DIAGNOSTIKA TALENTOVANÝCH ŽÁKŮ Mgr. Martina Klímová Přednáška pro 1. stupeň ZŠ Skupina A-F Kdo je nadaný žák? n Podle J. Konečného (1992) na základě výzkumů psychologů: n Žák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky n Odpovídá rychle a s jistotou n Snadno a rychle chápe nové učivo n Objevují se často tvořivé odpovědi n Žák se spontánně zajímá o další informace n Má potřebu své znalosti a dovednosti uplatnit a projevit čtyři různé modely vysvětlující nadání: n 1. Model založený na schopnostech dítěte n Vychází z toho, že schopnosti jsou stabilní a v průběhu života se podstatně nemění n Vysoké duševní schopnosti se projevují ve zvláštních výkonech až v dospělém věku n n 2. Modely kognitivních složek n Zaměřují se především na procesy zpracování informací n Zkoumá se, čím se liší např. vysoce nadané děti ve svém způsobu zpracování informací od dětí průměrně nadaných n Ve světle zájmu tedy nestojí konečný produkt, ale především "cesta k němu" n Tento výzkum zřejmě odhalí informace o časných ukazatelích vysokého nadání n 3. Modely orientované na výkon n Činí rozdíl mezi vlohami a realizací vloh *¨ne vše, co v lidech v`izí jako vloha, je po/evedeno do výkonu n Vloha je však po/edpokladem pro podání vynikajícího výkonu n Tento model v`inuje také pozornost einitelum, které stojí v cest`i uskuteeoování vloh n 4. Sociokulturně orientované modely n Vychází z toho, že nadání se může realizovat jen za vhodného působení faktorů individuálních a sociálních. n Uvedená pojetí se nevylučují, nýbrž akcentují různá hlediska, která mohou splývat v jeden celek Triadický model vzájemné závislosti n Různé formy nadání: n V oblasti duševních schopností, intelektuálních výkonů n V oblasti tvořivosti a produktivnosti n V oblasti umění, výtvarných a múzických uměních n V sociální oblasti (vůdcovské kvality) Nadání x talent n Neexistuje shoda v exaktním užívání obou pojmů n Obvykle "vysoké nadání" vyjadřuje nadání ve více oblastech (jazyky, matematika, přírodopis) n "talent" výstižnější pro ty, kdo vynikají jen jedné oblasti (např. hudbě) n Někdy se odkazuje na výsledky testů inteligence (vysoce nadaní jsou pak ti, kteří náleží k 10% lidí s nejvyšším IQ) Lze poznat, že je dítě nadané? n Ano, většinou existují signály již v kojeneckém období (např. rozdíly mezi dětmi v aktivitě a soustředění pozornosti) n Častěji a lépe se však pozná v období předškolním n Často nastupuje později řeč, která je však gramaticky zcela správná (množná čísla, slovesné tvary atd.) n S řečí umí "produktivně" zacházet n Časté intelektuální zájmy "nepřiměřené" svému věku n Velmi zvědavé a dychtivé po učení n Obdařené energií n Soustředěnost a odpovědnost při aktivitách, schopnost dělat více věcí naráz n Sklon k perfekcionismu, udělat něco sám vlastním způsobem a bezpodmínečně n Přemýšlení o životě n Čtení a psaní z vlastního popudu n Vlastní metody počítání a pochopení množin n Rozeznání souvislostí (příčinné souvislosti) n Pochopení trvání objektu n Vývojový předstih v oblasti motoriky n Brzy začínají chodit n Jak s těmito dětmi pracovat? n 1. akcelerace (urychlování učení) n 2. enrichment (obohacování učení) -c-O Oba zpusoby velmi nároené na ochotu a po/ipravenost pedagoga n Další možnosti: n Diferencované třídy A, B n Třídy s rozšířenou výukou jazyků n Přechod žáků na víceletá gymnázia -c-O Vn`ijší diferenciace Práce ve skupin`i, pomoc spolužákum, domácí úkoly, volitelné po/edm`ity, nepovinné po/edm`ity, zájmové kroužky, IVP, ZUŠ *¨ vnito/ní diferenciace