Druhy výzkumu - rozlišovací kritéria * míra obecnosti * vztah ke skutečnosti * paradigma * způsob využití * komplexnost objasňování * účelovost * prostředí * přístupy, metody * délka trvání * míra postižení předmětu * přístup, postup Míra obecnosti * základní -- badatelský, cílem je obohatit vědění, řeší klíčové problémy * aplikovaný -- cílem je využití výsledků v praxi, řeší konkrétní problémy praxe Vztah ke skutečnosti * teoretický -- využívá abstrakce, analýzy, syntézy, modelů atd., nepracuje s konkrétními daty * empirický/praktický -- spojení s praxí, realitou, exaktní metody, konkrétní poznatky Paradigma * kvantitativní -- exaktní metody, ověřování hypotéz, statistické nástroje * kvalitativní - popis, prožitek, postižení jedinečnosti, .. Způsob využití * akční -- reaguje na určitou potřebu, na dílčí problém praxe; směřuje přímo do praxe; řeší je učitelé, ředitelé; na škole, v kraji * strategicko-koncepční -- podklady pro rozhodování a dlouhodobé plánování, teoretický + opřen o empirický výzkum, směřován obecněji a s širším časovým horizontem Komplexnost objasňování * monodisciplinární -- používá teorie a nástroje jedné disciplíny * interdisciplinární -- integrace poznatků a přístupů vícera disciplín * transdiciplinární -- řešení problému se skládá jako mozaika pohledů všech disciplín, které mají k řešení problému co říci Účelovost * deskriptivní -- charakterizuje, popisuje stav * diagnostický -- charakterizuje stav (úroveň, příčiny) a dává doporučení * explorativní -- heuristické, odhalení nového * explikativní -- co je a proč, verifikace hypotéz * evaluační - hodnotící Prostředí * laboratorní * terénní/ přirozený -- přímo na školách, např. Školní etnografie Přístupy, metody * experimentální * observační * longitudiální - dlouhodobý * průřezový -- dlouhodobý průřezový * komparativní * historický -- zkoumání jevu v celé minulosti * prognostický * interkulturní Délka trvání * krátkodobé * dlouhodobé/longitudiální Míra postižení předmětu * dílčí -- do hloubky, částečný, speciální * komplexní -- pohled z různých hledisek, multidisciplinární Přístup, postup * ex post facto -- většina pedagogických výzkumů, pozorujeme závisle proměnnou, nezávisle proměnná známa, zjišťujeme její vliv * experiment -- opačný postup -> ověřujeme, zda předpokládaná intervenující proměnná, když ji měníme vyvolá změny v proměnné, kterou považujeme za na ní nezávislou LITERATURA * PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. (s. 181 -- 187) * PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. (výzkum ex post facto, experiment) * PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.