Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 kombinované studium

Sběr dat v kvalitativním výzkumu

Jak sbírat kvalitativní data? vstup do terénu, výběr vzorku, role gatekeepera a klíčového informátora. Strategie psaní odborného textu. Vybrané techniky sběru kvalitativních dat. Pozorování, rozhovory a focus group – pravidla a tipy pro praktickou realizaci. příklady terénních poznámek a scénářů rozhovoru a focus group a diskuse nad nimi.

Příprava na příští setkání

Přečtěte si text "Zpětná vazba na žákovské chyby..." a při čtení se zaměřte na tato témata:

 

-          Proč se autor rozhodl zkoumat dané téma?

-          Jakou strukturu má text? Čemu se v jaké části věnuje?

-          Jakou metodologii si zvolil a proč? Jak analyzoval svá data?

-          K jakým výsledkům dospěl?

-          Co jsme se dozvěděli nového o zkoumaném tématu?

Povinná literatura

Majcík, M. (2019). Zpětná vazba na žákovské chyby ve výukové komunikaci s celou třídou. Studia paedagogica24(3), 131-149.

Rozšiřující literatura

Jean-Claude Kaufmann–Chápající rozhovor. 2010. SLON.

nejen o technice vedení rozhovoru, ale o kvalitativním výzkumu a kvalitativní analýze obecně

Chenail, R. J. (1998). Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě. Biograf, č, 15-16.

Pěkný text o tom, jak je nutné dodržovat vždy soulad mezi naším tématem, otázkami a metodou sběru dat, včetně příkladů.