Rozšířený přehled základních témat a terminologie I. Obsah a cíle předmětu dle platných školských dokumentů Čtení a literární výchova na 1. stupni základní školy v pojetí platných vzdělávacích programů (Základní škola, Obecná škola, Národní škola) a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - cíle, obsah, učivo, očekávané výstupy. Vztah k vzdělávacímu oboru, vzdělávací oblasti, klíčovým kompetencím a cílům této etapy základního vzdělávání. II. Čítanka jako základní učební materiál ˙ čítanka jako typ didaktického textu - obsah a jeho struktura (literární druhy, žánry, aktuálnost, tematika, axiologická složka, ilustrační složka apod.), didaktická vybavenost (informativní prvky, aparát řídící, aparát orientační) ˙ čítanka jako didaktický textový komlex (pracovní sešity, audiovizuální pomůcky), doplňkové didaktické texty (metodické příručky) ˙ čítanková tvorba - historie (počátky čítankové tvorby, tendence v čítankové tvorbě, jejich kontext) a současnost (autoři, nakladatelství, koncepce) Typologie čítankových koncepcí: 1. antologie textů (např. nakl. Dialog, Scientia /2. - 4. ročník/) 2. antologie textů a pracovní sešit (např. Alter /3.-5. ročník/, Prodos /2. a 3. ročník/) 3. antologie textů a metodická příručka (např. Fortuna - Toman) 4. antologie textů, pracovní sešit a metodická příručka ( Prodos - Dorovská) 5. antologie textů s otázkami a úkoly (např. Fortuna - Žáček, SPN) 6. antologie textů s otázkami a úkoly a metodická příručka (Jinan, Moby Dick, Nová škola) III. Didaktika čtení ve 2.- 5. ročníku základní školy ˙ naslouchání ˙ čtení a jeho druhy: hromadné, sborové, paralelní, přípravné, tiché, studijní ˙ základní znaky čtenářského výkonu: správnost, uvědomělost, plynulost, výraznost /související pojmy: analýza, syntéza, orientace v textu, rychlost, tempo, přízvuk slovní a větný, síla, výška, barva hlasu/ ˙ průběžná diagnostika, hodnocení čtenářského výkou, klasifikace ˙ komplexní diagnostika, diagnostické prověrky (příprava, průběh, záznam výsledků - čtenářský list, čtenářský arch - vyhodnocení) ˙ etapy rozvoje čtenářských dovedností ˙ čtenářské nedostatky žáků mladšího školního věku, práce se zaostávajícími čtenáři, vývojové poruchy čtení (učení) /související pojmy: čtení nesprávné (zámena, přidávání, vynechávání, přehlazování, komolení hlásek, slov, slabik), čtení neplynulé (hláskování, slabikování, dvojí čtení, nefunkční pauzy, opakování), čtení nevýrazné (intonace, frázování, modulace síly, tempa, výšky, barvy hlasu, dechová ekonomie), čtení neuvědomělé (příčiny, náročnost textu, zájem), nesprávné čtecí návyky/ ˙ věcné porozumění čtenému (rozvoj čtení s porozuměním, způsob kontroly porozumění) a hlubší porozumění sdělením uměleckého textu