Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU Emoce v krizové intervenci aneb vezměme si emoce na pomoc • lidé v zátěžových situacích prožívají silné emoce - naše role umět adekvátně reagovat, přijmout je a unést, podpořit, nebát se pojmenovat, dát jim prostor a pomoci ventilovat • naším cílem je, aby klienti*ky prožili emoce v bezpečném a přijímajícím prostředí -ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení • emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní - můžeme sledovat proces • Běžný průběh emocí - křivka průběhu viz. obrázek intenzita ♦ emoce čas Smutek a pláč • pláč umožňuje vyjádřit psychickou i fyzickou bolest, zármutek (i štěstí) - odplavení napětí KI • nestopujeme - přijímáme, vyjadřujeme podporu - odplavení, ventilaci ( „Tady můžete plakat...") • Před pláčem - třes brady, změna očí, neklid, snaha pláč zakrýt, stud • Nepřehlížet, citlivě reagovat na pláč/ chystající se pláč- „vidím/slyším, že se vás to dotklo/pláčete, jsem tady s Vámi • Flexibilně oční kontakt - kleinti*ky se většinou „stáhnout do sebe" • Dát prostor a svolení pro pláč - „můžete plakat" někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas, vyplačte se", nabízení kapesníků a vody?, pomalé hlubší dýchání - my i K Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU • Vlastní reakce - Přizpůsobit tempo a hlas K, ztišení, snížení hlasu x pevnost a stabilita, dodávání energie procesu, projevy těla - pevný sed • Zpočátku dávat uzavřené otázky, K se těžko mluví • Zrcadlit - pohyby, mimika - připojení se na neverbální úrovni x nenechat se strhnout K • Reflektovat, jak se pláč mění - „vidím, že jste se rozplakala ještě víc" • Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil • Ptát se, co se stalo - „Co vás rozplakalo/dojalo/se vás dotklo?" • Pláč je možno nabízet jako ventil napětí (i na doma) - „někdy je fajn si poplakat..." • Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný v bezpečných zónách - rameno, horní část paže, ruka, pomalé pohyby, verbálně či neverbálně se zeptat na svolení k fyzickému kontaktu - pozor u některých témat • Patologický pláč, účelový pláč - znaky nucení, nepřiléhavost, součást celkového manipulativního obrazu- vést k racionalitě, otázkami k k faktům, Úzkost a panika • Příznaky o fyzické - bušení srdce, bolest na hrudi, pocit dušení, závrať ... o psychické - pocity neskutečna, strach z umírání, strach ze ztráty kontroly, ze „zešílení" (nebude návratu), vyhýbavé chování, snaha utéct ze situace, strach z další ataky • trvá od minut po nižší jednotky hodin, stav po - únava, „dojezd" • trojúhelník emoce, myšlení, aktivita - zúžení pouze k jednomu vrcholu emoce/aktivita - rozšířit, propojit, direktivní vedení • "vbourat se" ke K - pevný silný hlas • při překotné fyzické aktivitě j Jít kus cesty s K a pak zásah - „jsem tu s vámi, už bude dobře slyšíte mě?" „teď budu mluvit já, poslouchejte mě" • Přístup z boku (viditelnost), krátké hlasité povely • Usadit i sebe, nejlépe opřít - společně zklidnit dýchání, tělo - držet, oční kontakt, po zklidnění prostor pro emoce - často do pláče Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU • Zjistit aktuální stav (kdo, kde, jak, co ses stalo), eliminace ohrožení života a zdraví Mlčení, strach, stud • mlčení má řadu důvodů - na počátku jiný význam než v průběhu - stud, tajemství, K neví, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí - okolí i ale i my, testování, osamělost • Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání - vidím/slyším, že těžce dýcháte, slyším jiné lidi okolo vás... • Zrcadlení, technika ozvěny - zopakování, co slyšíme • Dát prostor a čas - „můžeme mlčet" „někdy může být těžké začít" někdy je toho tolik, že je těžké někde začít" • Podpora, pobídka k hovoru • Přizpůsobit tempo a hlas k - vlastní vnímání času • Oddělení K tempa od našeho - nenechat se strhnout • Uvědomění, že se K může v mlčení cítit dobře a bezpečně x rámování časem a prostorem („ někdy nám přijde dobré mlčet...") • Uzavřené otázky -„ stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho?" • Orientace v situaci - „Jste zraněn*á?" „Můžete mluvit?, „Jste tam sám*a?" • U TKI žádost o signál a vysvětlení, pokud pracovník nic neslyší - zkuste zakašlat, ať vím, že se slyšíme • Od uzavřených otázek k otevřeným • Ohraničit čas a informovat o čase -„Už jsme spolu 10 minut, máme na sebe ještě pár minut, poté budu muset zavěsit/ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit" Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU Vztek, hněv a agrese • myslíme na své bezpečí, cíleně nevstupujeme do nepezpečné situace, cíleně můžeme vyhledat oporu kolegy*ně • pozorujeme signály o psychomotorické - neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo, strnulost, pohyb v prostoru -nerespektování osobní zóny odmítá se posadit o mimika - stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz o řeč - zvýšená hlasitost, tempo, výhružky, nadávk o celkový vzhled - celková zanedbanost, viditelně pod vlivem alkoholu, drog či dalších látek, nebezpečný předmět • základní přístupy k agresi v KI se zakládají na osobním stylu, temperemantu intrventa*ky o dynamický - energie, zrcadlení, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné zklidňování - méně funguje u K, kde je narušen kontakt s realitou - intoxikace, akutní psychotické projevy o zklidňující - pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo než K, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci, vyjednávání, diskuze, nevymlouváme blud/přesvědčení • dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení ( ? vulgarity, slovní agrese k jiným lidem) • Respekt k o osobnímu prostoru K, udržovat bezpečnou vzdálenost pro sebe • Snaha posadit, při odmítnutí kopírování chování (stát - zůstat stát) • Zdvořilý, profesionální a pevný přístup, vyjádřit pochopení x udržení neutrality, K vycítí náš strach a svou převahu • Po ventilaci více strukturovat rozhovor - ptáme se na zakázku, vymezit možnosti konzultace • Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU • Používat jméno a udržovat oční kontakt • Na hrubost a vulgarity k nám - odpovídat pevně - připomenutí hranic a pravidel ( služba, škola) x provokace, naskočení do pasti (výměna rolí oběť x agresor) • Redukce dalších rušivých faktorů • V případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín - direktivní ukončení • Požádat o spolupráci, upozornit na důsledky chování • Ohrožuje-li bezprostředně sebe či okolí-předně vlastní bezpečí a dalších K, pomoc kolegů a dalších osob - PČR, RZ Bezpečí v KI, udržitelnost • vždy na prvním místě • zásady o prostor pracoviště a konzultovny o týmová spolupráce - př. v IC prvokontakt ve dvou o metodika bezpečnosti práce - cíleně na pracovišti o spolupráce a kontakty - PČR, ochranka o realistický odhad událostí - naše limity • možnost ukončení rozhovoru • shrnutí, rekapitulace, shrnutí kroků • připomenutí času • reflexe točení v kruhu - „vypadá to, že se točíme v kruhu" • pohled psychiatra-dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace • vlastní hranice a psychohygiena • limit - jedno téma, do 10 min - informované zavěšení, ukončení Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU Zdroje • Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 3. Vyd. Praha: Portál, 2012 Brož, Filip a Daniela Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. Vyd. Praha: Portál, 2000