Diagnostika způsobilosti dítěte pro zahájení školní docházky Jak tato diagnostika probíhá? ¨ především v mateřské škole (pokud je dítě předškolák) prostřednictvím učitelek MŠ a spolupráce s rodiči (= v ideálním případě) ¨ učitelka posuzuje úroveň rozumového, tělesného a sociálního vývoje ¨ v případě jakýchkoli nedostatků doporučuje vyšetření v PPP n ¨ nástup do školy znamená vážný předěl v životě dítěte n Dosud si jen hrálo, když ho hra přestala bavit, mohlo přejít k jiné činnosti n Pro školu připravené a zralé děti se většinou na vyučování těší, s novou "společenskou" rolí se vyrovnávají bez výraznějších obtíží n Školní způsobilost -- dosažení takového stupně v tělesném, duševním a sociálním vývoji, který umožňuje, aby dítě vyhovělo všem nárokům, které na ně bude klást školní vyučování Jak poznáme, že je dítě "školsky" způsobilé"? n ¨ z dokumentace MŠ, pokud jí škole poskytne n ¨ z vyšetření PPP n ¨ řadu údajů můžeme zjistit z pohovoru s rodiči při školním zápisu n ¨ je třeba si uvědomit, že školní zralosti nedosahují všechny děti přesně ve stejném věku Školní zápis n Jak se nejčastěji realizuje a co se při něm všechno zjišťuje? n Je plně v kompetenci ředitele školy n ¨ tzn. že někdy může mít čistě formální charakter, ale většina dobrých škol ho využívá k prvotní, byť velmi krátké diagnostice a k seznámení s dítětem a rodičem n Oblíbené jsou formy zápisu "cesta pohádkou"; "zvířátka v ZOO" atd., kdy si děti přirozeným způsobem hrají a učitelka (někdy také rodič) ho na cestě doprovázejí ¨ zkušená učitelka s delší dobou praxe rozpozná ihned některé problémy dítěte, které by mohly být překážkou školní úspěšnosti dítěte n Zjišťuje se : zda je dítě dostatečně zralé, připravené na školu, vyspělé Myšlení předškoláků: n Stále ještě nejde o abstraktní myšlení n Podle Piageta jde o etapu konkrétních operací ¨ myšlení již respektuje zákony logiky ¨ děti dokáží klasifikovat, třídit, řadit, zvládají inkluzi a jiné operace, přitom však se stále váží na názorné poznání, na konkrétní předměty a procesy, které lze přímo vnímat a představit si je, popř. s nimi manipulovat (viz.dále) Co tedy dítě umí? (oblast početní) n Upřednostňují tvar před barvou, umí pojmenovat základní geometrické tvary (kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník) n Na konkrétním materiálu vytvářet početní představy do deseti n Jmenovat číselnou řadu do deseti n Ubírat,přidávat n Odhadovat, čeho je méně, více, stejně n Rozeznávat nestejnou délku úseček n Určit, co je dlouhé,krátké, co je blíž, dále n Rozlišovat vpravo, vlevo, nahoře, dole Oblast sociálně-emoční n Základy společenského chování -- poděkovat, poprosit, pozdravit, neskákat do hovoru dospělým, vykat dospělým, správně oslovovat n Zná své jméno, adresu, někdy i telefonní číslo, jména a zaměstnání rodičů n Je schopno opustit bez emocí své rodiče během zápisu a samostatně hovořit s učitelkou Oblast morální n Období tzv. konvenční morálky -- dítě se chová podle příkazů a zákazů rodičů a učitelů a očekává za to pochvalu, což mu přináší uspokojení n Někdy se však už umí řídit i svým svědomím n ¨dítě je zmateno, pokud rodina zastává jiné morální normy než škola a společnost n Umí ovládat své city, tlumit afekty, rozlišuje na základě četby dobré od zlého Oblast jazyková n Je schopné vyprávět krátký příběh, umí krátkou básničku, zazpívá píseň n Umí hovořit s cizím člověkem (učitelkou) a správně odpovídá na dotazy (bez ostychu) n Umí vymyslet slovo na danou hlásku nebo slabiku n Umí názvy zvířat a jejich mláďat n Vyslovuje správně všechny hlásky (¨ často před nástupem do školy tzv. rotacismus) Kresba n Správně nakreslená lidská postava (oči,uši, nos, ústa, krk, náznak ramen, ruce, nohy, pět prstů, detaily jako knoflíky, ozdoby na oděvu atd.) n Správně "přepsaná" neznámá věta n Správně přepsaný počet teček (obrazců) ¨ tzv. Jiráskův test školní zralosti (spíše v PPP, učitelé používají části testu při zápisu čistě orientačně) Dotazník pro rodiče, rozhovor s rodiči n Získání dalších informací o rodinném prostředí dítěte, počtu sourozenců, zaměstnání rodičů, prodělaných chorobách ¨ osobní a rodinná anamnéza dítěte n ¨ nezapomenout, že především rodič je ten, kdo zná dítě nejlépe !!! ¨ získat tedy co nejvíce informací !!!, ale také k nim mít určitý odstup Dítě školsky nezralé n Návrh na odklad školní docházky podložený vyšetřením z PPP a návrhem odborné pomoci n Ujistit rodiče, že za rok může být jejich dítě zcela připravené na školu n Často rodiče nesouhlasí ¨ upozornit je na možné problémy a zátěž pro dítě n Některé školy otevírají tzv. přípravné ročníky ¨ často pro děti ze sociálně málo podnětného prostředí (např. rómské děti) n Nastoupí-li do školy dítě nepřipravené ¨ obrovská, až extrémní zátěž pro dítě, odpor ke škole a vzdělávání vůbec, může být ovlivněn celý další život dítěte n Často úzkostné stavy a strach,neobvyklá tréma, zadrhávání v řeči, citová a emoční labilita, pláč (chce jít domů za maminkou), tzv. infantilní regres v chování, neklidnost, nesoustředěnost n Narušují se vytvořené návyky např. v oblasti hygieny (pomočování, někdy i pokálení) n Od rodičů se dozvídáme, že dítě špatně usíná, budí se během noci, mívá děsivé sny, mohou se objevit poruchy chování (záškoláctví, lživost ¨ pozor na dětskou fantazii !) n Učitel si často všímá, že školní prospěch dítěte je horší, než odpovídá jeho schopnostem (v klidných, pomalých situacích je dítě schopno řadu věcí zvládnout samo) Řešení n Pokud možno odklad školní docházky n Individualizované péče ze strany učitele za spolupráce rodiny n Výjimečně také návrh na opětovné umístění do mateřské školy ¨ vše s citem a taktem n Děti mladší 6 let ¨ vždy žádáme vyšetření v PPP (děti narozené v září až prosinci) Literatura: n Kohoutek, R: Způsobilost dítěte pro zahájení školní docházky n Jiráskův test školní zralosti n Čáp, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. str. 228 - 232 Úkol pro dálkové studenty: n Napište krátké povídání o tom, jak se realizuje diagnostika dítěte během zápisu ve Vaší škole, kde pracujete.