Úvod do kurzu
V prvním týdnu má student/studentka povinnost seznámit se se sylabem předmětu.
Při zahájení kurzu obdržíte informační email obsahující organizační pokyny, pokyny pro ukončení předmětu a doporučení pro studium. V průběhu kurzu je student povinen nastudovat si kromě obsahu interaktivních osnov také povinnou literaturu. Konzultační hodiny jsou možné po individuální domluvě s vyučujícím prostřednictvím emailu: vrubel.m@mail.muni.cz
Cílem předmětu je naučit studující poznat principy vidění člověka a rozdíly mezi viděním člověka a dalších tvorů žijících na naší planetě. Dále naučit studující vše důležité o vyvíjí zraku, nejčastějších vývojových vadách zraku a možnosti předcházení a rehabilitace těchto vad.
Cílem je představit studujícím nejčastější mýty o funkčním vidění a srovnat je s realitou + vysvětlit, z čeho tato realita vychází. Představit studujícím aktuální trendy z oblasti funkčního vidění a soudobá vědecká zjištění.
Studující seznámíme s tím, jak zrakové funkce ovlivňují soustředění a čtenářské dovednosti žáků a vysvětlíme způsoby pozitivního ovlivnění zrakových funkcí a zlepšení školní práce.
Představíme možnosti diagnostiky funkčního vidění ve školním prostředí. Představíme způsoby korekce zrakové ostrosti a rehabilitace binokulárního vidění.
Naučíme se správně používat korekčních a terapeutických pomůcek využívaných ve škole.
Uvedeme studující do problematiky odhalování bariér vzdělávacího procesu a navrhování jejich odstranění.
Naučíme studující provázet osoby se zrakovým postižením.
Základní terminologie oboru
Speciální pedagogika
- Jako samostatný obor uznána na přelomu 19. a 20. století
- Původně se této problematice věnovali lékaři. Pedagogickým oborem se stává až od poloviny 20. století.
Odborník ve speciální pedagogice
- Speciálně vyškolený pedagogický pracovník se znalostmi základů zdravotních a přírodních věd, psychologie, sociologie a schopností kritického myšlení
- K pochopení potřeb osob s konkrétním druhem postižení je nezbytná znalost jejich anatomie, fyziologie a patologie, a to objektivní i subjektivní
Oftalmopedie (ophtalmos = oko; paidea = výchova)
- obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením
- stejně zaměřený obor se také na jiných univerzitách (UK, UP) nazývá: Tyflopedie (tyflos = slepý) X tento název může zkreslovat celkové zaměření oboru
Cílová skupina: žák, dospělý, senior se zrakovým postižením
Terminologie: správně - osoba se zrakovým postižením X špatně - zrakově postižený, handicapovaný
Posun v pohledu na osoby se zrakovým postižením
Změna proběhla se zavedením nové klasifikace Světové zdravotnické organizace: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví (ICF) - odkaz: www.who.int
dosavadní medicínský model chápání postižení se změnil na funkční integrovaný biopsychosociální model
⇒postižení je vnímáno jako univerzální lidská zkušenost, důraz je kladen na funkční schopnosti člověka