Masarykova univerzita v Brně Pedagogická fakulta Program bakalářského studia učitelů odborného výcviku a praxe Poznámka: Nová verze brožurky se připravuje, uvítáme návrhy na její případné doplňky a změny. (Návrhy můžete obratem zasílat garantovi bakalářského studia, e-mail: ouroda@ped.muni.cz) . BRNO 2004 Obsah 1. Úvod 3 2. Informace o Masarykově univerzitě 4 3. Studijní dokumenty 5 3.1. Výtah ze studijního a zkušebního řádu Pedagogické fakulty MU 5 3.2. Studijní program 16 4. Specifikace předmětů 19 5. Několik doporučení jak racionálně studijní program zvládnout 62 5.1. Obecné znaky studijní práce 62 5.2. Formy výuky v kombinovaném studiu 63 5.3. Poznáním zákonitostí psychických procesů k racionálnímu studijnímu stylu 63 5.4. Hlavní studijní prameny 65 5.4.1. knihovna jako zdroj studijní literatury 65 5.4.1.1. Ústřední knihovna PdF MU a prodejna studijní literatury65 5.4.1.2. Další doporučené vědecké knihovny 66 5.4.2. Studium pomocí knih 67 6. Bakalářské práce 68 6.1. Návrh témat bakalářských prací 68 6.2. Metoda zpracování bakalářské práce 70 6.2.1 Postup při zadávání bakalářské práce................70 6.2.2 Jak psát bakalářskou práci.............................71 6.2.3 Formální náležitosti bakalářské práce...............72 7. Státní závěrečná zkouška..................................78 8. Přílohy..............................................................82 Literatura 85 1. Úvod Bakalářské studium učitelství odborného výcviku a praxe na středních školách je specifickou formou přípravy odborných pracovníků ve studijní programu "Specializace v pedagogice" .Je určeno pro pracovníky podílející se na výchovně- vzdělávacím procesu především v oblasti středního odborného školství. Současní mistři odborné výchovy a učitelé praxe na odborných učilištích, ve středních odborných učilištích, středních odborných školách a integrovaných středních školách získají vysokoškolské vzdělání na úrovni bakaláře v souladu s programovými záměry MŠMT ČR. Tento požadavek vychází z náročnosti této profese a postavení mistra odborné výchovy, který v učebních a studijních oborech učí hlavní předmět -- odborný výcvik. Pro získání odpovídající kvalifikace pro tento předmět, vedle odborné průpravy (vyučení a střední odborné vzdělání), je nutné ucelené pedagogické vzdělání. Vzhledem k převažující části jeho frekventantů, kteří jsou vyššího věku a na pedagogickou dráhu se dali často až po více letech od své někdejší školní přípravy, jeví se nám účelné překlenout takové přerušení vlastních zkušeností se studijními aktivitami tímto programem, který autoři sestavili tak, aby mohl být využit jako průvodce závěrečnou fází bakalářského studia, časově rozvrženého do šesti semestrů. Obsah publikace prezentuje situace, s nimiž se každý frekventant setkává od samého počátku studia a usnadňuje poznání jeho formálních podmínek a pravidel, až po konečnou fázi, jejímž vyvrcholením je obhajoba bakalářské práce a státní zkouška. V souladu vysokoškolským zákonem a na něj navazující předpisy, které řeší vazby a systémové prostupnosti spojené s dalším případným studiem absolventů, připravíme na naši fakultě navazující magisterské studium učitelství odborných předmětů. Tento text si nečiní nárok stát se studijní literaturou v pravém slova smyslu. Autoři předpokládají, že pomocí tohoto průvodce získají zájemci ucelený přehled a orientaci v systému jednotlivých studijních předmětů, podklady pro optimální osobní časové rozvržení všech stanovených nároků a tím snad i pomocnou ruku k jejich racionálnímu a úspěšnému zvládnutí. Celé studium je založeno především na zkušenostním učení, na výcviku v teoretické reflexi a sebereflexi a na aplikaci vyučovacích metod. Odborná složka přípravy je vázána na složku pedagogicko-psychologickou. Významné místo v něm má sociálně- osobnostní rozvoj a výcvik v sociálně-komunikativních dovednostech. Ke stálé aktualizaci přípravy učitelů vedou změny ve výuce i nové požadavky kladené na školu, jako je vzrůstající diferenciace a individualizace výuky, nové formy skupinové a samostatné práce žáků, integrace žáků se speciálními potřebami, zavádění kompenzačních programů, posílení výchovné funkce školy, nové formy týmové spolupráce učitelů, příprava kurikulárních a jiných dokumentů. Studijní program je zpracován pro dvě odborná zaměření: - Obchod a služby - Technické obory. Obsah jednotlivých předmětů vychází ze současných požadavků na vzdělání pedagogických pracovníků na středních školách. Ve studijním programu jsou do šesti semestrů zařazeny předměty, které navazují na předcházející studium. Jejich obsah je volen tak, aby si účastníci studia doplnili poznatky ve svém odborném zaměření a získali nové poznatky a zkušenosti v teoretických a aplikovaných pedagogicko - psychologických disciplínách. V šestém semestru je těžiště studia v dopracování bakalářské práce a v přípravě na státní zkoušky. Studium je ukončeno obhajobou bakalářské práce a vykonáním státních zkoušek ze dvou profilujících předmětů. Absolventi získají vysokoškolské vzdělání a titul "Bac.". Od absolventů se vyžaduje: - zvládnutí teoretických poznatků z pedagogiky a psychologie a schopnost aplikovat je v pedagogické praxi - pochopení vzájemných souvislostí a potřebných proporcí mezi teoretickou a praktickou přípravou žáků v učebních a studijních oborech na středních odborných učilištích a středních odborných školách - osvojení metodiky výuky odborného výcviku a odborné praxe příslušného učebního nebo studijního oboru - rozšíření a prohloubení odborných znalostí v oboru - schopnost organizovat zájmovou činnost žáků a volit vhodné formy využívání jejich volného času Tyto oblasti pedagogicko-psychologického a odborného vzdělání tvoří páteř celého studia. 2. Informace o Masarykově univerzitě Masarykova univerzita byla založena vzápětí po vytvoření samostatného československého státu v roce 1919 jako druhá univerzita na našem území. Tvořily ji celkem čtyři fakulty, jejichž úlohou bylo vychovávat nové odborníky v lékařských, právních, přírodních a filozofických vědách. Během prvních dvou roků se rozběhla výuka v plném měřítku a pozdější absolventi nacházeli uplatnění všude tam, kde profesní náročnost vyžadovala vysokoškolské vzdělání, nebo na vysokých a středních školách, zejména po studiu fakulty filozofické a přírodovědecké. Snaha o vyšší a kvalitnější vzdělanost učitelů vedla nakonec k založení samostatné pedagogické fakulty, což se stalo symbolicky opět po vzkříšení státní samostatnosti v roce 1946. Dnes tvoří Masarykovu univerzitu celkem 9 fakult, které uvádíme v historicky hierarchickém pořadí: - filozofická - lékařská - právnická - přírodovědecká - pedagogická - ekonomicko-správní - informatiky - sociálních studií - sportovních studií Pedagogická fakulta patří z hlediska historie univerzity spíše k těm starším. Jejímu zřízení předcházelo jednání na půdě rektorátu, které probíhalo již od podzimu 1945. První schůze nového učitelského sboru se konala v listopadu 1946 pod vedením tehdejšího děkana prof. Trávníčka se záměrem připravit výchovu budoucích učitelů základních škol tak, aby byli schopni kultivovat osobnost žáků, diagnosticky odhalovat jejich schopnosti a předpoklady, pomáhat jim je rozvíjet a naučit vědním základům. Vývoj pedagogické fakulty nebyl plynulý, ale naopak: mnohokrát došlo k obměnám v organizaci studia, v jeho obsahu i formách. Několikrát se změnil i sám název školy: v období 1953-64 byla dokonce z univerzity vyčleněna a přejmenována na Vyšší pedagogickou školu (1953-59) a na Pedagogický institut (1959-64). Od roku 1964 je opět součástí Masarykovy univerzity a usiluje o dominantní postavení v oblasti pedagogického vzdělávání. V dubnu 1998 byl přijat parlamentem České republiky zákon o vysokých školách, podle kterého jsou vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy vrcholovými centry vzdělanosti a mají klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti. Od 1. ledna 1999 jsou v souladu s ním a s na něj navazujícími vnitřními předpisy Masarykovy univerzity postupně uskutečňovány příslušné změny. Mezi nejvýznamnější patří skutečnost, že se Masarykova univerzita stává veřejnou vysokou školou. V jejím čele stojí nadále rektor s prorektory (pověřenými vedením vědecko-výzkumné činnosti, pedagogické činnosti, zahraničních vztahů, rozvoje univerzity, oblasti sociální péče a ediční činnosti), akademický senát (rozhodující, schvalující, nebo se vyjadřující k zásadním otázkám, které ovlivňují chod vysoké školy), a vědecká rada (pro některé přesně vymezené oblasti řízení). Novým institutem na půdě univerzity se stává disciplinární komise, která projednává přestupky studentů, pokud nejsou zapsáni na žádné z jejích fakult) a správní rada veřejné vysoké školy (která se vyjadřuje zejména k jejímu dlouhodobému záměru, k rozpočtu, k výroční zprávě o činnosti a hospodaření a k výsledkům hodnocení činnosti školy). Posledním, nikoliv však svým významem pro celý chod univerzity, je jeho hospodářský a správní systém, řízený kvestorem. Struktura vedení jednotlivých fakult je obdobou uspořádání univerzitního. V čele jednotlivých fakult stojí děkani, jejichž nejbližšími spolupracovníky jsou proděkani. Na naší fakultě spravují oblasti studia všeobecně vzdělávacích předmětů, studia učitelství 1. stupně ZŠ, speciálních typů studia včetně celoživotních programů, doktorandského studia, výzkumu a vývoje, zahraničních styků, ediční činnosti, rozvoje fakulty, sociálních záležitostí studentů a stipendií. Ekonomickou a správní agendu řídí tajemník. Svoji paralelu má na fakultě také akademický senát (jako orgán nejtěsnější spolupráce s akademickými funkcionáři - děkanem a jeho kolegiem), vědecká rada (složená z předních vědecko- pedagogických pracovníků školy a odborníků z praxe) a disciplinární komise fakulty. V současné době užívá fakulta tři budovy: Poříčí 7 (se sídlem akademického a ekonomického vedení fakulty a administrativním centrem), Poříčí 9/11 a Poříčí 31. 3. Studijní dokumenty 3.1.Výtah ze studijního a zkušebního řádu pro studenty bakalářských a magisterských studijních programů Masarykovy univerzity v Brně Část první Obecná ustanovení Úvodní ustanovení (1) Studijní a zkušební řád pro studenty bakalářských a magisterských studijních programů (dále jen "řád") stanoví pravidla studia v bakalářských a magisterských studijních programech (dále jen "programy") uskutečňovaných fakultami Masarykovy univerzity v Brně. Tato pravidla platí obdobně i pro studium v programech, které uskutečňuje Masarykova univerzita v Brně (dále jen "MU"). (2) Řád vychází zejména ze zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon") a Statutu Masarykovy univerzity v Brně (dále jen "statut"). (3) Řád je závazný pro MU, její součásti, studenty a zaměstnance, jakož i pro jiné osoby, o nichž to ustanovení tohoto řádu stanoví. Základní ustanovení organizaci, administrativu a kontrolu studia v programu odpovídá na fakultě děkan nebo jím určený proděkan, na MU rektor nebo jím určený prorektor. Děkan může pověřit odpovědností za organizaci studia nebo její vymezenou část určené akademické pracovníky. (2) Informace, jejichž zveřejnění řád ukládá, se zveřejňují prostřednictvím Informačního systému MU (dále jen "IS MU"), nestanoví-li řád jinak. (3) V případech, kdy tak stanoví příslušné předpisy, jsou informace zveřejňovány také prostřednictvím a) úřední desky MU, případně úředních desek fakult nebo b) studijních katalogů fakult nebo c) institucionálních www-stránek MU, případně fakult. Časové rozvržení akademického roku (1) Akademický rok trvá dvanáct měsíců a člení se na podzimní a jarní semestr. Začátek akademického roku stanoví rektor. Semestr zahrnuje nejméně jeden týden období stanoveného pro zápis do semestru, nejméně tři týdny období pro zápis studijních předmětů (dále jen "předmětů"), nejméně dvanáct a nejvýše patnáct týdnů výuky a nejméně šest týdnů zkouškového období tak, aby a) zkouškové období se nepřekrývalo s výukou a předcházelo období pro zápis do následujícího semestru, b) období pro zápis do semestru končilo nejpozději uplynutím pátého pracovního dne po dni zahájení výuky v semestru, c) období pro zápis předmětů končilo nejpozději uplynutím třináctého kalendářního dne po dni zahájení výuky v semestru, s výjimkou zápisu předmětů s blokovou výukou nebo zvláštním časovým režimem; pravidla pro zápis takových předmětů stanoví děkan. Zbývající část semestru tvoří období prázdnin. (2) Časové rozvržení akademického roku je dáno harmonogramy MU a fakult. Harmonogramy každoročně stanoví rektor po dohodě s děkany tak, aby výuka v semestru byla na všech fakultách zahájena k témuž datu a aby byl zajištěn nejméně třítýdenní souběh zkouškových období na všech fakultách. Harmonogramy dále obsahují vymezení semestrálních období registrace předmětů (čl. 11). Část druhá Studium Organizace a evidence studia Kreditový systém (1) Plnění požadavků studia v programu (dále jen "studium") a při jeho řádném ukončení se hodnotí prostřednictvím kreditového systému založeného na zásadách Evropského systému převodu kreditů (dále "ECTS"). (2) Základní jednotkou studia je předmět. Objem studijní aktivity nutné k absolvování předmětu se vyjadřuje přiděleným počtem kreditů (dále jen "kreditová hodnota"). (3) Kreditová hodnota předmětu se stanoví podle pravidel použitých pro program, v jehož rámci se předmět uskutečňuje na té z fakult, kde je program akreditován. (4) Podmínkou řádného ukončení studia v každém programu (oboru, směru) je získání kreditů za absolvování předmětů v předepsané skladbě, v celkové hodnotě představující alespoň minimální kreditovou hodnotu studia. Minimální kreditová hodnota činí třicetinásobek standardní doby studia v programu vyjádřené v semestrech. U víceoborového mezifakultního studia (čl. 5 odst. 2 písm. b)) se minimální kreditová hodnota stanoví jako vážený průměr hodnot vypočtených pro každý obor. (5) V případě studia ve více programech, respektive oborech nebo směrech na MU se předměty a kredity získané za jejich absolvování započítávají ve prospěch souběžných studií (čl. 7 odst. 1) studenta tak, že do evidence v konkrétním studiu se započtou a) všechny předměty, které si student do tohoto studia zapsal, b) všechny předměty, které jsou ve vztahu k tomuto studiu povinné a povinně volitelné, které si student zapsal do jiného studia. Předměty uvedené v písmenu b) se dále započtou do přerušeného studia, a to v okamžiku opětovného zápisu do tohoto studia (čl. 10 odst. 2). Evidence studia (1) Průběh studia každého studenta MU je zaznamenáván ve studijní evidenci vedené v IS MU. Pro účely této evidence se studiem rozumí a) studium studenta v programu včetně evidenčního zařazení do oboru, popřípadě i směru, b) studium studenta v programu včetně evidenčního zařazení v oborech víceoborového studia. Evidence každého takového studia studenta je vedena samostatně (dále jen "souběžná studia"). (2) MU vydá studentovi nebo bývalému studentovi na jeho žádost výkaz o studiu podle § 57 odst. 1 písm. b) a odst. 3 zákona, a to formou výpisu ze studijní evidence vedené podle odst. 1. (3) Zkoušející (čl. 16 odst. 4) nebo předseda zkušební komise (čl. 23 odst. 1) zodpovídá za to, aby výsledek ukončení předmětu každého studenta byl zaznamenán do IS MU nejpozději do sedmi pracovních dnů po tomto ukončení, avšak vždy nejpozději k pátému dni po uplynutí zkouškového období. (4) Na žádost studenta nebo z vlastního rozhodnutí vydá studijní oddělení studentovi doklad o výsledcích ukončení předmětů. Tento doklad se pořizuje nejvýše jednou za semestr, a to vytištěním výsledků ukončení z evidence v IS MU. V případě nesouhlasu údaje v dokladu se zápisem ve studijní evidenci podle odstavce 1 platí údaj v dokladu o ukončení předmětu. Předměty a jejich bloky (1) Pro účely tohoto řádu se předměty a jejich bloky, které jsou součástí programů uskutečňovaných na MU a fakultách MU, respektive jiných vysokých školách, dělí na povinné, povinně volitelné a volitelné. Tato charakteristika se předmětu nebo bloku přisuzuje vždy ve vztahu ke konkrétnímu studiu (čl. 7 odst. 1). Předměty vypisované na fakultách nebo vysokoškolských ústavech nad rámec programů jsou volitelné. (2) Povinným se rozumí předmět, jehož absolvování, včetně předepsaného způsobu ukončení, je pro studium závazné. Povinným blokem se rozumí soubor předmětů, z něhož je závazně předepsáno absolvování minimálního počtu předmětů, včetně předepsaného způsobu ukončení, případně minimálního počtu kreditů. Povinně volitelným se rozumí předmět, který je součástí povinného bloku. Ostatní předměty jsou ve vztahu ke studiu volitelné. (3) Bakalářská práce a diplomová práce jsou v programech, v nichž jsou předepsány, předměty povinnými nebo povinně volitelnými. Student má právo navrhnout téma své bakalářské a diplomové práce buď na základě nabídky témat pro program (obor, směr), nebo mimo tuto nabídku. Pokud ve lhůtě stanovené akreditačními materiály programu student téma práce nenavrhne, přidělí mu děkan téma z nabídky pro program, obor nebo směr. (4) Do kreditové hodnoty studia nelze započítat kredity za předměty, jejichž obsah je totožný nebo se podstatně překrývá s obsahem předmětů, za které student již kredity získal. Děkan nebo rektor přiměřeně omezí právo studentů na registraci, zápis nebo uznávání kreditů v překrývajících se předmětech. (5) Pro konkrétní volitelné předměty, ve kterých se obsah studijních aktivit při každé realizaci předmětu podstatně liší, může děkan fakulty uskutečňující program povolit možnost jejich opakovaného absolvování a kumulaci takto získaných kreditů. Toto opakované absolvování předmětu není opakováním ve smyslu čl. 21. Výuka (1) Výuka na fakultách MU, respektive na MU, se uskutečňuje prostřednictvím přednášek, cvičení, seminářů, praktik, laboratorních cvičení, praxí, exkurzí, stáží, terénních cvičení, kurzů a konzultací. (2) Účast ve výuce je pro studenty povinná, s výjimkou přednášek a konzultací. Podmínka účasti v jiných formách výuky podle odstavce 1 může být nahrazena jinými požadavky, pokud tak stanoví popis předmětu (čl. 4 odst. 4 písm. c)). (3) Výuka v semestru je organizována podle týdenních rozvrhů, s výjimkou předmětů, které vyžadují blokovou výuku nebo výuku se zvláštním časovým průběhem a jsou v programu z tohoto hlediska vyznačeny. Týdenní rozvrh zabezpečuje fakulta tak, aby respektoval doporučené studijní plány programů, oborů a směrů a omezil překrývání výuky předmětů, které jednotliví studenti současně registrovali. Zápis do studia a opětovný zápis do studia (1) Uchazeči přijatému do programu uskutečňovaného na některé fakultě MU vzniká sdělením rozhodnutí o přijetí ke studiu právo na zápis do studia a zápis do prvního semestru. Uchazeč má právo být zapsán do studia ve všech programech, do nichž byl přijat. Uchazeč se stává studentem MU zapsaným na příslušné fakultě dnem zápisu do studia. (2) Osobě, jíž bylo studium (čl. 7 odst. 1) přerušeno (čl. 13), vzniká právo opětovného zápisu do tohoto studia a právo zápisu do následujícího semestru (čl. 12) dnem ukončení přerušení studia. Osoba se stává studentem MU zapsaným na příslušné fakultě dnem opětovného zápisu do studia. (3) Období pro zápis do studia a zápis do semestru (čl. 12) je stanoveno harmonogramem akademického roku. Zápis do studia, respektive opětovný zápis do studia, je nutné provést osobně na fakultě, která uskutečňuje program, popřípadě na fakultě stanovené podle čl. 5 odst. 5. Osoba, která nemůže provést zápis ve stanoveném období, může požádat o náhradní termín, a to nejpozději poslední den období pro zápis. Pokud o náhradní termín nepožádá, případně neprovede-li zápis v určeném náhradním termínu, její právo zápisu do studia zaniká. (4) Osobě, jíž zaniklo právo na zápis do studia nebo opětovný zápis do studia, popřípadě studentu jemuž ve studiu nevzniklo právo na zápis do následujícího semestru (čl. 12 odst. 1) je ukončeno studium podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona. Na postup při rozhodování v této věci se vztahuje § 68 zákona. Registrace a zápis předmětů (1) V období stanoveném pro zápis předmětů pro následující semestr (čl. 3 odst. 2 písm. c)), provede student do každého svého studia v IS MU výběr předmětů, které hodlá v tomto semestru ve studiu absolvovat (dále jen "zápis předmětů"). (2) Žádost o zápis předmětů podává student prostřednictvím registrace v IS MU (dále jen "registrace"), a to v období registrace, uvedeném v harmonogramu akademického roku, popřípadě i během období zápisu předmětů. (3) Období registrace stanoví děkan tak, aby jeho začátek předcházel období pro zápis předmětů. (4) Pro konkrétní předměty může děkan stanovit povinnost registrace v dostatečném předstihu před termínem zápisu předmětů tak, aby údaje z registrace mohly sloužit jako podklad pro sestavení rozvrhu nebo pro rozhodování o tom, které předměty budou skutečně nabídnuty k zápisu. Tato povinnost se netýká semestru bezprostředně následujícího po zápisu do studia a opětovného zápisu do studia. (5) Počet studentů, kteří budou zapsáni do předmětu, může děkan v odůvodněných případech omezit. V těchto případech musí určit podmínky stanovení přednosti studentů při zápisu tak, aby přednost byla dána studentům, kteří podali žádost o zápis předmětů v období registrace a studenti, pro něž je tento předmět povinný nebo povinně volitelný. Další podmínky pro stanovení přednosti při zápisu předmětů, platné pro všechny studenty, může vyhlásit před zahájením registrace rektor. (6) Při zápisu předmětů je student povinen řídit se pravidly pro sestavování studijních plánů v programu (oboru, směru). Zápis registrovaných předmětů lze podmínit předchozím úspěšným absolvováním jiných předmětů podle pravidel stanovených programem. (7) Děkan může předem stanovit další podmínky pro zápis volitelných předmětů, jejichž povaha takový postup vyžaduje. (8) Studentovi vzniká zápisem předmětu právo účastnit se všech součástí jeho výuky a dalších studijních aktivit potřebných pro jeho absolvování. (9) Student může zápis předmětu změnit pouze v období stanoveném pro zápis předmětů, s výjimkou zápisu předmětů s blokovou výukou nebo zvláštním časovým režimem, pro něž stanoví zvláštní pravidla děkan fakulty, která je uskutečňuje. (10) Děkan je oprávněn zrušit konání předmětu, pokud se do něj zapsalo nebo registrovalo méně studentů než činí předem stanovený počet. Tento limit stanoví děkan před zahájením období registrace. Studentům, kterým byl takto zápis předmětu zrušen, vzniká právo dodatečného zápisu předmětů v příslušné kreditové hodnotě. Zápis do semestru (1) Student získává právo na zápis do následujícího semestru ve studiu (čl. 7 odst. 1), jestliže a) splnil podmínky pro tento zápis stanovené příslušným programem (§ 62 odst. 1 písm. e) zákona) a současně b) splnil podmínku zápisu do následujícího semestru podle odstavce 2. (2) Podmínku pro zápis do následujícího semestru ve smyslu odstavce 1, písm. b) splňuje student, který úspěšně ukončil všechny opakované předměty (čl. 21 odst. 1) zapsané v bezprostředně předcházejícím semestru a současně vyhověl některému z následujících požadavků: a) získal v některém svém studiu alespoň 15 kreditů za předměty zapsané v bezprostředně předcházejícím semestru, b) získal v některém svém studiu alespoň 45 kreditů za předměty zapsané ve dvou bezprostředně předcházejícím semestrech, c) dovršil minimální kreditovou hodnotu některého ze svých studií a doba studia v žádném z nich nepřesáhla standardní dobu. (3) V souladu s akreditačními materiály mohou být v programu stanoveny další zvláštní podmínky pro zápis do další části studia, vztahující se především k evidenčnímu zařazení studenta do oboru nebo směru v rámci programu. Zápis do následujícího semestru provede student záznamem v IS MU. (4) Pro studenta, který nemůže provést zápis do následujícího semestru v období stanoveném harmonogramem akademického roku, platí ustanovení čl. 10 odst. 3 a 4. (5) Pro studenta, jemuž uplynutím posledního dne období pro zápis do semestru nevzniklo právo na zápis do následujícího semestru podle odstavce 1 až 3, platí ustanovení čl. 10 odst. 4. Přerušení studia (1) Studentovi lze na jeho žádost přerušit studium. Děkan žádosti vyhoví, splnil-li student podmínky pro zápis do následujícího semestru a úspěšně ukončil alespoň dva semestry studia (čl. 12 odst. 1 a 2). V opačném případě rozhodne děkan na základě posouzení odůvodnění žádosti. Rozhodne-li děkan o žádosti kladně, může současně stanovit další podmínky pro zápis do semestru bezprostředně následujícího po opětovném zápisu do studia. (2) Děkan může studentovi přerušit studium podle čl. 22 odst. 9. (3) Přerušení studia je stanoveno na dobu celých semestrů zvětšenou o zbývající část semestru, v němž byla žádost podána, s výjimkami specifikovanými v odstavci 5. a v čl. 22 odst. 9. Celková doba přerušení studia nesmí překročit počet semestrů odpovídající standardní době tohoto studia. (4) V souvislosti s přihláškou ke státní zkoušce nebo její poslední části a povinnostmi, které musí student před podáním této přihlášky splnit, může být ukončení přerušení studia stanoveno na počátek zkouškového období posledního semestru doby přerušení. (5) Jestliže osobě dosud neuplynulo období stanovené pro přerušení studia a důvody přerušení pominuly, může děkan na její žádost povolit dřívější opětovný zápis do studia. (6) Dnem přerušení studia respektive posledního ze svých souběžných studií přestává být osoba studentem MU. Uznávání absolvovaných částí studia (1) Děkan může studentovi na jeho žádost uznat pro studium předměty absolvované a) v předchozím studiu na MU nebo b) v předchozím či souběžném studiu na některé vysoké škole v ČR nebo c) v předchozím či souběžném studiu v zahraničí nebo d) v předchozím či souběžném studiu v rámci celoživotního vzdělávání (§ 60 odst. 2 zákona). Místo předmětu předepsaného pro studium může děkan uznat také skupinu předmětů absolvovaných podle písmene a) až d), jestliže jejich obsah zahrnuje požadavky předepsaného předmětu. Z předchozího studia lze uznat pouze předměty, které jsou ve vztahu ke studiu, pro něž jsou uznávány, povinné nebo povinně volitelné, popřípadě další předměty, které stanoví děkan. Předchozím studiem se rozumí studium, které bylo ukončeno podle § 55 nebo 56 zákona. (2) Žádost podle odstavce 1 s výjimkou těch předmětů absolvovaných podle písmene a), jejichž dokumentace je dostupná v IS MU, student doloží a) úředním potvrzením o úspěšném absolvování každého předmětu včetně případné klasifikace, počtu kreditů a počtu případných neúspěšných ukončení předmětu a b) úředně potvrzenou osnovou každého předmětu s případným popisem jeho začlenění do programu, oboru nebo směru, v jehož rámci byl absolvován. (3) Uznání předmětu může být podmíněno složením rozdílové zkoušky, případně splněním jiných rozdílových požadavků. Zkoušejícího, respektive způsob kontroly splnění rozdílových požadavků, určí děkan. Původní hodnocení předmětu je nahrazeno hodnocením úspěšné rozdílové zkoušky, respektive rozdílových požadavků. (4) Předmět absolvovaný v předchozím studiu lze uznat, pokud od konce semestru, v němž bylo předchozí studium ukončeno, neuplynulo více než 10 semestrů. (5) Současně s předmětem je uznána i jeho klasifikace, včetně evidence neúspěšných pokusů o ukončení předmětů. Připouští-li to pravidla stanovená programem, pro který je předmět uznáván, může být s předmětem uznána i jeho kreditová hodnota, s výjimkou situace podléhající ustanovení odstavce 6. Nebyl-li uznaný předmět hodnocen kredity, je kreditová hodnota stanovena podle pravidel použitých pro program, do nějž je předmět uznán. (6) Předměty nebo skupiny předmětů z předchozího řádně ukončeného studia (§ 55 zákona) mohou být uznány s kredity pouze do výše, o kterou počet získaných kreditů v tomto studiu překročil hodnotu získanou jako třicetinásobek doby ukončeného studia vyjádřené v semestrech. Není-li počet získaných kreditů znám, uznávají se předměty s nulovou kreditovou hodnotou. (7) Kreditová hodnota uznaných předmětů se nezapočítává do počtu kreditů rozhodujícího pro posouzení splnění podmínek pro zápis do následujícího semestru (čl. 12 odst. 2). Ukončení studia (1) Studium se ukončuje a) úspěšným složením státní zkoušky podle § 45 odst. 3 nebo § 46 odst. 3 zákona (dále jen "řádné ukončení studia"), b) ztrátou práva zápisu do studia podle čl. 12 odst. 1 až 4 (§ 56 odst. 1 písm. b) zákona), c) zanecháním studia (§ 56 odst. 1 písm. a) zákona), d) vyloučením ze studia podle § 65 odst. 1 písm. c) nebo § 67 zákona (§ 56 odst. 1 písm. c)), e) odnětím akreditace nebo zánikem akreditace programu podle § 80 odst. 4 zákona (§ 56 odst. 1 písm. c) nebo d) zákona). (2) Dnem ukončení studia a) podle odstavce 1 písm. a) je den vykonání poslední části státní zkoušky, b) podle odstavce 1 písm. b) nebo d) je den, kdy příslušné rozhodnutí nabylo právní moci, c) podle odstavce 1 písm. c) je den doručení písemného oznámení o zanechání studia fakultě, d) podle odstavce 1 písm. e) je den stanovený § 56 odst. 2 zákona. (3) Dnem ukončení svého studia respektive posledního ze svých souběžných studií přestává být osoba studentem MU. (4) Osobám, jejichž studium bylo ukončeno podle odstavce 1 písm. e), zajistí děkan dnem ukončení tohoto studia zápis do studia obsahově obdobného programu uskutečňovaného na fakultě, MU nebo jiné vysoké škole. (5) Dokladem o ukončení studia podle odstavce 1 písm. a) je vysokoškolský diplom a vysvědčení o státní zkoušce podle § 57 zákona. Hodnocení průběhu studia Ukončení předmětu (1) Ukončením předmětu se rozumí splnění jeho požadavků právě jedním z následujících způsobů: a) zápočet, b) kolokvium, c) zkouška, d) klasifikovaný zápočet. (2) Splnění souhrnných požadavků bloku předmětů výslovně takto vymezeného v programu se ověřuje soubornou zkouškou před zkušební komisí. (3) V případě, že akreditace programu takovou povinnost ukládá, je zápis studenta do následujícího semestru podmíněn složením postupové zkoušky před zkušební komisí, která ověřuje znalosti podle požadavků určených v programu. (4) O výsledku ukončení předmětu podle odstavce 1 rozhoduje akademický pracovník, jemuž toto rozhodnutí náleží podle vnitřního předpisu fakulty nebo rozhodnutí děkana (dále jen "zkoušející"). Komisi pro soubornou zkoušku a komisi pro postupovou zkoušku jmenuje děkan. (5) Termíny pro ukončení předmětů podle odstavce 1, respektive bloků předmětů podle odstavce 2, zveřejní zkoušející, respektive předseda zkušební komise nebo jiný akademický pracovník pověřený děkanem, v IS MU nejméně dva týdny před zahájením zkouškového období. (6) Řádné termíny pro ukončení předmětů jsou zařazovány do zkouškového období, případně i do posledních dvou týdnů semestrální výuky. Výjimku tvoří předměty s blokovou výukou a předměty se zvláštním časovým režimem, jejichž řádné termíny ukončení mohou být vypisovány již v průběhu semestrální výuky. Řádný termín zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu lze na žádost studenta vypsat kdykoli v průběhu výuky předmětu, pokud student splnil požadavky pro jeho ukončení. Opravné termíny jsou zařazovány do zkouškového období. U kolokvia nebo zkoušky může zkoušející stanovit opravné termíny také a) na období výuky v následujícím semestru, nejpozději však na třináctý kalendářní den po dni zahájení výuky, b) na zkouškové období následujícího semestru, pokud toto období předchází zahájení výuky znovu vypsaného předmětu. (7) V kombinované nebo distanční formě studia může děkan stanovit období pro ukončení předmětů zkouškou i mimo zkouškové období. Ustanovením odstavce 6 přitom není vázán. (8) K termínům ukončení předmětů kolokviem nebo zkouškou, respektive k souborné zkoušce nebo postupové zkoušce, je student povinen se přihlásit prostřednictvím IS MU. Děkan může stanovit postup pro případ, kdy student tuto povinnost ve stanoveném termínu nesplní. (9) Nedostaví-li se student k ukončení předmětu v termínu, na který je přihlášen nebo zařazen (odstavec 8), a neomluví-li přijatelně svou neúčast do pěti dnů po uplynutí termínu, je hodnocen jako by u ukončení předmětu neuspěl. (10) Jsou-li pro ukončení předmětu předepsány v semestru průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení, není zkoušející povinen vypsat opravné termíny pro studenty, kteří bez doložených vážných důvodů nevyužili řádných termínů. Úmysl použít toto ustanovení je zkoušející povinen zveřejnit současně s požadavky pro ukončení předmětu (čl 18 odst. 1, čl. 19 odst. 1). Klasifikační stupnice (1) Klasifikační stupnice odpovídá zásadám ECTS a má tyto stupně: Stupeň označen hodnota stupeň označení hodnot í a výborně A 1 velmi dobře D 2,5 minus výborně B 1,5 dobře E 3 minus velmi dobře C 2 nevyhovujíc F 4 í Ëěáóéćéëáăĺ óĺ úáúîáíĺîává do IS MU písmenným označením. Číselná hodnota slouží pro stanovení průměrné klasifikace. (2) Průměrná klasifikace studenta je určena odděleně pro každé jeho studium v každé časové fázi jako vážený průměr číselných hodnot ze všech termínů klasifikovaných ukončení předmětů, které se studentovi do studia započítávají (čl. 6 odst. 5), včetně hodnocení nevyhovujících. Váha číselné hodnoty klasifikace předmětu je dána jeho kreditovou hodnotou. Zápočet a klasifikovaný zápočet (1) Zápočtem nebo klasifikovaným zápočtem se ukončují předměty, jejichž požadavky jsou plněny průběžně především v době jejich výuky stanovené týdenním nebo blokovým rozvrhem. Zkoušející je povinen zveřejnit požadavky pro ukončení předmětu před uplynutím třináctého kalendářního dne po dni zahájení týdenní výuky, respektive před uplynutím odpovídající části blokové výuky. (2) Nesplní-li student v řádném termínu požadavky zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu, má právo splnit je v jednom opravném termínu vypsaném ve zkouškovém období téhož semestru. Neuspěje- li student v tomto opravném termínu, může zápočet respektive klasifikovaný zápočet mimořádně opakovat podruhé. Této možnosti však může využít ve studiu nejvýše tolikrát, kolik činí počet let standardní doby tohoto studia plus jedna. (3) Zápočet se hodnotí slovy "započteno" respektive "nezapočteno" (v IS MU písmeny Z respektive N). Klasifikovaný zápočet se hodnotí podle klasifikační stupnice (čl. 17 odst. 1). Kolokvium a zkouška (1) Kolokviem nebo zkouškou se ukončují předměty, u nichž je podstatná část zátěže studenta soustředěna mimo dobu jejich výuky stanovenou týdenním nebo blokovým rozvrhem. Zkoušející je povinen zveřejnit v IS MU požadavky pro ukončení předmětu nejpozději před uplynutím třináctého kalendářního dne po dni zahájení týdenní výuky, respektive před uplynutím odpovídající hasti blokové výuky. (2) Neuspěje-li student v řádném termínu u kolokvia nebo zkoušky, může je opakovat v jednom opravném termínu vypsaném pro tentýž semestr. Neuspěje-li student v tomto opravném termínu, může kolokvium nebo zkoušku mimořádně opakovat podruhé (čl. 16 odst. 6). Této možnosti však může využít ve studiu nejvýše tolikrát, kolik činí počet let standardní doby tohoto studia plus jedna. Pokud student některého z vypsaných řádných a opravných termínů nevyužije, nemá nárok na vypsání dalšího termínu jen proto, aby mohl využít možnosti opakovaného termínu. (3) Podmínkou přihlášky ke kolokviu nebo zkoušce může být splnění požadavků v průběhu semestrální výuky. Výsledky hodnocení těchto požadavků mohou být zahrnuty do hodnocení kolokvia nebo zkoušky. Pro zveřejnění takových požadavků platí ustanovení čl. 18 odst. 1. (4) Kolokviem se rozumí ukončení předmětu rozpravou o problematice předmětu, případně vypracováním písemné práce zabývající se dílčí tématikou předmětu. Kolokvium se hodnotí slovy "prospěl(a)" respektive "neprospěl(a)" (v IS MU písmeno P respektive N). (5) Zkouška může být písemná, nebo ústní, popřípadě písemná a ústní. Zkouška může mít více částí, které se mohou konat v různých dnech. Výsledek zkoušky se hodnotí podle klasifikační stupnice (čl. 17 odst. 1). Souborná zkouška a postupová zkouška (1) Pravidla pro podání přihlášky k souborné zkoušce nebo postupové zkoušce stanoví program. (2) Souborná zkouška má jednu nebo více částí, z nichž jedna může být rozpravou o případné semestrální nebo ročníkové práci. Každá z ostatních částí je písemná nebo ústní. Jednotlivé části souborné zkoušky mohou proběhnout v různých dnech. Přístup k jednotlivým částem souborné zkoušky nelze podmínit úspěšností v předchozích částech. Výsledek souborné zkoušky se hodnotí podle klasifikační stupnice pro státní zkoušky (čl. 24 odst. 1). (3) Postupová zkouška může být písemná, nebo ústní, popřípadě písemná a ústní. Postupová zkouška může mít více částí, které se mohou konat v různých dnech. Přístup k jednotlivým částem postupové zkoušky nelze podmínit úspěšností v předchozích částech. Výsledek postupové zkoušky se hodnotí podle klasifikační stupnice (čl. 17 odst. 1). (4) Komisi pro soubornou zkoušku nebo postupovou zkoušku jmenuje děkan. Pro složení a jednání komise platí ustanovení čl. 23. (5) Neuspěje-li student v řádném termínu souborné zkoušky nebo postupové zkoušky, má právo ji v tomtéž semestru opakovat, a to nejvýše dvakrát. Student má právo na využití druhého opravného termínu souborné zkoušky ve zkouškovém období následujícího semestru. Toto právo musí student uplatnit nejpozději k poslednímu dni zápisu předmětů pro následující semestr. (6) Pravidla vypisování termínů postupových zkoušek a souborných zkoušek stanoví fakulta. Opakování předmětů (1) Jestliže student neukončil zapsaný předmět úspěšně, je povinen jej znovu zapsat v nejbližším semestru, kdy se uskuteční jeho výuka (dále jen "opakovaný předmět"). Studentovi, který ani po vyčerpání možností podle čl. 18 odst. 2 v případě zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu, respektive čl. 19 odst. 2 v případě kolokvia nebo zkoušky, neukončil opakovaný předmět úspěšně, nevzniká právo zápisu do následujícího semestru (čl. 12 odst. 2). (2) Povinnost opakování podle odstavce 1 může student z vlastního rozhodnutí nenaplnit u předmětů, které jsou ve vztahu ke studiu volitelné, a to nejvýše v celkovém rozsahu jedné desetiny minimální kreditové hodnoty tohoto studia. (3) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje i na soubornou zkoušku a postupovou zkoušku. Část třetí Závěrečná a přechodná ustanovení Revize hodnocení (1) Student má právo požádat o revizi hodnocení ukončení předmětu, respektive revizi hodnocení souborné nebo postupové zkoušky (dále jen "výsledek kontroly studia"), anebo o revizi hodnocení státní zkoušky nebo její součásti. (2) Děkan na základě žádosti podle odstavce 1 zruší napadený výsledek kontroly studia respektive výsledek státní zkoušky nebo její součásti, jestliže při jeho stanovení nebo v průběhu kontroly studia, státní zkoušky nebo její součásti byl narušen některý právní předpis popřípadě vnitřní předpis MU nebo fakulty, anebo jestliže bylo hodnocení stanoveno svévolně. V takovém případě učiní děkan opatření nezbytná pro obnovení porušených práv studenta. (3) Byl-li výsledek kontroly studia zrušen podle odstavce 2, koná se nové ukončení předmětu, respektive souborná nebo postupová zkouška, před tříčlennou komisí, kterou jmenuje děkan. Pro jednání a usnášení se komise platí ustanovení čl. 23 odst. 2. Byl-li výsledek státní zkoušky nebo její součásti zrušen podle odstavce 2, koná se státní zkouška nebo její součást znovu před jinou komisí pro státní zkoušky. (4) Na žádost studenta se jednání komise uvedené v odstavci 3 může zúčastnit důvěrník studenta, kterého si student zvolí z řad členů akademické obce MU. Důvěrník studenta není členem komise. Rozhodování o právech a povinnostech studentů (1) Na rozhodování o právech a povinnostech studentů se vztahují příslušná ustanovení zákona, statutu a tohoto řádu. (2) Žádost o přezkoumání rozhodnutí podává student orgánu, který rozhodnutí vydal, a to do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Je-li tímto orgánem děkan, může sám pouze žádosti vyhovět a rozhodnutí zrušit nebo změnit. V opačném případě postoupí žádost rektorovi. (3) Rektor na základě žádosti podle odstavce 2 změní nebo zruší rozhodnutí, je-li v rozporu s právními předpisy respektive s vnitřními předpisy MU nebo fakulty. Mimořádné prostředky (1) Děkan nebo rektor je oprávněn udělit studentovi na jeho žádost výjimku z ustanovení tohoto řádu. Na postup při rozhodování v této věci se vztahuje § 68 zákona. (2) Studentům, jejichž zdravotní stav je příčinou trvalých omezení některých činností souvisejících s jejich studiem, může děkan na jejich žádost poskytnout úlevy při plnění požadavků tohoto řádu zejména požadavků ustanovení čl. 9 odst. 2, čl. 12 odst. 1 a 2, čl. 21 odst. 1 a 3. Na základě posouzení žádosti stanoví děkan konkrétní postup při plnění podmínek řádu. Takto poskytnuté úlevy nejsou výjimkou z ustanovení tohoto řádu ve smyslu odstavce 1. Tento řád nabývá účinnosti dnem 1. září 2003. 3.2 Studijní program Studijní obor Učitelství odborného výcviku a praxe Studijního program :Specializace v pedagogice Typ studijního programu : Bakalářský (Bc) Standardní doba studia (v letech): 3 roky (6 semestrů) Forma studia : kombinovaná Znalosti, vědomosti a další předpoklady uchazeče pro jeho přijetí ke studiu studijního programu: Podmínkou přijetí je vyučení v oboru a úplné střední odborné vzdělání stejného nebo příbuzného zaměření. Předpokladem přijetí do prvního ročníku je úspěšné složení písemné přijímací zkoušky, jejímž obsahem jsou vědomosti z předmětů společenskovědního a přírodovědního základu v rozsahu výuky na středních školách. Aktuální informace a požadavky přijímacího řízení vydávané Pedagogickou fakultou MU v Brně v písemné i elektronické podobě se každoročně upřesňují. Absolventům třísemestrového doplňujícího studia na pedagogických fakultách v ČR se započítají kredity, které získali v tomto studiu a budou zařazeni do druhého ročníku bakalářského studia, do stejného studijního směru. Vymezení jednotlivých období během standardní doby studia v týdnech: Časové rozvržení výuky je dáno harmonogramem akademického roku, který je každoročně stanovován rektorem podle článku č. 3 Studijního a zkušebního řádu MU v Brně. Výuka se organizuje podle rozvrhů na semestr ve stanovených dnech a uskutečňuje prostřednictvím konzultací, seminářů, cvičení, praxí a exkurzí. Studium je zaměřeno na získání základů teoretických znalostí v pedagogice a aplikovaných psychologických disciplínách. Těžiště studia bude v oborových didaktikách (praktického vyučování a odborných předmětů) a v profilových odborných předmětech dvou studijních směrů 1. technické obory (strojírenské, elektrotechnické a stavební) 2. obory obchodu a služeb Časové plány těchto dvou studijních směrů mají společný teoretický a aplikovaný základ. Liší se pouze v obsahu oborových didaktik a profilových odborných předmětů. Podmínky, které student předloženého studijního programu musí splnit v průběhu studia a při jeho ukončení: V průběhu studia plní student podmínky stanovené ve studijních plánech, skládá předepsané zápočty, zkoušky a absolvuje předepsaná kolokvia a odborné praxe. Podmínkou ukončení studia je získat kredity za absolvování předmětů v předepsané skladbě, v celkové hodnotě představující minimální kreditovou hodnotu studia ( tj. 180 ECTS). Studium je ukončeno obhajobou bakalářské práce a složením státní zkoušky v rozsahu akreditovaného studijního programu. Rozsah státních závěrečných zkoušek: o Pedagogika a psychologie o Didaktika praktického vyučování o Podnikové hospodářství (u technických oborů) o Obchodní nauka (u oborů obchodu a služeb) o Obhajoba bakalářské práce Profil absolventa studijního oboru: Absolvent získá vědomosti širšího společenskovědního základu z disciplín filozofie, pedagogiky, psychologie a sociologie. Dále z oblasti biologie člověka, zdraví a nemoci, sociální pedagogiky a speciální pedagogiky. Těžiště znalostí bude v oborových didaktikách praktického vyučování a odborných předmětů i v odpovídajících dovednostech metodiky výuky odborného výcviku a praxe. Student má v průběhu studia možnost vybírat z nabídky povinně volitelných i volitelných předmětů a dotvářet si tak svůj individuální studijní profil. Předchozí průprava (vyučení a střední odborná škola), požadovaná praxe v oboru a na to navazující komplexní pedagogické vzdělání na úrovni bakaláře zajistí absolventům kvalifikaci odpovídající požadavkům na odbornou zdatnost a pedagogickou dovednost učitele praktického vyučování na všech středních školách, výchovných a vzdělávacích institucích. Absolvent může pracovat zejména jako: o učitel odborného výcviku na SOU, OU a ISŠ, nynější mistr odborné výchovy o učitel praxe na SŠ o vedoucí pracovník školních dílen od funkce vrchního mistra až po zástupce ředitele pro praktické vyučování o učitel teorie a praxe v autoškole Časový plán Studijn Specializace Bakalářské Kombinovaná í v pedagogice studium forma studia program Učitelství odborného , obor výcviku Atribut: a praxe OP3_BK_ special izace Kód: OP3BK_ Technické obory Obory obchodu a služeb Ročník : 1 Semestr : 1 Délka přímé výuky: Název předmětu Roz- Způ Kre Přednášející sah s. d. (vyučující) zak . Úvod do filozofie 15 Kol 4 Rybář Sociální a pedagogická 10 Z 3 Spousta antropologie Sociologie 15 Zk 4 Nolč Obecná pedagogika 20 Zk 6 Stojan Úvod do psychologie 10 Z 3 Řehulka Informační a komunikační 15 Z 4 Strach,Vojáček technologie , Konupčík Vzdělávání v informační 5 Z 2 Maňák, Ouroda společnosti 90 26 Ročník : 1 Semestr : 2 Délka přímé výuky: Název předmětu Roz- Způ Kre Přednášející sah s. d. (vyučující) zak . Komparativní pedagogika 10 Z 3 Ouroda, Janík Obecná didaktika 10 Z 3 Šimoník Vývojová psychologie 15 Zk 4 Čačka Základy zdravotních nauk 15 Zk 4 Kachlík Právní nauka 15 Zk 4 Káčerková Praktikum z informační a 15 Zk 6 Strach, komunikační technologie Vojáček, Konupčík 80 24 Ročník : 2 Semestr : 3 Délka přímé výuky: Název předmětu Roz- Způ Kre Přednášející sah s. d. (vyučující) zak . Speciální pedagogika 15 Zk 5 Šafrová Psychologie osobnosti 15 Zk 5 Čačka Patologické závislosti 10 Z 3 Kachlík Interakční výcvik 10 kol 3 Řezáč Propedeutika vědecké práce a 15 Zk 5 Ouroda pedagogického výzkumu Vybrané kapitoly z inženýrské 10 Z 3 Ouroda pedagogiky Praktikum z didaktické 15 kol 4 Konupčík technologie 90 28 \\\povinně volitelné (pv) a volitelné (v) předměty Základy ekologie a 10 Z 3 Rychnovský evironmentální vědy (pv) Logika (pv) 10 kol 3 Strach Systémy dopravní výchovy (pv) 10 kol 3 Stojan Psychodiagnostika osobnosti (v) 10 kol 3 Čačka Jazyková cvičení (v) A 1 + N 1 10 Z 3 Javora, Hájková Ročník : 2 Semestr : 4 Délka přímé výuky: Název předmětu Roz- Způ Kre Přednášející sah s. d. (vyučující) zak . Základy sociální pedagogiky 10 Z 3 Teorie a metodika výchovy 15 Zk 5 Střelec Pedagogická psychologie 15 Zk 5 Sobota Didaktika praktického vyučování 15 Zk 6 Štulpa I -- T Stejskalová Didaktika praktického vyučování a učitelé I -- O fakultních škol Didaktika odborných předmětů 15 Zk 5 Loveček Seminář k bakalářské práci 5 Z 2 Čadílek Obchodní nauka I -- O 10 Z 3 Tvrdoň, Záboj Podnikové hospodářství I- T - ZU Šimeček - ESF MU 85 29 \\\povinně volitelné (pv) a volitelné (v) předměty Jazyková cvičení (v) A 2 + N 2 10 Z 3 Javora, Hájková Cvičení z informačních 10 Z 3 Strach, technologií (pv) Vojáček Pedagogika volného času (pv) 10 Z 3 Zvládání konfliktních situací 10 Z 3 Čačka (v) Psychologie dopravy a dopravní 10 kol 3 Čačka výchovy (pv) O -- směr obchodu a služeb T - směr technický Ročník : 3 Semestr : 5 Délka přímé výuky: Název předmětu Roz- Způ Kre Přednášející sah s. d. (vyučující) zak . Sociální patologie 15 Zk 4 Psychologie práce 10 kol 4 Čačka Pedagogická komunikace 10 Z 3 Klímová Didaktika praktického vyučování 15 Zk 6 Štulpa II -- T Stejskalová Didaktika praktického vyučování a učitelé II -- O fakultních škol Základy managementu a marketingu 10 Z 3 Králík Metodika úvodu do světa práce 15 kol 5 Ouroda, psycholog, ekonom, právník Praktikum z didaktiky odborných 10 Z 3 Loveček předmětů Obchodní nauka II -- O 10 Z 3 Tvrdoň, Záboj Podnikové hospodářství II - T - ZU Šimeček - ESF MU 95 31 \\\povinně volitelné (pv) a volitelné (v) předměty Jazyková cvičení (v) A 3 + N 3 10 Z 3 Javora, Hájková Specializace z informačních 10 Z 3 Strach technologií (v) Výchova ke zdraví ve škole (pv) 10 Z 3 Svobodová Didaktika dopravní výchovy (pv) 10 Zk 3 Stojan Právní normy v dopravě (pv) 15 Zk 3 Káčerková Ročník : 3 Semestr : 6 Délka přímé výuky: Název předmětu Roz- Způ Kre Přednášející sah s. d. (vyučující) zak . Pedagogická diagnostika 10 Z 3 Střelec Ekonomika 20 Zk 6 Králík Řízení výchovných a vzdělávacích 10 kol 4 Šťáva institucí Praktikum z didaktiky odborného 35 kol 6 Čadílek, výcviku *,S Stejskalová a učitelé fakultních škol Bakalářská práce 20 na katedrách Obchodní nauka III -- O 15 Zk 5 Tvrdoň, Záboj Podnikové hospodářství III - T - ZU Šimeček ESF MU 90 44 \\\povinně volitelné (pv) a volitelné (v) předměty Konverzace A + N (v) 10 Z 3 Javora, Hájková * dělení na studijní směry O - směr obchodu a služeb T - směr technický S - individuální souvislá praxe ve fakultních školách podle učebních a studijních oborů 4. Specifikace předmětů Kód předmětu: OVP3BK_FUF Název studijního předmětu : Úvod do filosofie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 15 kredity 4 Obsah a rozsah individuální práce studentů: Zpracování eseje k zadanému tématu v rozsahu 6-8 stran Formy výuky studijního předmětu : konzultace, seminář Způsob ukončování studijního předmětu: kolokvium Stručná anotace předmětu: Smysl, místo a role filosofie v soudobé kultuře, klíčová témata a řešené problémy. Srovnání s dalšími formami duchovní kultury. Odborná literatura: Anzenbacher, A. Úvod do filozofie. Praha: 1990. Störig, H. J. Malé dějiny filozofie. Praha: 1992. Petříček Jr., M. Úvod do (současné) filosofie. Praha: 1992. Sokol, J. Malá filosofie člověka. Praha: 1993. Filosofický slovník (kterýkoliv) Kód OVP3BK_SSPA předmětu: Název studijního předmětu : Sociální a pedagogická antropologie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 10, kredity 3, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Zpracování seminární práce v rozsahu 3-4 stran Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Uvedení do antropologie jako společenské vědy, její místo v současné vědě. Nástin vývoje antropologie. Seznámení s vybranými antropologickými teoriemi. Odborná literatura: Budil, I.T. Mýtus, jazyk, a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1999. ISBN 80-7254-001 Murphy, R.F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Triton, 1992. ISBN 80-85850-53-2 Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076 Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5 Kód předmětu: OVP3BK_FSo Název studijního předmětu : Sociologie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 15 kredity 4 Obsah a rozsah individuální práce studentů: Písemné zpracování vybraného sociologického problému Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Sociologie - její vznik, předmět, funkce, základní pojmy. Skupiny - jejich typy. Proces socializace. Sociální interakce - sociální status a role. Sociální organizace a instituce - znaky, funkce. Základní sociologické směry. Odborná literatura: Bauman, Z. Sociologie. Praha: Orbis, 1965. Szczepaňski, J. Základní sociologické pojmy. Praha: Nakladatelství polit. literatury, 1966. Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. Klofáč, J. - Tlustý, V. Soudobá sociologie I. Nakladatelství polit. literatury, 1965. Klofáč, J. - Tlustý, V. Soudobá sociologie II. Nakladatelství Svoboda, 1967. Sorokin, P. Sociologické nauky přítomnosti. Praha: Nakladatelství Laichter, 1936. Kód předmětu: OVP3BK_DOP Název studijního předmětu : Obecná pedagogika Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 20, kredity 6, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Seminární práce -- zpracování individuálně zadaných témat v rozsahu 3-4 stran Formy výuky studijního předmětu : konzultace, Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Uvedení do oboru pedagogika, institucionální a informační báze pedagogiky, metodologická a teoretická východiska pro další pedagogické disciplíny, pojetí a obsah základních pedagogických kategorií, vědeckovýzkumná metodologie pedagogiky Odborná literatura: Průcha, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. Průcha, J. Přehled pedagogiky.Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. Stojan, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000. ISBN 80-7204-228-9. Spusta, V. aj. Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2387-2. Skalková, J. aj. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN,1983. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozš. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. Kód předmětu: OVP3BK_PsUP Název studijního předmětu : Úvod do psychologie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 10, kredity 3, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Seminární práce -- zpracování individuálně zadaných témat v rozsahu 3-4 stran Formy výuky studijního předmětu : konzultace, Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Kurs má posluchače seznámit se základními pojmy a teoretickými koncepcemi současné psychologie a ukázat možnosti uplatňování psychologických poznatků. Informace získané v tomto předmětu představují východisko pro další studium speciálních psychologických disciplín a aplikaci základů psychologie do praktické pedagogické činnosti. Odborná literatura: ADCOCK, C. J. Základy psychologie. Praha: Orbis, 1973. ATKINSONOVÁ, R. L.; ATKINSON, R. C.; SMITH, E. E.; BEM, D. J. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. BALCAR, K. Úvod od studia psychologie osobnosti. Praha: SPN,1983, 2. vyd. 1992. ČÁP, J.; ČECHOVÁ V.; ROZSYPALOVÁ, M. Psychologie 1. Praha: SPN, 1992. DRAPELA, V.J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: 2000. HELUS, Z. Psychologie. Praha: Fortuna, 1995. HOSKOVEC, J. Psychologie. Praha: Triton, 2001 KERN, H. aj. Přehled psychologie. Praha. Portál, 1999. MAREK, A. M. Psychologie. Olomouc. 1992 NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ŘEHULKA, E. Úvod do studia psychologie. Brno: Paido, 1999 ŠTEFANOVIČ, J. Psychologie pro gymnázia a pedagogické školy. Praha: SPN, 1974 a další vydání. Kód předmětu: OVP3BK_DIKT Název studijního předmětu : Informační a komunikační technologie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 15, kredity 4, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Zpracování seminární práce ze základů informatiky (2-3 strany). Orientace v elektronických dokumentech Formy výuky studijního předmětu: konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Získání základních teoretických znalostí a praktických dovedností z informačních technologií. Odborná literatura: Hrbáček, J. Základy práce s PC. Brno: MSD, spol. s r.o.: 2002, 120 s. + CD. Franců, M. Příprava na zkoušky EDCL. Brno: Computer Press, 2002, 150 s. Elektronické studijní materiály na http://www.ped.muni.cz/winf/learn Kód předmětu: OVP3BK_CVIS Název studijního předmětu : Vzdělávání v informativní společnosti Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod.5, kredity 2, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Význam a systémy vzdělávání -- písemná úvaha Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Předmět vzdělávání v informativní společnosti má poskytnout základní orientaci ve stále se zvyšujících nárocích moderní společnosti na úroveň připravenosti každého jejího člena pro plnohodnotný život. Je nutno znát charakter změn společnosti, rodiny, školy, vzdělávání a výchovy a osvojit si postoje a předpoklady kompetencí pro úspěšné vedení edukačních procesů. Kromě globálních pohledů je nezbytné uplatnit zřetel k situaci v ČR, tj. seznámit se s východisky a problémy rozvoje naší vzdělávací soustavy i s navrženým řešením v tzv. Bílé knize a v dalších důležitých materiálech. Odborná literatura: Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2000. Drucker, P. F. Postkapitalistická společnost. Praha: Management press, 1993. Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV nakladatelství, 2001. Toffler, A. a H. Zrodenie novej civilizácie. Bratislava: 1999. Kód předmětu: OVP3BK_DKP Název studijního předmětu : Komparativní pedagogika Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 10 kredity 3, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Písemné zpracování vybrané zahraniční edukační soustavy a její komparace s ČR Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Předmět, funkce a význam komparativní pedagogiky; institucionální a informační báze komparativní pedagogiky; metodologické přístupy v komparativní pedagogice; kritická analýza geneze a současného stavu českého vzdělávacího systému -- východisko komparace; vybrané zahraniční vzdělávací systémy; komparace alternativních a inovativních edukačních institucí; komparace vybraných oblastí vzdělávání. Odborná literatura: Ježková, V., Walterová, E. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 80-86039- 19-6. Pol, M., Rabušicová, M. ed. Řízení a správa škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. Brno : Paido, 1996. ISBN 80- 85931-32-X. Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9. Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4. Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-00-1. Škoda, K. Komparativní andragogika. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994. ISBN 80-7067-368-0. Váňová, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-51-X. Walterová, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6. Walterová, E. Objevujeme Evropu: kniha pro učitele. Praha : Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 80- 86039-27-7. Walterová, E. Závěrečné zkoušky na střední škole v zahraničí. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1996. ISBN 80-211-0235-7. Walterová, E., Ježková, V. Žijeme v Evropě: průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039- 82-X. http://www.msmt.cz/ (individuální studium aktuálních materiálů o českém vzdělávacím systému) http://www.uiv.cz/ (individuální studium aktuálních materiálů z oblasti "Mezinárodní aktivity") Kód předmětu: OVP3BK_POD Název studijního předmětu : Obecná didaktika Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 10, kredity 3, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Záznam, analýza a hodnocení dvou vyučovacích hodin Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Obecná didaktika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe.Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně- vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. Odborná literatura: Grecmanová, H.-Urbanovská, E.-Novotný, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1990. 113 s. ISBN 80-210- 0210-7. Maňák, J.-Šimoník, O.-Švec, V. aj. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998. 97 s. ISBN 80-210-1308-7. Maňák, J.-Svobodová, J.-Šťáva, J. aj. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7. Maňák, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno : Paido, 2001. 46 s. ISBN 80-7315-002-6. Průcha, J.-Walterová, E.-Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. Kalhous, Z.-Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. Kód OVP3BK_PsVP předmětu: Název studijního předmětu : Vývojová psychologie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 15, kredity 4, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Soustavná experimentální činnost a zpracování výsledků Formy výuky studijního předmětu: konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Výchovná i vzdělávací činnost pedagoga se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Předmětem ontogenetické psychologie je tedy nejen popis kvalit racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt- objektové situace, postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení. Odborná literatura: Čačka, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Doplněk. Brno: 2000. Čačka, O. Psychologie dítěte. 3.vyd. Brno: Sursum, 1996. Čačka, O. Nástin psychologie II pro DPS. Brno: Paido, 2002. Langmeier, J. - Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 1994. Kód předmětu: OVP3BK_SpZN Název studijního předmětu: Základy zdravotních nauk Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: hod.15, kredity 4, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Vypracování seminární práce v rozsahu 2-3 stran Formy výuky studijního předmětu: konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: ˙ základy biologie, anatomie, fyziologie a patofyziologie lidského organismu ˙ období dětského věku a jejich charakteristika ˙ výživa (energie, základní skladebné součásti stravy, výživová spotřeba a stav, výživová doporučení, zvláštnosti dětské výživy) ˙ klíčové příznaky signalizující patologické procesy v orgánových soustavách ˙ poruchy chování a zdravotní stav dítěte ˙ přehled dětské infektologie (pojmy, běžnější choroby, očkování, profylaxe) ˙ významná neinfekční onemocnění (srdečně cévní, nádorová, alergie, cukrovka, neurózy, epilepsie), úrazy ˙ úloha pedagoga v pozitivním ovlivňování zdravotního stavu dítěte ˙ prostředí školy jako rizikový a preventivní faktor ˙ výchova ke zdraví (problematika pohybu, výživy, otužování, duševní hygieny, sexuality, rodičovství, syndromu CAN, zneužívání návykových látek) ˙ rizika učitelského povolání, rizika školní docházky ˙ prevence infekčních a neinfekčních chorob, úrazů, metody, programy ˙ základy první pomoci v případě akutního ohrožení života či zdraví dítěte. Odborná literatura: Kotulán, J.(ed.). Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999, 258 s., ISBN 80-210-2179-9. Skripta mohou posluchači doplnit dalšími prameny dle potřeby a uvážení. Lze využít publikací Biologie dítěte, Základy školní hygieny pro pedagogy, schválených učebnic biologie pro střední školy, anatomických a fyziologických atlasů. Kód předmětu: OVP3BK_DPN Název studijního předmětu: Právní nauka Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod.15, kredity 4 , Obsah a rozsah individuální práce studentů: Řešení případových situací s rozborem pro vystoupení na semináři Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Průřez právním řádem s cílem základní orientace v systému práva, detailnější studium vybraných právních odvětví se zaměřením na problematiku školství s doloženými příklady z praxe. Odborná literatura: Základní: 1. Občanský zákoník 2. Obchodní zákoník 3. Zákoník práce 4. Správní řád Doporučená: Novotný, Z., Schelle,K, Tomanová, J. aj. Právní nauka. Brno: MU, 2000. Kód předmětu: OVP3BK_DPIT Název studijního předmětu : Praktikum z informační a komunikační technologie Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 15, kredity 6, Obsah a rozsah individuální práce studentů: Písemná příprava na cvičení Formy výuky studijního předmětu: laboratorní cvičení Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Praktická práce na počítači. Zvládnutí základů práce s textem - MS Word, s tabulkovým kalkulátorem - MS Excel, prezentačním programem - MS Powerpoint a práce s internetem. Stručný sylabus: Textový editor Tabulkový kalkulátor Prezentace Služby informačních sítí Odborná literatura: Hrbáček, J. Základy práce s PC. Brno: MSD, spol. s r.o., 2002- 06-18 Franců, M. Příprava na zkoušky EDCL.Brno, Computer Press, 2002, 150 s. Růžička, O. Word 2000. Brno: CCB, 1999, 221 s. Franců, M. Excel 2000. Brno: CCB,2000, 200 s. Elektronické studijní materiály na http://www.ped.muni.cz/winf/learn Kód předmětu: OVP3BK_SpSP Název studijního předmětu : Speciální pedagogika Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod.15, kredity 5 Obsah a rozsah individuální práce studentů: Zpracování anotací tří vybraných publikací se speciálně pedagogickou tématikou Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Úvod do studia speciální pedagogiky, vývoj péče o postižené, současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd, integrace/inkluze, základní kategorie a metody speciální pedagogiky, komplexní péče o jedince se speciálními vzdělávacím i potřebami, srovnání se zahraničím. Odborná literatura: Műller, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6. Kód OVP3BK_PsPO předmětu: Název studijního předmětu : Psychologie osobnosti Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod. 15, kredity 5 Obsah a rozsah individuální práce studentů: Vypracovat sylabus na zadané téma v rozsahu 3-4 stran Formy výuky studijního předmětu : konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zkouška Stručná anotace předmětu: Předmět poskytuje přehled o současných teoriích psychologie osobnosti a uspořádanou strukturu poznatků o charakteru a dynamice vzájemné součinnosti duševních procesů všech vrstev osobnosti od elementárních procesů, přes komplexnější funkce a integrující útvary až po nejvyšší východiska autonomního sebeřízení. Odborná literatura: Čačka, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. 3 vydání. Brno: 2002. ISBN 80-7239-010-4. Čačka. O. Nástin psychologie I. pro DPS. Brno: 2001. ISBN 80- 85931-94-X. Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: 1995. Smékal, V. Pozvání k psychologii osobnosti. Praha: 2001. Kód OVP3BK_SpPZ předmětu: Název studijního předmětu: Patologické závislosti Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: hod.10, kredity 3 Obsah a rozsah individuální práce studentů: Práce s informacemi na Internetu, vypracování seminární práce Formy výuky studijního předmětu: konzultace Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet Stručná anotace předmětu: Úvod do problematiky drogových závislostí a do problematiky prevence patologických závislostí Odborná literatura: 1. Heller, J., Pecinovská, O. Závislost známá neznámá. 1.vyd., Havlíčkův Brod: Grada, 1996. 162 s. 2. Honej, P. Encyklopedie rostlinných drog. http://www.hyperlink.cz/pablohonej/index.htm, Praha, 2002 3. Hynie, S. Psychofarmakologie v praxi. 1.vyd. Praha: Galén, 1995. 320 s. 4. Janík, A., Dušek, K. Drogy a společnost. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1990. 342 s. 5. Jelínek, J., Sovák, Z. Trestní zákon a trestní řád: 9. aktualizované vydání novelizovaných kodexů s poznámkami a judikaturou podle stavu k 1.1.1998. 9.vyd. Praha: Linde, 1997. 783 s. 6. Kachlík, P., Šimůnek, J. Drogy-risk nebo zisk? 1. vyd. Brno:ÚPL LF MU Brno, 1997. 46 s. 7. Katzung, B.G. Základní (a) klinická farmakologie. 1.vyd. Jinočany: H+H, 1995. 1072 s. 8. Kotulán J. aj. Preventivní lékařství-1.díl. 1.vyd., Brno: MU Brno, 1992. 181 s. 9. Mann, J. Jedy, drogy, léky. 1.vyd. Praha: Academia, 1996. 203 s. 10. Markhamová, U. Pomáháme dětem zvládnout stres. Praha: Talpress, 1996. 11. Mečíř, J.: Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1990. 156 s. 12. Nešpor, K. aj. Příručka pro mladé spolupracovníky programu FIT 2001 -- Klub pro 3. tisíciletí. Praha: BESIP, 1994. 13. Nešpor, K. Návykové látky -- Romantické období končí. Praha: Sportpropag,1995. 14. Nešpor, K. Domovská stránka-prevence závislostí. WWW, http://www.mujweb.cz/Veda/Nespor, Praha: 2002. 15. Nešpor, K., Csémy, L. Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: BESIP, 1997. 16. Nešpor, K., Csémy, L., Pernicová, H. Prevence problémů působených návykovými látkami na školách. Praha: BESIP, 1997. 128 s. 17. Nešpor, K., Fischerová, D., Csémy, L. Fit In 2000+. Praha: Sportpropag, 1996. 124 s. 18. Nešpor, K., Müllerová, M. Jak přestat brát (drogy). Praha: Sportpropag, 1997. 119 s. 19. Nováková, D. Metodika protidrogové prevence pro pedagogy. Praha: Národní centrum podpory zdraví, 1993. 20. Novotná,J. Drogové závislosti. 1.vyd. Brno: KHS a AISA Brno, 1997. 47 s. 21. Nožina, M. Svět drog v Čechách. Praha: KLP,1997. 22. Ondruš, D. Toxikománia-strašiak či hrozba? 2.vyd. Martin: Osveta, 1990. 88 s. 23. Presl, J. Drogová závislost: může být ohroženo i vaše dítě? 2.vyd. Praha: Maxdorf 1995. 88 s. 24. Rudgley, R. Kulturní alchymie: omamné látky v dějinách a kultuře. 1.vyd. Praha: Lidové noviny, 1996. 207 s. 25. Ticháček, B. Epidemiologická metoda a její aplikace. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1989. 172 s. 26. Tyrlík, M., Bém, P., Zuda, T., Power, R. Zhodnocení situace v České republice. WWW, http://www.sananim.cz/, Praha, 2000 Kód předmětu: OVP3BK_PsIV Název studijního předmětu : Interakční výcvik Typ studijního předmětu : povinný Rozsah studijního předmětu: hod.10, kredity 3 Obsah a rozsah individuální práce studentů: Příprava na aktivní práci v seminářích Formy výuky studijního předmětu : 4 hod. konzultace; 6 hod. cvičení Způsob ukončování studijního předmětu: kolokvium Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je seznámení se základy teorie sociálně- psychologického výcviku, získání způsobilosti připravit a realizovat dílčí techniky interakčního výcviku v práci manažera a v praktickém cvičení získat náhled na vlastní interakční dovednosti (percepční, komunikační,organizační) a sociální rysy ovlivňující vztahy k lidem a styl řízení. Odborná literatura Hermochová, S. Metody aplikované sociální psychologie I. Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. Praha: UK, 1989. Hermochová, S. Sociálně psychologcký výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha: UK, 1988. Řezáč, J. Interakční cvičení jako součást psychologické přípravy učitele. Referát. Konference PS.Ústí nad Labem: 1992. Řezáč, J. K problému rozvíjení sebereflektivní kompetence v rámci interakčních cvičení. Pedagogická orientace 1997, 4, s.12-18. ISSN 1211-4669. Řezáč, J. Od sebeotevření k sebereflexi. Sb.: Novinky v pedagogické a školní psychologii 97. Zlín: 1998. s.64- 68. Řezáč, J. Sociálněpsychologický výcvik a možnosti jeho využití v pedagogické praxi. Brno: Komenský, 1988. 1O, 611- 614. Řezáč, J. Sociální trenink posluchačů učitelství jako součást přípravy na profesi.Čs.psychol., 1982. 4/5 368-37O. Řezáč, J. Strukturovaný blok profesních praktik z psychologie. Ped. orientace 4/98. s.110-116. Šmahel, I., Řezáč, J. Psychologická praktika I. Brno: Pdf MU Brno, 1996.