernita, co utváří společnost, kterou označujeme jako moderní. A upozorňuje na skutečnost, že modernita není jedna, ale dvě. Hovoří o tuhé modernitě, silně spojené s průmyslovou společností (osvícenství až II. světová válka) a o společnosti tekuté, která je hnaná kupředu prostřednictvím informační revoluce. Tyto dvě modernity se mísí a staví před nás zásadní otázky po vztahu racionality a emocionality, jednání a myšlení, ohledně povahy autority, profesí nebo požadovaných kompetencí.

- Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita (Liquid modernity). Mladá Fronta. (s. 9-30) 

Floridi, L. (2019). Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Charles University in Prague, Karolinum Press. (kapitoly dle vlastního výběru)

Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation?Technological forecasting and social change114, 254-280.

Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. MuniPress. (kapitoly dle vlastního výběru)