Syndrom vyhoření (dle Kopřivy, 2006) „Na počátku jedné cesty, která končí syndromem vyhoření, je nadšení. Na konci studia (...) se člověk upřímně těší na nové zaměstnání. Ztotožní se s novými úkoly, s týmem kolegů, nevadí mu pracovat přesčas. Práce je zábavou, je smysluplná. Postupně však narůstají potíže. Mnohé z velkolepých cílů se oddalují, mnohé se ukážou jako nedosažitelné. Zdá se, že k revolučním změnám nedojde. Ztráta důvěry ve vlastní schopnosti jde ruku v ruce se ztrátou smysluplnosti práce samé - jen pokračující velké zatížení pomáhá od negativních myšlenek. Avšak zatížení víc a víc vyčerpává, nakonec vede k vyhoření. Povolání ztratilo veškerý smysl." KOPŘIVA, K. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Portál, s. 101 Ochrana a podpora v pomáhajících profesích ° vlastní hranice - co dokážu, co vydržím, co na sebe mohu vzít, aniž bych bral soběstačnost a odpovědnost druhému ° hranice druhých (klientů/žáků/studujících) - co můžou unést, co dokážou změnit, co se můžou v daném čase a situace naučit, jak dlouho se dokážou ovládat (vývojové a zkušeností hledisko) a jakou podporu k tomu potřebují atd. ° hranice celého systému - kdo za co zodpovídá, jaké jsou reálné možnosti pomoci, podpory, změny apod. Sebereflexe a práce se sebou Supervize - (skupinová a individuální) - zaměřené pozorování a cílené otázky, uvažujeme nad kvalitou vlastní práce a zvyšujeme svou schopnost reflexe (uvědomované vnímání vlastní práce) a sebereflexe, reflektované emoční reakce související s vnitřními nevyřešenými konflikty, schopnost oddělit, co se mě týká osobně a co ne (př. nadávky žáků) Intervize - sdílení případové práce, zkušeností, vzájemné podpory a reflexe mezi kolegy, skupina jako nástroj k uvědomění si vlastních osobních kvalit potřeb, schopností i limitů Důležité otázky Jakou mám možnost supervize či jiné obdobné podpory od zaměstnavatele ? Jakým způsobem podporuje moje škola koučování, mentoring, skupinové či individuální metodické vedení učitelů a učitelek? Jak si tuto podporu mohu vyhledat/poskytnou sám/sama? Jaké organizace a instituce mi supervizi či metodické vedení mohou nabídnout? Jaké projekty? 05.03.2024