Link: OLE-Object-Data ZDRAVÁ VÝCHOVA LITERTATURA: Střelec,S.:Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido,1998,ISBN 80-85931-61-3 Střelec,S.:Studie z teorie a metodiky výchovy . Brno : MSD 2002, ISBN 80-86633-00-4 Havlínová,M. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu. Praha : Strom, 1994 MENS SANA IN CORPORE SANO , obrázek 1 to je výrok Johna Loocka (1632 -- 1704), který znamená v překladu "Ve zdravém těle zdravý duch". (převzato také dr.Mir. Tyršem ,1832-1884,zakladatel Sokola, první a dlouholetý náčelník, profesor dějin umění na UK Praha) Světová zdravotnická organizace (WHO) INICIOVALA PROGRAMY na podporu ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU v podobě projektů ZDRAVÉ MĚSTO, ZDRAVÁ ŠKOLA, ZDRAVÝ PODNIK. V roce 1989 přijali na setkání ministrů životního prostředí tzv. Evropskou chartu životního prostředí a zdraví. CO CHARTA OBSAHUJE ? O/ NA PRVNÍM MÍSTĚ JE TO STAROST O KVALITU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ S DOSTATEČNOU INFORMOVANOSTÍ O NĚM O/ ODPOVĚDNOST VLÁD A VĚŘEJNÝCH ÚŘADŮ, NEVLÁDNÍCH ORGÁNŮ, INSTITUCÍ, O/ PRÁVNICKÝCH A SOUKROMÝCH OSOB ZA OCHRANU ZDRAVÍ PŘED ŠKODLIVÝMI ÚČINKY : § chemického § § fyzického § § biologického § § mikrobiologického § § sociálního PROSTŘEDÍ Česká republika byla mezi prvními s e d m i zeměmi (Polsko, Maďarsko,,Belgie,Irsko, Dánsko,Řecko,ČR), které se přihlásily k myšlence OZDRAVNÝCH AKTIVIT MEZINÁRODNÍHO PROGRAMU posunout výchovu a vzdělávání do dimenze platné v 21. století. Autoři odborných pojednání na téma ZDRAVÁ ŠKOLA (např. dr. J.Svobodová,PdF MU) , člení ozdravný proces nastartovaný v našich základních školách do třech etap : O/ Období let 1986 -- 1990 O/ Období let 1991 -- 1995 O/ Období let 1996 -- následná léta O/ Období let 1986 -- 1990 Výzkumy v tomto období prokázaly hypoteticky předpokládanou skutečnost, a to, že mezi "nejvýznamnější zdraví škodlivé složky našeho životního stylu patří ty faktory, které již byly vcelku známy, totiž : O/ nedostatek pohybu O/ kouření O/ nezdravé a nevhodně složená strava O/ energeticky naddimenzovaná strava O/ Navíc konkrétně ve škole to, co až do té doby nepřipustila -- nadměrná psychická zátěž a stres " (J.Svobodová)¨ O/ Období let 1991 -- 1995 Druhá etapa je již pod vlivem oficiálního vstupu mezi sedm evropských zemí, kde pracovní materiál ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ v rámci evropské projektové dimenze se označuje jako ZDRAVÁ ŠKOLA. OD ROKU 1992 SE U NÁS BUDUJE EVROPSKÁ, NÁRODNÍ A REGIONÁLNÍ SÍŤ ŠKOL PODPORUJÍCÍCH ZDRAVÍ. VÝZKUMNÝ PROJEKT NA ZŠ JASANOVÁ O/ Období let 1996 -- následná léta Poslední a současnou etapu ozdravných procesů na našich školách je možné chápat tak, že se okruh působení rozšiřuje i o mateřské školy a je snaha o vtažení rodičů a veřejnosti do programu presentací nejrůznějších podob a variant předávání znalostí , co je prospěšné, co naopak škodlivě, , zahrnuje i vytváření dovedností, které míří ke správnému využívání znalostí a ke správnému rozhodování v běžných životních situacích. Jedná se např. o takové okruhy : Správná zdravá výživa ve škole i doma (pestrá a plnohodnotná strava, odpovídající věku dítěte) Dostatek pohybu ( každodenní pobyt venku, cvičení a sport, relaxační cviky během vyučování apod.) Dostatek spánku ( vhodně uzpůsobit režim dne věku dítěte -- individuální doba odpočinku) Otužování (posilování odolnosti oproti chorobám i v činnosti školy) Péče o tělo (dodržování základních principů osobní hygieny, ochrana proti přímému slunci) Klidná mysl ( (při vyučování i doma se snažit omezit nebo i vyloučit vznik stresových situací, respektovat fyziologické zákonitosti) Kamarádství ( dobré partnerské vztahy učitelů a žáků, úcta, podpora, pomoc, pochopení) Ochrana před nákazami ( větrání ve třídě, dodržování zásad hygieny při akutních respiračních i jiných onemocněních) Ochrana před úrazy ( úprava prostor pro bezpečný provoz,pohyb a hry, dopravní výchova, nabídky využití volného času) Ochrana před dalšími škodlivými vlivy ( kouření, alkohol drogy, AIDS,prevence, sexuální výchova ) (J.Svobodová) , VÝCHOVA KE ZDRAVÉMU ŽIVOTNÍMU STYLU CO JE ZDRAVÍ ? Velmi často se názor na zdraví zužuje na otázku přítomnosti nemoci , ale je potřebné jej chápat komplexně, celostně jako soulad a harmonii v rovině psychické, fyzické, sociální a duchovní (Havlínová) Dochází na styčném rozhraní ke styku a prolnutí dvou přístupů a) holistického ( což je spočívá v celistvosti struktury lidské bytosti a jejího prostředí b) interakční přístup doplňuje ad a. o mechanismus, v němž se složky zdraví a nemoci vzájemně ovlivňují a mají svou dynamiku V pojetí, že výchova ke zdravému životnímu stylu má celoživotní charakter, dovoluje nám to vysvětlit zdravý životní styl jako : působení na lidi ve všech věkových kategoriích a především na děti a mládež tak, O/ Aby byli schopni se naučit vnímat starost o svoje zdraví O/ Jako svoji povinnost i právo O/ Aby zdraví bylo chápáno jako nevratitelná hodnota O/ O kterou stojí za to usilovat O/ Uvědomit si, jakou hodnotu přiřazují svému zdraví ve své hodnotové hierarchii O/ Kdy nesou za vlastní zdraví největší podíl O/ Pěstovat patřičné návyky, které zdravý život podporují OTÁZKA : Kam by měla směřovat výchova ke zdravému životnímu stylu ? A) Začít vědomě a usilovně se o s svoje zdraví starat B) Uvědomovat si svoji odpovědnost OTÁZKA .................JAK ??????? OBECNĚ : O/ SESTAVOVÁNÍ JÍDELNÍČKU O/ O/ ZMĚNIT ZAŽITÉ PROFILY NAŠEHO STRAVÁNÍ O/ O/ PŘÍLEŽITOSTNÍ KONZUMACE ALKOHOLU V MALÉM MNOŽSTVÍ (př. Churchilla) O/ O/ Akceptovat stavy ovzduší (slunce, ozón) O/ O/ Pravidelný denní režim -- cvičení,relaxace O/ O/ Péče o svůj psychický stav, asertivita, stresory) O/ O/ Uvědomovat si rizika nakažlivých onemocnění,jim preventivně předcházet O/ Umět předcházet konfliktům a včas řešit problémy O/ Zvládnout způsoby komunikace ve světě ostatních lidí O/ Zvažovat o svobodě, odpovědnosti, hodnotách O/ Smyslu a cíli vlastního života, o ideách a ideálech O/ Snažit se najít vlastní " modus vivendi " VE ŠKOLE : PODSTATOU projektu Zdravá škola je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a chování. Škola se má snažit něco udělat pro zdraví i přesto, že nepracuje vždy v ideálním prostředí a podmínkách. Projekt ZDRAVÁ ŠKOLA ve výukových učebních plánech Učební plány Základní škola, Obecná škola, Národní škola mají jednu společnou myšlenku, a to podporovat a nezanedbávat otázku péče o zdraví každého jedince. Její realizace nachází pak rozdílné zastoupení a přístup. Tak např. O/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA : začlenění výchova ke zdraví do předmětů přírodověda a vlastivěda 4, a 5. ročníku O/ OBECNÁ A OBČANSKÁ ŠKOLA :není podchycena v žádném předmětu učebního plánu, ale vzhledem k pojetí výuky a výchovy , kde se klade důraz na tvorbu bezstresového edukačního procesu a klimatu školského zařízení a třídy, s prvky humanizace a partnerských vztahů, dá se říci, že prvky výchovy ke zdraví jsou íntegrovány do koncepce O/ O/ NÁRODNÍ ŠKOLA : snad nejvýrazněji reaguje na posilování zdraví a zdravého vývoje, neboť kromě předpokládaného průřezu všemi předměty, jako jediný výukový program vyčleňuje jako samostatný program do obsahu soustavy předmětů.