Základní diagnostické postupy v oboru zraková terapie

Úvod do kurzu + spolupracující profese

V prvním týdnu má studující povinnost seznámit se se sylabem předmětu.

Při zahájení kurzu obdržíte informační email obsahující organizační pokyny, pokyny pro ukončení předmětu a doporučení pro studium. V průběhu kurzu je student povinen nastudovat si kromě obsahu interaktivních osnov také povinnou literaturu. Konzultace je možná po individuální domluvě prostřednictvím emailu: vrubel.m@mail.muni.cz 


Cílem předmětu je seznámit studující se základními diagnostickými metodami vyšetření funkčního vidění u dětí se zrakovým postižením, dospělých a seniorů se zrakovým postižením a osob s kombinovaným postižením. Studující se seznámí s prací zrakových tarapeutů, s medicínskými i speciálně pedagogickými testy na vyšetření zrakové ostrosti, zorného pole, kontrastní citlivosti, barvocitu a dalších zrakových funkcí. Studující se naučí tyto testy využívat. 


 

http://www.pkvp.cz/

 

http://www.pkvp.cz/

 

Základní terminologie oboru

Speciální pedagogika

  • Jako samostatný obor uznána na přelomu 19. a 20. století
  • Původně se této problematice věnovali lékaři. Pedagogickým oborem se stává až od poloviny 20. století.


 

Oftalmopedie (ophtalmos = oko; paidea = výchova)

  • obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením
  • stejně zaměřený obor se také na jiných univerzitách (UK, UP) nazývá: Tyflopedie (tyflos = slepý) X tento název může zkreslovat celkové zaměření oboru

Cílová skupina: žák, dospělý, senior se zrakovým postižením

Terminologie: správně - osoba se zrakovým postižením X špatně - zrakově postižený, handicapovaný

 

Posun v pohledu na osoby se zrakovým postižením

Změna proběhla se zavedením nové klasifikace Světové zdravotnické organizace: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví (ICF) - odkaz: www.who.int

dosavadní medicínský model chápání postižení se změnil na funkční integrovaný biopsychosociální model

⇒postižení je vnímáno jako univerzální lidská zkušenost, důraz je kladen na funkční schopnosti člověka

 

Spolupracující profese:

Oftalmolog - lékař se zaměřením na oční lékařství



Optometrista - zdravotnický pracovník 

dle vyhlášky o činnostech zdravotnických pracovníků se zaměřuje na:

(1) Optometrista vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a dále bez odborného dohledu a bez indikace může

a) doporučovat vhodné druhy a úpravy brýlových čoček,

b) provádět poradenskou činnost v oblasti refrakčních vad, včetně druhů kontaktních čoček a jejich vhodného použití,

c) přejímat, kontrolovat, ukládat léčivé přípravky10), manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dostatečnou zásobu,

d) přejímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky a prádlo, manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.

(2) Optometrista bez odborného dohledu a bez indikace u osob starších 15 let věku může

a) vyšetřovat zrakové funkce a provádět metrická vyšetření refrakce oka, určovat refrakční vadu a provádět korekce,

b) rozhodovat, zda je ke korekci refrakční vady vhodné použít dioptrické brýle, individuálně zhotovený zdravotnický prostředek, kontaktní čočky nebo speciální optické pomůcky, a předepisovat je, zhotovovat a opravovat,

c) vyšetřovat v oblasti předního segmentu oka pro potřeby korekce refrakčních vad,

d) provádět poradenskou činnost v oblasti refrakčních vad,

e) při podezření na oční onemocnění doporučovat pacientům vyšetření u lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie,

f) aplikovat kontaktní čočky a předávat je s poučením a doplňkovým sortimentem pacientům a provádět jejich následné kontroly.

(3) Optometrista pod odborným dohledem očního lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie může provádět

a) činnosti uvedené v odstavci 2 u osob mladších 15 let,

b) vyšetření na oftalmologických diagnostických přístrojích; tato vyšetření však nehodnotí a nestanovuje diagnózu.


Ortoptista - zdravotnický pracovník


(1) Ortoptista vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a poskytuje specifickou ošetřovatelskou péči pacientům s oční poruchou, ve spolupráci s lékařem vykonává činnosti při poskytování preventivní, léčebné, diagnostické a dispenzární péče s cílem dosažení co nejlepší zrakové ostrosti a navození jednoduchého binokulárního vidění u vrozených i získaných očních vad. Přitom bez odborného dohledu a bez indikace zejména může

a) navrhovat, zhotovovat a udržovat cvičební ortoptické pomůcky, pečovat o ortoptické vyšetřovací a léčebné přístroje,

b) edukovat pacienty a jejich rodiče, případně jiné pečující osoby o léčbě a léčebném výcviku,

c) provádět screening očních vad u dětí,

d) informovat lékaře o průběhu léčby, navrhovat změny a doplnění ordinace lékaře na základě vlastních zjištění,

e) při práci ve stacionářích zajišťovat bezpečné prostředí ve vztahu ke zdravotnímu stavu dětí, pobyt dětí venku přiměřeně jejich zdravotnímu stavu a připravovat a realizovat výchovné aktivity,

f) přejímat, kontrolovat a ukládat léčivé přípravky10), manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dostatečnou zásobu,

g) přejímat, kontrolovat a ukládat zdravotnické prostředky a prádlo, manipulovat s nimi a zajišťovat jejich dezinfekci a sterilizaci a jejich dostatečnou zásobu.

(2) Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie může provádět a vyhodnocovat

a) diagnostická vyšetření pacientů, zejména

1. vyšetření zrakové ostrosti do dálky, do blízka (bez korekce i s korekcí),

2. změření korekce na fokometru,

3. zakrývací testy,

4. orientační vyšetření motility,

5. vyšetření konvergence,

6. změření pupilární distance,

7. orientační vyšetření fixace,

8. zjištění binokulárních funkcí na přístrojích, prismatickými skly a různými testy,

9. vyšetření objektivní a subjektivní úchylky na přístrojích a prismatickými skly,

10. změření gama úhlu na troposkopu a Maddoxu,

11. vyšetření rozlišovací schopnosti;

b) léčebná pleoptická a ortoptická cvičení pacientů na očních specializovaných pracovištích, zejména

1. okluzní terapii,

2. pleoptická cvičení amblyopie pasivní a aktivní,

3. prizmatickou terapii,

4. cvičení motility a konvergence,

5. cvičení binokulárních funkcí a stereopse;

c) pomocná vyšetření, při nichž nedochází k přímému kontaktu s okem, zejména

1. grafické vyšetření motility očních svalů,

2. test kontrastní citlivosti do dálky i do blízka,

3. vyšetření barvocitu.

(3) Bez odborného dohledu na základě indikace lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru oftalmologie může

a) připravovat pacienty k dalším diagnostickým a léčebným výkonům v očním lékařství, zajišťovat ošetřovatelskou péči při těchto výkonech a po nich, provádět je a nebo při nich asistovat,

b) podávat léčivé přípravky do spojivkového vaku nebo jiným neinvazivním způsobem,

c) provádět aplikaci kontaktních a okluzních čoček.