Funkční vidění

Bariéry a Facilitátory pro osoby se ZP, Pomůcky pro slabozraké / nevidomé

Úvod

V rámci této kapitoly si představíme nejvýznamnější bariéry pro osoby se zrakovým postižením.

Po prostudování materiálů si při vaší běžné cestě všímejte bariér - pokuste se některé zdokumentovat a navrhnout řešení. Uvažujte nad tím, které bariéry jsou z vašeho pohledu ty nejvýznamnější a tyto úvahy srovnejte s přiloženými dokumenty.

Politický problém

Inkluzívní vzdělávání se opírá o legislativní normy nadnárodního i národního charakteru

Inkluzívní trendy jsou prosazovány nadnárodními organizacemi, které hlídají stav demokracie a lidských práv ve společnosti (Inkluze nikoliv pouze ve smylu inkluze školní, ale i sociální.)

 

Důležití činitelé

Evropská unie - vnitřní normy

Organizace spojených národů

UNICEF

 

Národní úroveň

Listina základních práv a svobod (ústava ČR)

Školský zákon

Stavební zákon

Vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí

Vyhlášky ministerstva pro místní rozvoj

 

 

 

 

Společenský / kulturní problém

Tendence k inkluzi - tzn. též toleranci a ohleduplnosti, vychází také z kulturních, společenských a historicých východisek dané společenosti. V případě ČR jsou pak postoje bez pochyby ovlivněny nedávnou totalitní historií.

Problémem může být samotné vnímání lidí s postižením, kteří se odlišují od nějaké společností přijatelné normy - nevidí, neslyší, nechodí či vypadají odlišně ....

Východisko z tohoto může být vnímání každého jedince jako bytost, která je od druhého odlišná. Naučme se přijímat odlišnost jako jednu z charakteristických vlastností každého jedince.

 

Více naleznete v literatuře (dobrovolně):

ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. ISBN 80-7260-125-3.

Jinakost - postižení - kritika :společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. ISBN 9788074190506.


Bariéry

Základní členění bariér

Bariéry rozdělujeme na MĚKKÉ A TVRDÉ (soft x hard)

 

Měkké bariéry:

Legislativa - místní, státní, mezinárodní

Postoje společnosti

Postoje odborníků

Veřejné mínění

Absence odhodlání ke změně dosavadní praxe

další ...

 

Tvrdé bariéry:

Neoznačené přechody pro chodce

Absence chodníků

Absence vodicích linií

Neoznačené prostředky hromadné dopravy

další...


Facilitátory

Úpravy veřejného prostoru:

umělá vodicí linie - navazuje na přirozenou vodicí linii a plní její funkci v místech, kde přirozená absentuje

Zdroj: www.braillnet.cz

 

signální pás - navádí přes přechod pro chodce, navazuje na vodicí linii

Zdroj: www.project-athena.cz

varovný pás - označuje nebezpečný úsek - přechod mezi chodníkem a vozovkou

Zdroj: tvstav.cz

orientační bod - tvrvalý bod na trase, spojuje jednotlivé úseky trasy

 

orientační znak - nestálý typický znak na trase - šum stromů, hluk silnice, vůně pekárny, atd.

 

 

Další úpravy

kontrastní prvky na skleněných a splývajících plochách

Zdroj: home.tiscali.cz

 

kontrastní vodicí linie

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv

reliéfní plány složitých míst

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (náměstí)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (nástupiště městské dopravy - Benátky)

 

alternativní úprava přechodu pro chodce - doplňkové určení směru (Jyväskylä, Finsko)

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv 

 

popisky v Braillovu písmu

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv

světelné vodicí linie

a další ...

 


V RÁMCI PŘEDMĚTU BUDETE DISKUTOVAT O PŘÍSTUPNOSTI VEŘEJNÉHO PROSTORU A ŠKOLSTVÍ VE VAŠEM OKOLÍ. JAKÉ BARIÉRY VNÍMÁTE VE SVÉM OKOLÍ, CO BY PODLE VÁS POMOHLO ZPŘÍSTUPNĚNÍ VEŘEJNÉHO PROSTORU NEBO ŠKOLY VE VAŠEM OKOLÍ?




 

Pomůcky pomáhající lidem se zrakovým postižením

Klasifikace pomůcek:

  • Dle stupně postižení:
    • Pro nevidomé, typický
    • Pro slabozraké
    • Poruchy binokulárního vidění (JBV)

 

  • Dle účelu:
    • Kompenzace
    • Reedukace
    • Rehabilitace
    • Odstraňovaní bariér běžných dnů
  • Dle školních předmětů
  • Dle náročnosti zácviku (obtížné / neobtížné)

 

Neoptické pomůcky- Např. detektor hladiny, detektor barev Colorino, akustický vyhledávač předmětů, akustický maják pro výuku prostorové orientace, bílá hůl, vodicí pes ...

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor hladiny)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (detektor barev - Colorino)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický vyhledávač předmětů)

 

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (akustický maják pro výuku prostorové orientace)

 

  • Optické - Lupy mohou pomoci např. i při nakupování

Zdroj: M. Vrubel - vlastní archiv (Sokos, Finsko)

 

Práce s bílou holí

- chůze podél vodicí linie - pohyb s holí zhruba na šířku ramen + jištění vodicí linie

- chůze ze schodů - kontrola schodu - podrobná do kříže / v případě známého místa pouze orientační

- chůze do schodů - tužkové držení hole a kontrola schodu

- chůze podél umělé vodicí linie - přejíždění bílou holí po vodicím pásu a zároveň vykrývání oblouku v šířce ramen

Externí odkaz autorského video: http://www.youtube.com/watch?v=S7nDvsuQcCk&feature=youtu.be