SZ7BP_UPD1 Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení
(1.roč. VVP, podzim 2004, PdF MU)
vyučující, zkoušející: Kateřina Vlčková
Tématické okruhy semináře, seminárních prací a ke zkoušce
(K.Vlčková)
1. Pedagogika: Pedagogika jako věda, vymezení, význam,
využití, její pojetí ve světě, problémy a specifika pedagogiky.
Vztah pedagogiky k jiným vědám.
2. Struktura pedagogických disciplín: Jejich předmět,
základní odborná terminologie a problémy.
3. Zdroje informací v pedagogice: Pedagogické časopisy,
nakladatelství, knihovny, www-stránky, instituce atd.
4. Základy pedagogického výzkumu: Specifika pedagogického
výzkumu, metody, instituce, mezinárodní srovnávací studie
s českou účastí (PISA, TIMSS, aj.); Organizace ČAPV, OECD, IEA,
EU, UNESCO, aj..
5. Obecná pedagogika: Vymezení, předmět a zařazení do systému
pedagogických věd. Základní pedagogické kategorie: Edukace,
výchova v širším slova smyslu, výchova v užším slova smyslu,
vzdělávání, vyučování, učení, cíle, činitelé, prostředky,
metody, formy.
6. Výchova (edukace): Vymezení, význam, pojetí výchovy
(situační, systémové), dědičnost -- prostředí -- výchova, hlavní
rysy výchovy, funkce, cíle, proces výchovy (etapy výchovy),
složky výchovy (rozumová, mravní, estetická, tělesná, pracovní
aj.), výchovní činitelé (pedagog, vychovávaný, výchovné
prostředky), formy, prostředky.
7. Učitel: Vymezení pojmu, požadavky, kompetence. Učitelská
profese (typologie učitele, profesní dráha, burn-out syndrom,
prestiž, feminizace, kvalifikace, pracovní náplň a zátěž, volba
učitelské profese, statistické údaje o profesi aj.). Pojmy
pedagog, učitel, pedagogický pracovník atd.
8. Žák: Předpoklady, rozvoj, postavení ve výchově, rovnost
šancí, diferenciace aj.
9. Cíle výchovy: Druhy cílů (individuální, sociální, obecné,
specifické, materiální, formální, adaptační, anticipační,
teoretické, praktické, autonomní, heteronomní atd.), taxonomie
cílů (kognitivní, afektivní, psycho-motorické, sociální).
Problematika cílů v oficiálních kurikulárních dokumentech
(nové: RVP PV, ZV, GV, SOV; školní vzdělávací programy; dosud
platné: Standard základního vzdělávání, vzdělávací programy),
národní kurikulum; posun v cílech a jejich formulaci,
legitimizace cílů. Cíle v dokumentech EU, OECD, UNESCO.
10. Výchovné prostředky: Prostředí, vyučování, média, práce,
hra, sport, umění, kolektiv atd.
11. Formy výchovy: Školní (vyučovací formy -- frontální,
skupinová, individuální výuka aj.), mimoškolní (instituce),
rodinná (styly výchovy atd.), sebevýchova.
12. Pedagogické principy a jejich zastánci: Princip
aktivnosti, systematičnosti, uvědomělosti, názornosti,
trvalosti, přiměřenosti, emotivnosti, jednotnosti atd.
(Komenský, Rousseau, Herbart aj.).
13. Novodobé obsahové a metodické koncepce výchovy: Reformní
školy (waldorfská, daltonská, montesssori, jenská, winetská,
freinetovská), pragmatická a pozitivistická pedagogika,
psychoanalytická a individuálně psychologická pedagogika,
pedagogika kultury a duchovědná pedagogika, marxistická
pedagogika, antipedagogika, hnutí za práva dítěte aj. současné
alternativní a inovativní školy a koncepce a jejich výzkumy.
14. Česká školská soustava: klasifikace ISCED 97, legislativa,
státní správa a samospráva, druhy a typy škol, zřizovatelé,
poradenský systém, ČŠI, vzdělávací politika, statistické údaje
o školství, současné problémy a vývojové trendy, srovnávací
studie výsledků vzdělávání (TIMSS, PISA, RLS aj.), aj.
15. Aktuální otázky: Dle konkrétních seminářů, např. vnímání
sektoru školství veřejností, optimalizace sítě škol, rovnost
vzdělávacích šancí, prostupnost školského systému,
multikulturní výchova, DVVP, dvoufázový model vzdělávání
učitelů, profesní růst učitelů, národní kurikulum, tvorba ŠVP,
integrace, inkluze, princip akontability, subsidiarity,
genderové otázky atd.)
16. Vzdělávání a školství v EU: komparace preprimárního,
primárního, sekundárního, terciálního a dalšího vzdělávání.
Současné trendy (zaměstnatelnost, vnitřní diferenciace, atd.)
Literatura
Obecná pedagogika
JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické
studium). Brno : Paido, 2001.
Ř JŮVA, V. sen.; JŮVA, V. jun. Úvod do pedagogiky. Brno :
Paido, 1995 (1999). ISBN 80-85931-06-0.
Ř PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN
80-7178-170-3.
Ř PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN
80-7178-399-4.
Ř PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník.
Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
Ř PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha :
Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosium, 1992.
ISBN 80-85498-18-9.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná
pedagogika I. Olomouc : Hanex, 1997.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠKOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná
pedagogika II. Olomouc : Hanex, 1998.
KRAUS, B., VACEK, P. K základním otázkám pedagogiky. Hradec
králové : Gaudeamus, 1992.
KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava : PdF, 1991.
LASSAHN, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava : PSN, 1992.
OBST, OTTO; KALHOUS, ZDENĚK a kol. Školní didaktika. Praha :
Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. (obsahuje např. činitelé
výuky -- žák, učitel, učivo; specifika sekundární školy,
mimoškolní prostředí, did. zásady, taxonomie výukových
cílů, organizační formy výuky, výukové metody, materiální
did. prostředky, vliv různých faktorů ve výuce, potřeby
pro 21. století)
PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha : SPN, 1991.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PdF UK, 1996.
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.
Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium,
1995. ISBN 80-85498-27-8.
SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý
pedagogický problém. Ústí nad Labem : UJEP, 1993.
SOLFRONK, J. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky. Praha : UK,
1993. ISBN 80-7066-747-8.
STOJAN, M., JŮVA, V. . Brno : MU, 1994. Obecná pedagogika a
dějiny pedagogiky pro DPS
TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Brno : Nibowaka, 1992. ISBN 80-901294-0-
4.
VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha : Karolinum, 1994. ISBN
80-86022-79-X.
Pedagogická metodologie
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
ISBN 80-85931-79-6.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice: příručka pro studenty,
učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-
85931-15-X.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a
metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1
Teorie vzdělávání, alternativní školy, směry, dějiny pedagogiky
Ř BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál,
1998. ISBN 80-7178-216-5.
Ř JŮVA, V. sen./jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno :
Paido, 1995.
Ř PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání.
Praha : Portál, 2001. ISBN 80--7178 584-9.
Ř SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich
psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-
4.
JŮVA, V., SVOBODOVÁ, J. Alternativní školy. Brno : Paido, 1994.
ISBN 80-85931-00-1. (80 s.)
PRŮCHA, JAN Alternativní školy. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-
178-072-3. (108 s.)
RÝDL, KAREL Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno :
Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
SCHOENEBECK, HUBERTUS VON Škola s přívětivou tváří. Skutečnost
a představa. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2001. ISBN
80-7194-404-1. (s. 81)
ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum,
1999. ISBN 80-246-0003-X.
VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno : MU,
1992.
Vzdělávací programy
Ř Bílá kniha. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, 2001.
http://www.msmt.cz/files/pdf/BilaKniha.pdf nebo
http://www.csvs.cz/bila_kniha/
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, 2001.
URL:< http://www.vuppraha.cz/>
Ř Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání (RVP ZV,
schválen v září 2004l), Praha : VUP, 2004.
URL:
Rámcový vzdělávací program gymnaziálního vzdělávání, 2004 (RVP
GV, pracovní verze pro potřeby pilotních škol) URL:
Rámcový vzdělávací program středního odborného vzdělávání
URL:
Standard základního vzdělávání. MŠMT ČR 22.8.1995, č.j.
20819/95-26. Věstník MŠMT ČR, 51, sešit 9, září 1995.
Praha : Fortuna. ISBN 80-7168-602-6.
Vzdělávací program Národní škola. Praha : APZŠ, 1997.
Vzdělávací program Národní škola. Praha : SPN, 1997.
Vzdělávací program Obecná/Občanská škola. Praha : MŠMT ČR,
1996.
Vzdělávací program Základní škola. Praha : Fortuna, 1996.
Vzdělávací programy a dokumenty o vzdělávání. In Učitelské
noviny, 97, 1994, č.34, s. 15-16.
Vzdělávací a školské systémy, statistiky
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha : Portál,
1999. ISBN 80-7178-290-4.
Ř Český vzdělávací systém (2002). URL: www.eurydice.org ;
sekce: Education Systems/Eurybase -- Czech Education Systém /
Český vzdělávací systém (2002)
http://www.eurydice.org/Eurybase/Application/frameset.asp?count
ry=CZ&language=VO
Statistická ročenka školství. Praha : ÚIV (dle jednotlivých
let).
Key Data on Education in the European Union. URL:
www-stránky
www.msmt.cz - Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy
regionální školství,dokumenty, vyhlášky,
http://www.ucitelske-listy.cz - zajímavé články, portál pro
učitele,
http://ceskaskola.cz/ - zajímavé články, portál pro učitele,
http://www.pedagogika.cz/ - časopis
Pedagogika,nejprestižnější z oblasti
pedagogiky v ČR aj.
www.vuppraha.cz - Rámcové vzdělávací programy -- pro ZŠ a
gymnázia aj., stránky Výzkumného ústavu
pedagogického v Praze,
www.nuov.cz - RVP pro odborné vzdělávání, Národní ústav
odborného vzdělávání
www.mujnet.cz - portál neziskových organizací ve školství
www.eurydice.org - o školství v EU, databáze školských
systémů států EU a přidružených,
www.skolavpraxi.cz - stránky pro studenty na PdF MU,
studijní materiály, sylaby k přednáškám,
www.ped.muni.cz - Virtuální studovna Katedry soc.
pedagogiky - studijní materiály, stránky
Katedry pedagogiky PdF MU,
www.oecd.org - stránky OECD (sekce: Education)
www.uiv.cz - Ústav informací ve vzdělávání, Praha --
mezinárodní srovnávací studie a projekty,
publikace,
www.tauris.cz - pedagogické nakladatelství Tauris,
http://www.portal.cz - pedagogické nakladatelství
Portál,
Stránky pedagogických a jiných fakult: www.pedf.cuni.cz,
http://pedagogika.ff.cuni.cz, http://www.ped.muni.cz/wedu
Stránky škol, alternativních škol: http://www.waldorf.cz/,
http://www.dalton.cz/
---------------------------------------------------------------
----------- ---------------------
Podmínky udělení zápočtu
1) Odevzdání osnovy práce se seznamem literatury, ze které
bude čerpáno do 19.10.2004 ve výuce. Osnova -- na A4, citace dle
normy, tištěné, zarovnávání do bloku, veškeré údaje o předmětu
a referujících v hlavičce.
2) Odevzdání seminární práce (vložením do is.muni -- el.
studijní materiály k předmětu, do pondělí 15.11. 2004 včetně).
Náhradní termín zápočtu/odevzdání práce: 23.11.2004
3) Prostudování a zhodnocení všech seminárních prací kolegů
(do výuky 30.11. 2004).
Zkouška
Ř Znalost témat přednášek Úvodu do pedagogiky a základů ped.
myšlení a znalost témat seminářů dle okruhů (K.Vlčková)
vycházející ze samostudia doporučené literatury, realizovaných
seminářů, materiálů od vyučující a seminárních prací kolegů.
Ř Forma: písemná zkouška dne 7.12.2004 (náhradní termíny
budou v is.muni.cz)
Ř Opravný termín zkoušky -- bude v is.muni.cz
Ř Je možno místo písemné zkoušky požádat o ústní a naopak.
Ř Předtermíny si lze domluvit kdykoli.
Přehled přednášek naleznete na URL:
http://www.ped.muni.cz/wedu/
Seminární práce
Skupinové zpracování určitého tématu (dle okruhů) domluveného
s vyučující, jeho prezentace a diskuse na semináři.
Požadavky na formu seminární práce
Ř Rozsah: libovolný, max. 15 stran,
Ř řádkování ne větší než 1,5, zarovnávání do bloku, členění
na odstavce, název práce a kapitol musí odpovídat obsahu;
standardní český úzus úpravy (např. psaní po dvojtečce a
odrážkách); citace literatury v textu i použité literatury na
závěr dle citační normy (viz el.studijní materiály k předmětu),
Ř první stránka: univerzita, fakulta, předmět, semestr,
vyučující, výstižný název práce, jména a uča a e-maily autorů,
datum,
Ř struktura práce: hlavičková první strana, obsah, úvod,
kapitoly, závěr, použitá literatura,
Ř psát stručně, ne formálně, vzhledem k potřebám čtenáře =
vás, vaší specializace, budoucích učitelů, vlastními slovy,
text didakticky zpracovat (aby se dobře četl, dobře se z něj
učilo, byl přehledný atd.),
Ř prezentace práce: ústní, ne čtené (krom číselných údajů
apod.) -- s ohledem na posluchače, tj. zajímavě, interaktivně
atd. -- jako ve výuce.