Herecká výchova

Základní informace o předmětu

Výuka probíhá blokově ve dvou dnech a pro její absolvování je nevyhnutná osobní přítomnost studentů. 

Obsah:

Kurz si klade za cíl seznámit studenty se základy herecké tvorby a metodikou herecké práce. Důraz bude kladen zejména na hledání výrazových prostředků herce skrze pohyb, výraz, mluvené slovo a improvizaci. 

1) Ladění skupiny

2) Hry a cvičení zaměřené na kultivaci hereckého rejstříku 

Osvojení základních principů herecké práce s hlasem, pohybem a emocemi

 3) Osvojení principů divadelní improvizace a interpretace

Jednání tady a teď. Jednání v situaci. Tvorba atmosféry. Interpretace krátkého textu. 

4) Metody herecké práce K.S. Stanislavského

Nulové napětí, herecký podtext, magické kdyby, dané okolnosti, veřejná samota, emoční paměť.  

5) Metody herecké práce M. Čechova

Imaginární centrum, pohyblivé imaginární centrum, improvizace, tvorba atmosféry, oblékání postavy, hlavní cíl postavy. 

 4) Dovednost vytvořit postavu/charakter/roli

Práce na postavě. Interakce postav v situacích a okolnostech. Práce s interpretací textu. 

5) Specifika práce s dětským hereckým projevem

Roviny vstupování do rolí v dramatické výchově- simulace, alterace, charakterizace. 


Po absolvování předmětu bude studující umět: 

  •  Užívat herní dovednosti. 
  • Vstupovat do herních (fiktivních) situací. 
  • Jednat v herních (fiktivních) situacích. 
  • Experimentovat a hledat neobvyklá řešení v herních situacích. 
  • Zapojit se do herní situace. 
  • Přijímat a dodržovat v herní situaci pravidla a role. 
  • Směřovat herní situaci k cíli. 
  • Jednat v herní situaci spontánně a tvořivě. 
  • Reflektovat v herní situaci sebe i ostatní.
  • Analyzovat a interpretovat text
  • Pracovat se základními technikami herecké práce
  • Využívat postupy metodické práce dětského herectví


V případě studijního zahraničního pobytu:

je možné předmět absolvovat náhradní formou. Studující prostuduje odbornou literaturu doporučenou v sylabu předmětu. Navštíví jednu libovolnou inscenaci, napíše reflexi inscenace se zaměřením na hereckou tvorbu. Zhlédne záznam inscenace hrané dětmi a napíše reflexi a komparaci herecké práce profesionálů a dětí. Nastuduje libovolný monolog, vytvoří jevištní akci a natočí videozáznam. Napíše reflexi vlastní herecké práce.