Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví Předmět se zabývá především působením rodinného soužití/prostředí na psychické zdraví člověka. Rodina je z tohoto hlediska pro člověka nejvýznamnější sociální skupinou, proto nás budou zajímat jak protektivní, tak rizikové faktory tohoto vlivu. ORGANIZACE PŘEDMĚTU ▪ PODMÍNKY K UKONČENÍ PŘEDMĚTU Podmínkou k ukončení předmětu je vypracování a prezentování seminárního úkolu, úkoly není nutné odevzdávat ani papírově ani elektronicky. o Každý z vás si vybere jeden ze dvou typů úkolu: 1. nebo 2. - empiricky nebo teoreticky zaměřený, viz dále. V obou případech se jako výstup/výsledek očekává myšlenkově propracovaná prezentace v trvání přibližně 15 – 25 min podle charakteru úkolu. o Totéž téma si může vybrat i více jednotlivců nebo n-tic; každé zpracování bude jiné, někdy je to i velký přínos. To tedy znamená, že téma, které bylo někým vybrané, není „zadané“, ale může být vybráno opětovně. ▪ PRÁCE V PRŮBĚHU SEMESTRU Pracovat na seminárním úkolu a následně jej prezentovat můžete buď samostatně nebo ve dvojici, případně i ve trojici, přičemž u dvojice či trojice je potřeba při prezentaci ozřejmit podíl jednotlivých členů n-tice na vypracování úkolu. ▪ ZÁVĚREČNÝ PREZENTAČNÍ SEMINÁŘ Prezentace budou probíhat v pátečních blocích. Každý student se zúčastní jednoho bloku podle rozdělení do skupin Prez/01, Prez/02, Prez/03, Prez/04, Kombi/01, které jsou vypsány v IS. ▪ KONZULTACE o Kdykoli v průběhu semestru se mnou můžete svou seminární práci konzultovat mailem nebo po předchozí domluvě online či osobně. o Také můžete využít pěti čtvrtečních termínů uvedených v rozvrhu (20. 2., 27. 2., 6. 3. a 13. 3., 20. 3., vždy 19:00-19:50), k nepovinnému online setkání přes MS Teams. Nebojte se na cokoli zeptat - ať už k výběru tématu, obsahu, zaměření, postupu, metodám či k samotné prezentaci. K tomuto předmětu není přednáška, pouze závěrečný prezentační seminář, přičemž během semestru pracujete na seminárním úkolu. O to více mohou pro vás být konzultace přínosné. Jakmile si vyberete úkol, sdělíte mi do 15. března na mail: prokopova@ped.muni.cz tyto dvě informace: 1) které téma jste si zvolili (popř., hodláte-li téma modifikovat, tak stručně popište, jakým způsobem), 2) zda budete pracovat samostatně nebo spolupracovat ve dvojici/trojici (v tom případě napište, s kým). Možná, že jsem něco napsala nejasně nebo nenapsala vůbec, klidně se na mě obraťte s jakoukoli otázkou. Přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby vám přinesl nejen povinnost, ale i radost z přemýšlení, zkoumání, poznávání a z vlastní tvorby! Na vaše práce jsem opravdu zvědavá, nejen profesně – jako psycholožka a vyučující, ale i lidsky – jako několikanásobná maminka i babička:) Na vaše prezentace a na setkání s vámi se už teď těším 😊 a všechny vás zdravím, Alice Prokopová, vyučující INSTRUKCE K SEMINÁRNÍMU ÚKOLU 1. ÚKOL ZAMĚŘENÝ EMPIRICKY (malá výzkumná sonda, mini-výzkum, kazuistika …) ▪ Cílem empiricky/výzkumně orientovaného seminárního úkolu je to, abyste dostali možnost vyzkoušet si roli „výzkumníků“ – badatelů v takové oblasti, která vás zajímá, mj. je cílem i to, aby slovo „výzkum“ bylo studenty vnímáno pozitivněji, než je tomu většinou dosud, tím se i pomalu připravujete na závěrečnou práci – BP, DP, u níž bývá požadována výzkumná část; máte tedy příležitost zjistit, že zkoumání může být úžasně zajímavé. Můžete počítat s mou vydatnou pomocí – v průběhu práce na úkolu i při prezentaci. ▪ Příprava: výběr tématu, stanovení cíle výzkum/k/u, výběr zkoumaného souboru - většinou půjde o rodinu či více rodin, případně o respondenty, jimž budete klást otázky… atd., volba metod - nejčastěji rozhovor, pozorování, případně i anket/k/a ... atd., dále analýza, srovnávání, zjišťování vztahů a souvislostí atd. ▪ Výstup: prezentování celého výzkumu – seznámení s koncepcí, průběhem (včetně příp. úskalí a potíží), se závěry, zajímavostmi, podněty a otázkami pro další zkoumání atd.; výzkum/kazuistiku můžete, chcete-li, ilustrovat např. audio či videozáznamy, fotografiemi, kresbami atp., záleží na povaze úkolu, je však nutné dát pozor na zachování anonymity osob. TÉMATA, NÁMĚTY K EMPIRICKY ZAMĚŘENÉMU ÚKOLU 1.1. Rodinné rituály (tradiční – společností sdílené, ale i specifické pro konkrétní rodinu) 1.2. Rodinné mýty (tradující se příběhy o členech rodiny, souvislost s hodnotovou orientací rodiny) 1.3. Rodinná vztahová síť (srovnání u různých rodin) 1.4. Domácí zvířata v rodině (postavení, vztahy, komunikace, péče ...) 1.5. Rodina a televize (např. přepínání programů TV a „rozložení moci“ v rodině:-) atp.) 1.6. Rodina a počítač/e (vliv na život rodiny – nejrůznější aspekty: sociální sítě, AI, hry, komunikace…) 1.7. Rodinná teritorialita (půdorys obydlí, označení „zón“, srovnání u různých rodin atd.) 1.8. „Jak se žije /v/ rodině se závislým členem?“ (na alkoholu, jiných látkách, na netu, automatech...) 1.9. „Jak se žije /v/ rodině s nějakým znevýhodněním?“ (např. rodiny neslyšících ap.) 1.10. „Jak se žije /v/ rodině se závažně nemocným členem?“ 1.11. „Jak se žije /v/ rodině v době komunitní epidemické (koronavirové) krize?“ 1.12. „Jak se žije /v/ rodině etnicky odlišné (např. uprchlické ap.)?“ 1.13. „Jak se žije /v/ rodině zrekonstruované (doplněné)?“ 1.14. „Jak se žije /v/ rodině s jedním rodičem?“ (srovnání různých konstelací, specifika...) 1.15. „Jak se žije /v/ rodině s výrazným věkovým specifikem?“ 1.16. Hodnotová orientace u různých rodin (srovnání ...) 1.17. Vnímání rodičovských očekávání a jeho vliv na psychiku dospívajících 1.18. Soužití více generací, transgenerační přenos některých vzorců chování 1.19. Rodina a domácnost (např. téma „ne/pořádek“:-), úklid atd. atd.) 1.20. Sourozenecké konstelace (opět srovnání různých rodin...) Pozn.: - Můžete si zvolit/najít samostatně nějaké další - vlastní téma, které není v nabídce, je ovšem potřeba je se mnou konzultovat. - Také si můžete vybrat z námětů pro teoreticky zaměřený úkol (viz 2.) a zpracovat tento námět empiricky; ostatně některá témata z 1. se s tématy 2. i překrývají. 2. ÚKOL ZAMĚŘENÝ TEORETICKY (didaktická transformace vybraného tématu) ▪ Cílem seminárního úkolu tohoto typu je především to, abyste se zdokonalili v myšlenkovém zpracovávání nějakého - v tomto případě vámi vybraného - tématu a v rámci postupné identifikace s rolí učitele si vyzkoušeli „naživo“ toto téma předat ostatním. To znamená, že je nutná tzv. „didaktická transformace“ tématu – tedy nejen „odrecitování“☺ vět, napsaných na papíře nebo v prezentaci (nebojte se toho, jste v 1. roč., půjde tedy o pokus a z mé strany můžete i zde očekávat vydatnou míru pomoci), ale takové zpracování tématu, které je didakticky promyšlené a v nejlepším slova smyslu atraktivní pro příjemce (posluchače/spolužáky) ▪ Příprava: výběr tématu, studium zdrojů, poznatková syntéza, didaktické zpracování/scénář, vytvoření prezentace (nejlépe s použitím programu MS PowerPoint, není podmínkou, ale pro prezentování je to vhodný program) ▪ Výstup: konkrétní prezentování seminárního úkolu, vzhledem k posluchačům - v tomto případě vašim spolužákům - je nutné promyslet prezentaci také po didaktické stránce, stručně řečeno: půjde nejen o to, CO předáváte při prezentaci (obsah), ale i JAK to předáváte; doporučuji pro takto zaměřený úkol zapojit studenty ze skupiny – např. formou diskuse, předem připravené aktivity či jinak dle vlastního uvážení; jde o to, aby vaše vystoupení mělo smysl a pro ostatní bylo přínosné, aby nebylo nudným monologem nebo čtením snímků z prezentace. TÉMATA, NÁMĚTY K TEORETICKY ZAMĚŘENÉMU ÚKOLU 2.1. Soudobé trendy v rodině (resp. v rodinném uspořádání atp.) 2.2. Náhradní rodinná péče, systém NRP v ČR, možnosti, meze, problémy atp. 2.3. Podoby násilí v rodině 2.4. Dopad emocionálního zanedbávání na psychiku dítěte 2.5. Životní cyklus a fáze života rodiny, klíčové body ve vývojovém cyklu rodiny 2.6. Vliv rodičovského vzoru (pozitivního/negativního) na postoje a hodnoty dětí 2.7. Rodinné krize (různé typy rodinných krizí) Následující témata jsou mírně kontroverzní - více než předchozí, proto je potřeba počítat při prezentaci i s živou diskusí, předpokládá se, že prezentující studenti se pokusí diskusi nestranně moderovat) 2.8. Manželství – instituce, která se přežila?!? (argumenty, názory, postoje, citace autorů ...) 2.9. Rodiny homosexuálních partnerů (argumenty, názory, postoje, citace autorů ...) 2.10. Předmanželský sexuální život (argumenty, názory, postoje, citace autorů ...) Pozn.: - I zde si můžete zvolit/najít nějaké další (vlastní) téma, které není v nabídce, je ovšem potřeba jej konzultovat. - Pokud budete chtít některý z následujících námětů zpracovat empiricky (=výzkumně), je to možné. Poznámka pro oba typy úkolů: Kterýkoli úkol – jak empirický, tak teoretický - můžete, chcete-li, ilustrovat např. audio či videozáznamy, fotografiemi, kresbami, deníky atp., záleží na povaze úkolu, je však nutné dát pozor na zachování anonymity osob.