Bariéry a Facilitátory pro osoby se ZP, Pomůcky pro slabozraké / nevidomé
Úvod
V rámci této kapitoly si představíme nejvýznamnější bariéry pro osoby se zrakovým postižením.
Po prostudování materiálů si při vaší běžné cestě všímejte bariér - pokuste se některé zdokumentovat a navrhnout řešení. Uvažujte nad tím, které bariéry jsou z vašeho pohledu ty nejvýznamnější a tyto úvahy srovnejte s přiloženými dokumenty.
Politický problém
Inkluzívní vzdělávání se opírá o legislativní normy nadnárodního i národního charakteru
Inkluzívní trendy jsou prosazovány nadnárodními organizacemi, které hlídají stav demokracie a lidských práv ve společnosti (Inkluze nikoliv pouze ve smylu inkluze školní, ale i sociální.)
Důležití činitelé
Evropská unie - vnitřní normy
Organizace spojených národů
UNICEF
Národní úroveň
Listina základních práv a svobod (ústava ČR)
Školský zákon
Stavební zákon
Vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí
Vyhlášky ministerstva pro místní rozvoj
Společenský / kulturní problém
Tendence k inkluzi - tzn. též toleranci a ohleduplnosti, vychází také z kulturních, společenských a historicých východisek dané společenosti. V případě ČR jsou pak postoje bez pochyby ovlivněny nedávnou totalitní historií.
Problémem může být samotné vnímání lidí s postižením, kteří se odlišují od nějaké společností přijatelné normy - nevidí, neslyší, nechodí či vypadají odlišně ....
Východisko z tohoto může být vnímání každého jedince jako bytost, která je od druhého odlišná. Naučme se přijímat odlišnost jako jednu z charakteristických vlastností každého jedince.
Více naleznete v literatuře (dobrovolně):
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3.
Jinakost - postižení - kritika :společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. ISBN 9788074190506.
Bariéry
Základní členění bariér
Bariéry rozdělujeme na MĚKKÉ A TVRDÉ (soft x hard)
Měkké bariéry:
Legislativa - místní, státní, mezinárodní
Postoje společnosti
Postoje odborníků
Veřejné mínění
Absence odhodlání ke změně dosavadní praxe
další ...
Tvrdé bariéry:
Neoznačené přechody pro chodce
Absence chodníků
Absence vodicích linií
Neoznačené prostředky hromadné dopravy
další...
Facilitátory
Úpravy veřejného prostoru:
umělá vodicí linie - navazuje na přirozenou vodicí linii a plní její funkci v místech, kde přirozená absentuje
Zdroj: www.braillnet.cz
signální pás - navádí přes přechod pro chodce, navazuje na vodicí linii
Zdroj: www.project-athena.cz
varovný pás - označuje nebezpečný úsek - přechod mezi chodníkem a vozovkou
Zdroj: tvstav.cz
orientační bod - tvrvalý bod na trase, spojuje jednotlivé úseky trasy
orientační znak - nestálý typický znak na trase - šum stromů, hluk silnice, vůně pekárny, atd.
Další úpravy
kontrastní prvky na skleněných a splývajících plochách
Zdroj: home.tiscali.cz
kontrastní vodicí linie
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv
reliéfní plány složitých míst
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (náměstí)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (nástupiště městské dopravy - Benátky)
alternativní úprava přechodu pro chodce - doplňkové určení směru (Jyväskylä, Finsko)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv
popisky v Braillovu písmu
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv
světelné vodicí linie
a další ...
V RÁMCI PŘEDMĚTU BUDETE DISKUTOVAT O PŘÍSTUPNOSTI VEŘEJNÉHO PROSTORU A ŠKOLSTVÍ VE VAŠEM OKOLÍ. JAKÉ BARIÉRY VNÍMÁTE VE SVÉM OKOLÍ, CO BY PODLE VÁS POMOHLO ZPŘÍSTUPNĚNÍ VEŘEJNÉHO PROSTORU NEBO ŠKOLY VE VAŠEM OKOLÍ?
Pomůcky pomáhající lidem se zrakovým postižením
Klasifikace pomůcek:
- Dle stupně postižení:
- Pro nevidomé, typický
- Pro slabozraké
- Poruchy binokulárního vidění (JBV)
- Dle účelu:
- Kompenzace
- Reedukace
- Rehabilitace
- Odstraňovaní bariér běžných dnů
- Dle školních předmětů
- Dle náročnosti zácviku (obtížné / neobtížné)
Neoptické pomůcky- Např. detektor hladiny, detektor barev Colorino, akustický vyhledávač předmětů, akustický maják pro výuku prostorové orientace, bílá hůl, vodicí pes ...
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor hladiny)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor barev - Colorino)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický vyhledávač předmětů)
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický maják pro výuku prostorové orientace)
- Optické - Lupy mohou pomoci např. i při nakupování
Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (Sokos, Finsko)
Práce s bílou holí
- chůze podél vodicí linie - pohyb s holí zhruba na šířku ramen + jištění vodicí linie
- chůze ze schodů - kontrola schodu - podrobná do kříže / v případě známého místa pouze orientační
- chůze do schodů - tužkové držení hole a kontrola schodu
- chůze podél umělé vodicí linie - přejíždění bílou holí po vodicím pásu a zároveň vykrývání oblouku v šířce ramen
Externí odkaz autorského video: http://www.youtube.com/watch?v=S7nDvsuQcCk&feature=youtu.be