Školský a školní management

Organizační informace

Cíle předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními tématy školského a školního managementu. Studenti porozumí základním teoriím a pojmům, které se váží k řízení škol a zorientují se ve vybraných českých i zahraničních odborných zdrojích k dané problematice. Budou znát hlavní školskou legislativu a umět ji aplikovat ve své praxi. Naučí se pracovat metodou případové studie v týmu s analýzou procesů řízení ve vybrané škole či školském zařízení. Odborným jazykem a formou budou písemně prezentovat výsledky analýzy.

Obsah předmětu

  • Význam legislativy v profesi učitele, základní pojmy a teorie. Školský a školní management, pedagogický management, manažerské kompetence učitele. Základní legislativa. Seznámení studentů se základními zákony a zdroji, kde je najdou. Organizační pokyny k předmětu.
  • Školský management. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie (Lisabonský proces, Boloňská deklarace). Strategie 2030+. 
  • Školský management – Školská legislativa platná v ČR (školský zákon, zákon o pedagogických pracovnících). Vzdělávací soustava. Kurikulární reforma. Financování vzdělávání, školství a škol v ČR (v kontextu EU a dalších zemí). Řízení rozvojově-vzdělávacích projektů ve škole. Financování podpůrných opatření.
  • Školní management: Správa, řízení a vedení školy. Organizační struktura školy. Kvalita školy a koncepce řízení kvality, autoevaluace a evaluace školy, vnitřní rozvoj škol. Diskuse s představiteli managementu škol. Seznámení studentů s průběhem výběrových řízení na pozice učitelů. Platové třídy, zařazení učitelů do platových tříd.
  • Školní management: Decentralizace, autonomizace, „skládání účtů“. Škola jako učící se organizace. Zavádění inovace do škol, řízení procesu změny. Školská rada jako ústřední prvek systému správy škol.
  • Pedagogický management. Kompetence učitele a třídního učitele z legislativního hlediska. Vedení třídnických hodin. Nový žák ve třídě. Učitel a mezioborový přesah jeho kompetencí. Organizace mimoškolních aktivit.
  • Pedagogický management: Strategie řízení třídy - výsledky výzkumu, organizace výuky, formy moci. 

Výstupy z učení

Na konci tohoto kurzu student:

  • zná a aplikuje základní pojmy školského a školního managementu,
  • umí pracovat s aktuálními legislativními a kurikulárními dokumenty a použít je v každodenní pedagogické praxi,
  • charakterizuje českou a evropskou vzdělávací politiku a diskutuje o vybraných tématech v kontextu aktuální školské legislativy,
  • popíše jednotlivé články řízení třídy, školy a školství a rozpozná specifika školského a školního managementu,
  • analyzuje dokumenty vnitřní a vnější evaluace vybrané školy a definuje, jak se jednotlivá hodnocení projevují v její praktické činnosti.


Výukové formy a metody

Předmět probíhá formou přednášek s řízenou skupinovou diskusí, kdy studenti na základě prostudování odborné literatury a svých pedagogických zkušeností (především ve vazbě na pedagogické praxe) diskutují o daných tématech a jejich aktuálních projevech ve školách a školství. 


Požadavky pro splnění předmětu

—  Výuka probíhá prezenčně ve dvou blocích dle rozvrhu  povinná je aktivní účast studenta, distančně se student seznamuje s povinnou a doporučenou literaturou, plní zadání portfoliového úkolu, aktivně se při praxích ve škola zajíma o chod školy.

—  Test - probíhá on-line (min. 70 % úspěšnost)

—  Zpracování portfoliového úkolu (cílem portfoliového úkolu je praktické seznámení studenta s výstupy hodnocení školy - a to jak ze strany externího hodnotitele, tak v podobě vnitřního hodnocení. Uvědomí si kritéria kvalitní školy a získává představu o pozitivním obrázku jejich naplňování. Daná hodnocení porovná s vlastním pohledem, kdy přinese a popíše relevantní důkazy o pozitivně hodnocené stránce. 

Zadání portfoliového úkolu

—  Zvolte si školu, se kterou máte svoji osobní zkušenost - je to škola, kde jste vykonávali praxi, škola, se kterou máte uzavřený pracovně-právní vztah, škola kde právě vykonáváte praxi, prostě zvolte školu vám blízkou a známou. Pracovat budete se dvěma zdroji informací - jednak půjde o hodnocení školy ze strany externího evaluátora, tedy Zprávu ČŠI, jednak budete pracovat s vnitřním hodnocením školy deklarovaným v rámci Výroční zprávy o činnosti školy, kterou byste měli nalézt na webových stránkách konkrétní školy. 

Nastudujte si poslední Zprávu hodnocení školy ze strany ČŠI (https://www.csicr.cz/cz/Registr-inspekcnich-zprav a vyberte si jednu oblast, která byla ČŠI hodnocena pozitivně (jako silná stránka školy) a zjistěte ve Výroční zprávě školy, ideálně za stejné období,, jak sama škola tuto oblast vnímá, rozvíjí, prezentuje. srovnejte výroční zprávu o činnosti školy  za stejné období, ve kterém vznikla zpráva ČŠI, a svoji vlastní zkušenost)

—  Prameny: zpráva ČŠI, výroční zpráva, web školy, příp. rozhovor s vedením, vlastní zkušenost

—  V rámci portfoliového úkolu postupujte ve struktuře: stručné představení školy (charakteristika školy, velikost, úplnost, počet tříd na 1. i 2.st., počet ped. pracovníků, organizační struktura - počet zástupců ředitele, zaměření školy), ukotvením školy v místě -fotka školy, lokace, případně spádovost), výňatek pozitivně hodnocené oblasti ze zprávy ČŠI, výňatek z Výroční zprávy o činnosti školy, vlastní komentář, zkušenost. Shrnující pohled na školu prostřednictvím subjektivní SWOT analýzy (silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby). Pro založení do portfolia rozsah minimálně 2 normostrany.

— Odevzdat před testem do Odevzdávárny v IS.