Průvodce textem a testové otázky: Vliv akademického optimismu na výsledky žáků středních škol Kterých témat si všímat? Jak je text členěn (a co nám to připomíná)? Jak a v které části textu je definován cíl výzkumu? Jak autoři pracují se zdroji (ve kterých částech nejčastěji odkazují na zdroje), který typ zdrojů volí nejčastěji (monografie, časopisecké články, internetové zdroje….)? Vlastnosti konceptu akademický optimismus Jaké hypotézy a proměnné byly použity? Jak byly operacionalizovány? Jak probíhal sběr dat? K jakým závěrům autoři dospěli a jak je vysvětlují? Překvapila nás nějaká informace? Poznámka 1: Není třeba se nic učit zpaměti, v průběhu testu je možné s textem pracovat a odpovědi si vyhledat. Poznámka 2: Konkrétní použité statistické procedury (konfirmační faktorová analýza apod.)neřešíme, stejně jim nerozumíme, soustředíme se na hlavní sdělení textu. Testové otázky k procvičování: 1. Výzkum má podobu a) Experimentu b) Dotazníkového šetření a testování c) Rozhovorů s učiteli a pozorování jejich výukových metod d) Ani jedno z uvedeného 2. Cílem autorů bylo a) Zjistit, do jaké míry čeští učitelé považují za žádoucí měnit obsah a metody vzdělávání tak, aby lépe vyhovovaly potřebám současné společnosti, a jaké jsou jejich postoje k různým aspektům kurikulární reformy b) Prozkoumat vztah mezi konceptem individuálního akademického optimismu učitelů a čtyřmi nekognitivními výstupy vzdělávání: vnímanou vlastní účinností v matematice, obecnou vnímanou vlastní účinností, vytrvalostí a motivací c) Ověřit, zda akademický optimismus souvisí s výsledky vzdělávání žáků v matematice a čtenářské gramotnosti na gymnáziích a odborných středních školách d) Zjistit, jaký je potenciál běžných škol a učitelů v běžných školách vzdělávat heterogenní kolektivy žáků a poskytnout kvalitní péči rovněž žákům s rozmanitými typy znevýhodnění a postižení. 3. Jak byl operacionalizován akademický optimismus? a) Jako soubor norem a očekávání, které jsou definované a vnímané ve vztahu ke škole b) Jako přesvědčení učitele o vlastní účinnosti a o schopnostech žáků c) Jako vyjádření učitelů k sérii výroků, které postihují všechny tři dimenze akademického optimismu d) Jako výsledky žáků v testech matematiky a čtenářské gramotnosti 4. "Akademický optimismus" byl v daném šetření měřen jako a) Nominální proměnná b) Ordinální proměnná c) Kardinální proměnná d) Nespojitá proměnná 5. Jakými proměnnými jsou ve výzkumu "akademický optimismus" a "socioekonomický status žáka"? a) Akademický optimismus je závislou proměnnou, socioekonomický status nezávislou b) Akademický optimismus je nezávislou proměnnou, socioekonomický status závislou c) Obě proměnné jsou závislé d) Obě proměnné jsou nezávislé Řešení: 1 b, 2 c, 3 c, 4 c, 5 d