Alexandreida (před r. 1300) (Aristotelovy rady) Poßluchay mne tuto ßßada, tot geßt moge prwnye rada: gmyeg dwor ßwoy po knyeßky wnadye, ßwe ßlechtycze gmyeg w ßwey radye; choway ßßye obogetnykow, hoßpodnye czßty proradnikow! Ty toho gßßu obyczege: oko ßye gych wezdy ßmyegie, iazyk gmagy wnyz mecz w ßßobye, genz ßßecze ßtranye na obye. Z chlapieho rzada nykoly ygednoho w czeßt newoly; nebo chlap kdyz yeßt powyßßen, neßnadnye bude vtyßßen. Ze kolo naywyecze ßkrzipa, maly had naywyecze ßypa a chlapye naywyecze chlypa. Aßpis ßlowe hadek geden, ten yeßt tak welmy nezbeden, iakz nedba ygednyech kuzel, hlawu ßtahne yako vzel; kdyz kto kuzly ktye gey gyety, nemoze nyczße proßpyety; gedno vcho k zemy ßtuly a druhé chwoßtem zatuly. A takez chlap kdyz bude wyßßy, dobrzie ßlyßßye, wßak neßlißy. Kterzyz potok woden bude, ten ßye wzdy wyecze zabude nez ktera hluboka rzyeka, geßto ßyrocze wyteka. Takez chlap kdyz obohatye, kdyz ßyedi, dany neplatye, dobrze znaw, wßak nepoßna tye. Awßak ktoz gma dobre nrawy, kto-lyz geßt ßwe wyeri prawy, nebo acz y pokolenye, nyekteri zbozneho nenye, wßßak gßßu doßtoyny czßtnoßty, kdyz dbayu o mudroßti; neb naywyeczßye ßlechta tu gye, kdez ßmyßßl nrawy okraßlyge. ßlechetny ßczep bywa ß plany, kdyz ßßye ßtari pen oplany: tak z chuzßych byuagy pany. Kdyz zbozye neb smyßla nenye, w ßlechtye bude porußenye. (...) Przyed zabtupem prwny byway, bwych bye lydy nepokryway. A kdyz toto vzrzye twogy, tu rad každý tobye btogy. Kdyz pabtyrz przied wlkem brby, toho bye btado rozprby, ten yebt nehoden bwe wrby. sedna si podle knížecího způsobu střez se jako ze stavu neurozených neboť vede si zpupně druh zmije žádných když jej chce chytit nemít žádný úspěch přitiskne zacpe stejně přesto, že dobře slyší zapomene se přesto, že dobře zná ryzí ve své věrnosti bohatého rodu hodni majetku nebo moudré mysli neskrývej se před setrvá, vytrvá prchá mzdy (Jak se Darius znovu vypravoval do pole) Mezi tiem jakožto juž oživ Darius, svú moc přemnoživ, bieše vše země opustil, že nikomu neotpustil, by nešal na vojnu strastnú, všem svým chvíli na nešťastnú. Kmet, jenž oral po vše léta, i jenž robil, ploty pleta, v ony u pokojné časy, nemohl užiti nekrasy, musil jíti, nesa kopie, jenž lépe věděl o snopě, i ten, jenž věděl o cepu nebo kdy čas vzieti řepu. Prázden cep každý ležieše, kto by mlátil, nikte bieše; ležiechu prázdny motyky a vzdycháše vól všeliký, ande nenie kto jím oře; nebieše kto hromad boře, ani křovie kto kopaje; opadly běchu vše stáje, nebieše živ kto jich pleta, přišla běchu smutná léta! (...) (Alexandr vzorem českému králi) A s právem sě jmu to dálo, což sě jmu jest čsti kde stalo, že sě vybrav s málem luda hi pojměv mnoho nekluda, svú věcú tak snažně pílil, až sě jmu veš svět pochýlil. By Bóh uslyšěti ráčil své křestěnstvo hi to zračil, by takýž byl českým králem; úfal bych v to, ž by za málem, leč buď Litva, leč Tateři, kakž sú menováni kteří, Besermené nebo Prusi, leč nepotvirzení Rusi přišli by k takéj přípětě, jakž by, sě krsta přichopiece, byli svých modl odstúpiece. Hi to by sě státi mohlo, ač by to co juž pomohlo, že Němci, již sú zde hoscie, chtie doždaci, by na moscě Prazě, jehož Bóh snad nechá, nebylo viděti Čecha: hi mohlo by se birž státi, by jich bylo nevidati. Lit.: Vážný, V. (ed): Alexandreida. Praha 1963.