Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2025 Patopsychologio 1 Úvod do duševního zdraví Vyučuje Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. Termíny výuky SP3009 Patopsychologie 1 prezenční forma pondělí 12:00 - 13:50 učebna 50 SPc019 Patopsychologie 1 SPc312 Patopsychologie SPR0C_PPS1 Patopsychologie 1 SP3009 Patopsychologie 1 kombinovaná forma pátek 21.2.8:30-11:50 učebna 50 a pátek 25.4.8:30 - 11:50 učebna 50 (posunutý začátek kvůli dojíždějícím] Orientační přehled témat 1. Norma a pojetí normy, jinakost, handicap, postižení, duševní onemocnění 2. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie 3. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání 4. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení 6. Poruchy psychických funkcí (základní přehled) 7. Rodina dítěte s jinakostí, dítě jako „pacient" 8. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika 9. Trendy v duševním zdraví a wellbeingu 10. Sebepéče, podpora duševního zdraví a wellbeingu, práce s emocemi 11. Neurodiverzita, neurodivergence Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2025 12. Úzkosti, panické ataky, školní fobie 13. Deprese, suicidum, sebepoškozování 14. Trauma, sy CAN 15. Poruchy příjmu potravy, aktuální trendy v závislostech 16. Oborová spolupráce speciálních pedagogů*žek (psychologie, psychiatrie), úvod do psychologických vyšetření v kontextu speciální pedagogiky Zdroje Allport, G. W. (2004). O povaze předsudků. Prostor. Bittmannová, L, Bittmann, J. (2018). A na mě nikdo nemá čas. Pasparta. Březinová, J. (2022). Já už nemůžu, paní učitelko. Pasparta. Budíková, J. a kolektiv (2022). Základy duševní hygieny - metodika.Pasparta Juříková, L., & Kágstróm, A. (2023). Duševní zdraví ve škole: základy posilování psychické pohody žáků i učitelů. Pasparta. Nevypusť duši (2024). Když dítě není v pohodě. Jak být oporou pro dítě nebo dospívajícího? 5+2 kroků v podpůrném rozhovoru. Nevypusť duši. (dostupné z https://nevypustdusi.cz/poslouchejme-deti/jak-vest-rozhovor/) Rohwetter, A. (2022). Únava ze soucitu : jak předcházet vyčerpání v pomáhajících profesích. Portál. Říčan, P., & Krejčířová, D. (c2006). Dětská klinická psychologie. Grada. Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Stech, S. (2000). Psychologie handicapu. Karolinum. Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu A) zkouška - písemný online test v IS (Odpovědník), cca 15 otázek (otázky otevřené, více správných odpovědí i otázky s jednou správnou odpovědí), podrobné informace před závěrem semestru, ke zkoušce se může přihlásit pouze studující, která/který odevzdal/a včas oba níže popsané úkoly B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše aktuálních zdrojů k vybranému tématu a zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2025 1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávající o aktuálních poznatcích k danému tématu, shrne aktuální poznatky z výzkumných studií, pojmenuje aktuální trendy. Studující si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásí se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu. (Návod, jak se přihlásit k tématu najdete v IS Nápovědě) . Témata jsou sdílená se všemi studujícími v předmětu Patopsychologie 1 v prezenční formě, kombinované formě i s účastníky celoživotního studia. Kapacita každého tématu je omezená. Přihlašování bude možné od 25.2. 2025 od 17 hodin. Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních cizojazyčných zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledání článků a publikací doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředí z okruhu zavedených akademických institucí. Zdroje hledejte ve fulltextové podobě přes databáze dostupné na e-zdrojích MUNI. Elektronické zdroje je možno využít i vzdáleně z domova. Využijete-li AI, uveďte (v úvodním prohlášení a v poznámce pod čarou na dané stránce), jak jste ji použili, v jaké části, jaká byla klíčová slova a prompty. Je možné využívat platforem pro překlad textu a pro vyhledávání zdrojů, za výsledek však vždy ručí sám studující (např. reálnost zdrojů a podoba konečné formulace textu). Napište souvislý provázaný text, nikoliv výpisky či poznámky. Jde nám o srovnání více zdrojů a vyvození závěrů. Nejde o výklad pojmů (např. deprese je ...). Pro inspiraci, jak souvislý akademický text s řádnými citacemi vypadá, můžete nahlédnout do teoretických kapitol kvalitních, vysoce hodnocených diplomových prací našich absolventů*tek. Text bez úvodní strany a seznamu zdrojů bude v rozsahu zhruba jedné strany, to je 1 800 znaků (symbolů i mezer), tj. přibližně 250 slov běžného textu, max. + 10% . Text vloží každý studující do příslušné Odevzdávárny do 4.4. 2025 včetně. 2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Každý*á studující aktivně osloví jinou*ého studující*ho a domluví se ve dvojici či v menší skupině na vzájemném poskytnutí si zpětné vazby na výše zadanou rešerši. Jeden člověk Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2025 dává vždy zpětnou vazbu jednomu člověku, a to i v malé skupině. Nemusí se jednat o zpětnou vazbu na totožné téma, i když je to ideální. Doporučuji se domluvit ihned v prvních týdnech výuky či přímo na první výuce s konkrétními lidmi (seznámit se a vyměnit si jméno a kontakt), a to i s původně neznámými lidmi či jednotlivcem. Při přihlašování k tématu v IS se také vzájemně uvidí všichni studující, kteří se k danému tématu přihlásili, můžete tedy i takto oslovit konkrétní osoby. Zároveň vás z časových a kapacitních důvodů prosím, abyste byli ve vytvoření dvojic/skupin proaktivní a neoslovovali mě e-mailem pokud nebudete kolegu/kolegyni do dvojice/skupiny mít. Po odevzdání prvního úkolu si každý vyhledá vypracovaný úkol své*ho kolegy*ně v Odezdávárně nebo si práce vzájemně pošlete. Následně sepíšete zpětnou vazbu. Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracování rešerše a výběru zdrojů. Držte se dané struktury a pokuste se zodpovědět níže položené otázky. Zpětnou vazbu vloží každý za sebe do odevzdávárny, a to do 5.5. 2025 včetně. Text bude v rozsahu minimálně 900 znaků (symbolů i mezer), tj. přibližně 125 slov běžného textu, max. + 10% . Otázky ke zpětné vazbě • 2 věci, které udělal/a autor/ka dobře (popisně) • 2 věci, které byste Vy při shrnutí tématu udělal/a jinak (popisně, formulováno jako doporučení) • Jak využil/a autor/ka vybrané texty? • Jak si autor/ka poradil/a s výběrem zdrojů ? • Jaké zdroje jsem vybral/a či bych vybral/a já? Proč právě tyto? Doporučení ke správnému vypracování úkolů ■ Prosím berte v potaz zadání, podmínky a datum odevzdání. Na později odevzdané úkoly nemohu brát zřetel. Dopředu Vás tedy prosím, abyste si nejen tuto podmínku pohlídali. Po uplynutí termínu nebudu z důvodu administrativní zátěže reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek. ■ Úkol uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem: PRIJMENI_JMENO_UČO_reserse/zpetna_vazba (pr. Linhartova_ Vera_237204_re Patopsychologie 1 Věra Linhartová, jaro 2025 serse, Linhartova_Vera_237204_zpetna vazba) a nahrajte do odpovídající složky Odevzdávárny v IS. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce opravdu v pořádku náhradná, pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce. ■ Práce se řídí doporučeními obsaženými ve standardech pro psaní seminárních prací Katedry speciální a inkluzivní pedagogiky ■ Práce bude obsahovat úvodní stranu (Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, KSIP, logo PdF MU, název práce, název předmětu, vypracoval/-a: jméno, příjemní a UČO, vyučující a čestné prohlášení ), pak bude teprve následovat samotné vypracování. Rozsah práce se počítá bez úvodní strany a zdrojů. ■ Formátování textu: písmo velikosti 12, font Cambria, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy písmo velikosti 12. • Jde o odborný text, držte se tedy odborného jazyka a citační normy APA. (více na https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation). Na koci textu bude zařazen seznam zdrojů v abecedním pořadí, dle APA. • Práce bez výše uvedených formálních náležitostí nemůže být přijata - zejména chybí-li úvodní stránka, práce má malý rozsah, není uveden seznam zdrojů a zdroje nejsou správně citovány v textu. Těším se na společnou práci a zajímavé setkání Věra Linhartová