Klasifikace a hodnocení ŠKOLNÍ HODNOCENÍ - vymezuje se stanovením kritérií �¨ kritérium hodnocení stanovuje to, co je důležité hodnotit. ŽÁK je hodnocen podle toho, zda danou vlastnost má či nemá, nebo ji má v omezené míře KRITÉRIUM, které poměřuje kvalitu školního výkonu nebo chování žáka, je vyjádřením určité kompetence nebo složky kompetence Nejčastější kritéria: l PŘEDMĚTOVÁ -- co má žák vědět a poznat např. fakta, data, údaje, pravidla, poučky, poznání a vystihnutí podstaty vztahu mezi jevy a předměty, orientace v základním učivu, umět používat znalosti atd. l PROJEVOVÁ -- vymezují vlastnosti žákova projevu nebo výkonu např. kvalita a rychlost výkonu, správnost, úhlednost projevu (především písemného a grafického), samostatnost, tvořivost, aktivita, zájem atd. VZTAHOVÉ NORMY PŘI HODNOCENÍ l A. INDIVIDUÁLNÍ VZTAHOVÁ NORMA l - spočívá ve srovnání výkonů, stavu nebo chování jednotlivce s jeho vlastní normou, tedy "sebe se sebou", ve vztahu k vlastním předpokladům l - učitel sleduje jednoho žáka a porovnává jeho výkony v odlišných časech l - u nás málo používaná, ideální způsob, jak může učitel pozitivně ohodnotit i nepatrný úspěch dítěte l B. SOCIÁLNÍ VZTAHOVÁ NORMA l - je zaměřeno na žákův výkon a úspěch l - v běžném životě se mu žáci nevyhnou l C. VĚCNÁ VZTAHOVÁ NORMA l - uplatňuje se při srovnávání vědomostí žáka s učebním cílem l - vidíme, kam žák ve svém učení došel a v jakém se momentálně nachází stádiu l - je dobré opírat se při vyučování o celou řadu vztahových norem l KLASIFIKACE (známkování) - používá se často jako synonymum k pojmu hodnocení l Jde však vždy o jiné pojmy l KLASIFIKACE JE VÝSLEDKEM PROCESU HODNOCENÍ (může se vyjádřit klasifikačními stupni, bodovou škálou apod.) l JEJÍ PODSTATOU JE TŘÍDĚNÍ, ZAŘAZOVÁNÍ DO PŘESNĚ DEFINOVANÝCH SKUPIN PROCES HODNOCENÍ ŽÁKŮ A JEHO KLASIFIKACE l Hodnotící subjekt -- učitel l Hodnocený objekt -- žák l - proces hod. a jeho kvalita závisí: l A. jak učitel ovládá metodiku hodnocení l B. jak umí poznávat žáka a pronikat do podstaty žákovi osobnosti l Učitel by měl hodnotit: l 1. stupeň a uvědomělost osvojení předepsaného učiva l 2. úroveň myšlení, přesnost a výstižnost vyjadřování l 3.Schopnost uplatňovat příslušné vědomosti, dovednosti při řešení různých úloh l 4. aktivitu, samostatnost, tvořivost, zájem o učení atd. Matematika l Zvládnutí učiva, osvojení si matematických pojmů, osvojení numerického počítání, řešení slovních úloh, matematické myšlení a usuzování, pohotovost, rychlost a přesnost ve výpočtech, řešení problémových úloh, schopnost graficky vyjádřit řešení úlohy, zájem a aktivita v matematickém vyučování Český jazyk l Gramatika -- ovládání konkrétních gramatických pojmů, pouček, gramatických pravidel, aplikace v písemném a ústním projevu, ovládání pravopisu l Sloh -- stylistické poučky, výstižnost, přesnost, logičnost a plynulost vyjadřování, úroveň myšlení a vyjadřování vcelku l Čtení -- plynulost, melodičnost, rychlost čtení, dodržování interpunkčních znamének, porozumění předčítaného a schopnost reprodukce