Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU Krize a pojetí krizové intervence (KI] Krizová intervence dle legislativy • krizová pomoc vzniká po l.sv válce - Evropa, po 2.sv. USA (prevence sebevražd, pomoc válečným veteránům] • 40. a 50. léta první linky důvěry, u nás 60.léta • od r. 2007 - zákon o sociálních službách č. 108/2006 sb. - vymezuje telefonickou krizovou intervenci a krizovou pomoc jako sociální službu • krizová centra (různá cílová skupina, zřizovatel, provoz např. ambulantní x lůžkové] inspirace Pro svou cílovou skupinu, ale i siřeji zkuste sepsat krizové kontakty - fyzicky v okolí i telefonicky a online -můžete dávat dětem, rodičům, kolegyním a kolegům i blízkým Tyto linky jsou anonymní, fungují nonstop a zdarma. Linka bezpečí (pro děti, mládež a studující do 26 let) tel: 116111 linkabezpeci.cz Linka pro rodinu a školu (pro dospělé, kteří mají starost o dítě) tel: 116 000 linkaztracenedite.cz Linka první psychické pomoci (pro dospělé od 18 let) tel: 116123 linkapsychickepomoci.cz Krize jako výzva • krize - v psychosociální oblasti jako důsledek střetu s překážkou, kterou nejsme schopni vlastními silami a běžnými strategiemi zvládnout v přijatelném čase • situace, která způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy, versus krize jako příležitost pro změnu - ztráta i zisk, výzva „Kdy jindy než teď?" • spouštěče - ztráta, změna, volba • projevy v somatických, psychických i sociálních symptomech • řešení záleží na individuálních adaptačních schopnostech a copingových strategiích (zkuste se zamyslet jaké máte sami a jaké znáte, např. ze sociální psychologie?] Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU Průběh krize • akutní stav do 72 hodin • ztráta psychické rovnováhy - je-li stav do zhruba 4 až 6 týdnů zvládnut, je to signál, že klient*ka (dál pouze K] nalezl*a nové vyrovnávací strategie • krizové stavy mohou samy odeznít, chronifikovat se či vyvolat poruchu nebo nemoc • krize jako proces - fáze a stádia (trvají hodiny až dny] - Caplanův model krize 1. Pocit ohrožení - napětí, úzkost, snaha používat naučené mechanismy (trvá krátce, pouze vteřiny či minuty] 2. Plné uvědomění nepohody, zranitelnosti a neschopnosti zvládnout situaci, ztráta kontroly -metoda náhodných pokusů o řešení (trvá hodiny až dny] - ústí do řešení nebo do 3.fáze 3. Selhání, neschopnost řešení nastalé situace, snaha o inovaci metod řešení - největší ochota a přístupnost pro pomoc z vnějšku - čas pro KI - vyhledání (nejen] odborné pomoci (hodiny až dny], dobrou intervencí lze dostat stav na „předkrizovou" úroveň 4. Závažný stav psychického ohrožení, celková dezorganizace a dekompenzace - chybí síla zvládnout i vyhledat pomoc - nezbytná odborná pomoc - nutnost aktivity blízkých (dny až týdny] Typologie krizí dle Baldwina 1. krize situační - jako problematická situace, budí dojem neodkladnosti, ztráta a její hrozba (rozchod], změna a její anticipace (rozvod, stěhování, vyhazov v práci], volba (dva partneři] - doporučená krizová intervence - osvětlení spouštěčů, služby a podpora l.krize tranzitorní - z očekávaných životních změn, překážky dané vývojovými nároky -předvídatelný proces růstu a vývoje (jedinec i rodina] (puberta, odchod dětí/rodičů, důchod] - doporučená krizová intervence projít úskalí změn, prozkoumání a porozumění - jaký mají význam 3. krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresu - spouštěčem mocný, vnější neočekávaný stresor, není kontrola, zdrcení, ochromení (náhlá smrt, katastrofa, znásilnění] - doporučená krizová intervence poskytnutí mobilizace a podpory, bezpečný rámec pro emoční prožívání a autentické vyjádření (vztek, smutek, bezmoc], hledání nových metod vyrovnání se se změnami, kt. Jsou důsledkem Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU 4. krize zrání - vývojové - vyplývají z psychodynamiky jedince - pramení z neúčinných pokusů řešit mezilidské situace, dosáhnout citové zralosti, nedořešené a nedokončené vývojové otázky (závislost, boj o moc, hodnotové konflikty, intimita, sexuální identita - např. zneužívání], objevují se opakované vzorce obtíží ve vztazích - doporučená krizová intervence přijmout krizi jako vývojovou výzvu a porozumět jí, rozvíjet vyrovnávací strategie k řešení vývojového konfliktu, pokračování v psychoterapii (dále jen PST] 5. k pramenící z psychopatologie - kontinuum předchozí třídy - poklad v nedořešených nebo provizorně řešených vývojových otázkách - spouštěč neřešené vnitřní otázky, kt. oživují událostmi v rámci vztahového kontextu- předchozí patologie může krizi předurčovat nebo ztěžovat její řešení (hraniční osobnost, závažné neurózy, závislosti] • doporučená krizová intervence reakce na aktuální problém, řešení současného stavu rozvíjením dovednosti a kompetence K s cílem stabilizovat, co nejvyšší úroveň jeho fungování, zapojujeme rodinný systém, po odeznění akutní k další dlouhodobá péče 6. psychiatrické neodkladnosti - akutní stavy (může i nemusí provázet duševní onemocnění], zhoršuje se celkové fungování, K. nejsou zodpovědní za své chování (akutní psychózy, intoxikace, suicidiální ch., agrese] - doporučená krizová intervence - velmi obtížná, K schopen poskytnout omezené informace, služba musí být poskytnuta urgentně, rychlá a účinná stabilizace a redukce nebezpečí pro K i okolí, rychlý zásah v situacích ohrožující život Krizová intervence jako funkční a ve svých postupech ustálený způsob podpory klientů*tek • algoritmy, strategie, selektivně užívané při práci s lidmi, kteří nejsou „nemocní", zároveň ocitli se v krizi - tyto stategie mají umožnit okamžité a efektivní zacházení s akutními reakcemi Principy a znaky KI • Včasná, krátkodobá, časově ohraničená, časově flexibilní (průměrný hovor telefonické KI 15 až 20 minut] • Snadno dosažitelná a kontinuální • Uvědomění si možností limitů, důležitá je aktivita K (zkompetentnění] • Aktivní, spíše direktivní přístup - strukturovanost, vedení, intervent*ka vede, vytváří prostor a drží téma Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU • Zaměření na abreakci emocí - uvolnění (pláč, vztek], podpora, ohraničení • Zaměření na vznik současné situace - co k tomu vedlo, jak se to stalo? • Účelné řešení aktuálního problému„tady a teď" • Podpora sebejistoty K • Zaměření na krátkodobé plány - krokování, i v řádu hodin a dnů • Zaměření na systém - vztahy, rodina, instituce, NNO • Prevence zhoršování situace - cílené kroky, odborný a zkušený odhad inteventky*ta Fáze procesu KI (více možností] j ^PR(?CES A FÁZE KI o o o navázání kontaktu akceptace všech projevů k, ventilace emocí - prostor pro pláč, hněv, panika - snížení úzkosti, uzemňování k, mlčení - otázky uzavřené ano x ne, prostor pro ticho, legitimizace, okamžitá redukce ohrožení - zdraví a Život, volání IZS [např. otrava paralelně s kontaktem s k voláme 155), první psychická pomoc -stabilizace-zvládnutí šoku a zajištění psychosociálních potřeb - 5T (ticho.teplo, tekutiny.tišení bolesti, transport), informace, kontakt s blízkými zakázka jakou pomoc od nás očekává, co potřebuje, proč přichází • ne vždy jasná formulace - my aktivně zjišťujeme, mapujeme, než budeme hledat řešení, někdy testovací, menší téma -komu se svěřuje, dá se?, vyjadřujeme podporu, oceňujeme, vyjadřujeme zájem, aktivně se ptáme -i na skrytou zakázku mapování, orientace k krizové situaci mapujeme - nenecháme se stáhnout „hledáním a nabízením řešení"-co krizi spustilo, udržuje, co už zkusil k za řešení, vypovídání, sdílení, vyhýbáme se unáhlenému doporučení hledání řešení, intervencí zaměřujeme se na krátkodobé plány, malé úkoly, je tolik, kolik k zvládne - „rozkrokovat", možno napsat, detailně rozpracováváme možné cesty řešení - k vybírá posilujeme emoční prožívání, nabízíme podporu, důležité předání informací, edukace, evnt, předání do další služby, rozpracování další podpůrné sítě, možnosti další péče podtrhnout doporučení, společná dohoda, co se bud dít dál, jak je na konci rozhovoru Příklad otázky v KI Úvod a mapovaní • Ptáme se po tělesných, psychických, sociálních změnách v krizovém prožívání s ezaměřením na poslední hodiny, dny a týdny: máte nějaké tělesné potíže? Jak spíte? Kdy jste pil* a jedl*a naposledy? Jak se soustředíte? Jaké máte tělesné obtíže? • Jak to celé prožíváte? Co cítíte, když o tom mluvíte? Vidím, že pláčete/ zlobíte se...? Řekněte mi o tom víc... • Čím ta krizová situace začala? Co spustilo a jak dlouho trvá? Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU • Kdo je všechno v krizi? Koho se všeho týká? • V situaci, kde je více zátěžových věcí: pojďme vybrat, co je nyní nej aktuálnej ší/nejtěžší/co nejdříve potřebuje vyřešit. • Na jakou už jste se obrátil*a odbornou pomoc? Zdroje a řešení • Co vám obvykle pomáhá v těžkých životních situacích? • Už jste v minulosti zažil něco podobného? Co vám tenkrát pomohlo? V čem je to dnes jiné? • Co už jste s tou situací zkusil dělat, jakou to mělo odezvu? • Kdo všechno o vaši situaci ví? Jaké jsou reakce nejbližšího okolí? Kdo vám pomáhá? • Co byste si přál, aby se ve vaší situaci stalo? • Co vám pomáhá tu situaci vydržet? Naopak, co vám v té situaci brání věci změnit? • Vnímáte v té situaci nějaký pozitivní přínos? Naopak, co s tou situací ztrácíte? • Co by se mohlo stát nejhoršího? Aktivní naslouchání jako nutná součást podpůrného rozhovoru • u telefonické KI kompenzace absence neverbální roviny - verbálně reflektovat a projevovat empatii - hmmm, aha, ano.. • soustředěné naslouchání (tady a teď] • nespěchat, využít pomlky a pauzy • Nereagovat unáhleně, nedávat hned řešení, připravit si odpověď (než vám odpovím, potřebuji ještě vědět...] • Verbálně i neverbálně dávat najevo, že rozumím - opakovat, parafrázovat, rekapitulovat ( „ Říkáte, že..., Jestli tomu dobře rozumím Pokusím se shrnout, co jste říkala...] • Nekritizovat, raději klást otázky • Instrukce rozčlenit - jednoduché věty, ověřit pochopení, zopakovat i vícekrát, jazyk adekvátně věku • Reflektovat tělesné změny, které na K vidím (vidím, že těžce dýcháte..., Teď jste zbledla v obličeji...] Krizová intervence Věra Linhartová, KSIP PdF MU Literatura VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 543 s. ISBN 9788026202127. BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 166 stran. ISBN 9788026208112. BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 317 s. ISBN 9788024741956. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000.147 s. ISBN 807178429X. Výukové metody