Vypracoval. Michal Odstrčil 1. roč. SP Autorita jako pedagogický problém Kniha se zabývá problematikou autority ve výchově ( zvláště v interakci se svobodou, demokracií, kreativitou žáků, vlastní odpovědností a nebezpečí manipulace ). Do jaké míry je ve školách nutná autorita_ Touto otázkou se školství zabývá odjakživa -- souvisí s tím tělesné tresty, alternativní školy, rámcový vzdělávací program, metodika výuky. Po nutnosti, či zbytečnosti autoritativního přístupu pátrá každý začínající pedagog. Učitelé, kteří se snaží o přátelský a bezmála rovnocenný vztah mezi nimi a žáky většinou musí taktiku měnit, protože nejsou schopni žáky vést. A o to přeci jde. Ale od vést není daleko k ovládat a tím nám vyvstává další extrém a nebezpečí -- manipulace Autorita -- V pedagogice slovem tím myslíme vážnost, kterou má dítě ke svému vychovateli, žák ke svému učiteli (Vališová, 1998 ). Lidé autoritu vyžadují pokud potřebují, aby je chránila a pomáhala jim, ale odmítají ji pokud jim jakkoli omezuje jejich svobodu. Jde o to nalézt ideální kompromis mezi autoritou, svobodou a vlastní odpovědností. Kniha je rozdělena do 10 kapitol (každá kapitola pak do několika částí): ˙ Soudobá škola, autorita a strukturované formy vedení ˙ Pravomoc a odpovědnost: autorita ve společnosti a ve výchově ˙ Traktát o autoritě v zorném úhlu pedagogiky ˙ Autorita -- touha pomoci a touha po moci ˙ Ke kořenům učitelova extrémního pojetí autority: od osobnosti k výchovnému stylu ˙ Kázeň a její souvislosti s autoritou ˙ Kázeň a autorita na pedagogickém poli ˙ Vliv a ovlivňování -- významná podoba uplatňování autority ˙ Pojetí autority pohledem studentů pražských gymnázií -- zkušenosti z výzkumu Kniha se mi zdála atraktivní zčásti díky tématu, zčásti díky formě. Text je dosti srozumitelný ( i když o odpočinkovou četbu zdaleka nejde). Nepřináší mnoho faktických informací, spíše čtenáři ukazuje úskalí autority a nabízí velmi mnoho námětů k zamyšlení. Mohla by pomoci mnoha učitelům, obzvláště těm začínajícím. Kolektiv, AUTORITA JAKO PEDAGOGICKÝ PROBLÉM. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 382 - 72 - 98