Dotazník Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie Dotazník * Způsob písemného kladení otázek * Zjišťování písemných odpovědí * Určen především pro hromadné získávání údajů => * velký počet odpovídajících => ekonomický nástroj (malá časová investice) * Nejfrekventovanější metoda * Zdánlivě lehká metoda => mnoho špatných dotazníků Terminologie RESPONDENT osoba, která dotazník vyplňuje POLOŽKY otázky, jednotlivé prvky dotazníku ADMINISTRACE zadávání dotazníku NÁVRATNOST DOTAZNÍKU Cíl dotazníku nutné přesně formulovat cíl a úlohu dotazníku ve vztahu ke zkoumanému výzkumnému problému TH jasná celková koncepce dotazníku TH orientace na hlavní body TH jasné zaměření jednotlivých položek Struktura dotazníku * Promyšlená * Základní otázka je rozdělena do několika okruhů / podproblémů * Okruhy se naplňují položkami => Nezačínejte bez promyšlení hned vymýšlet nějaké otázky Tři části dotazníku 1/ Vstupní část 2/ Položky 3/ Poděkování za spolupráci Vstupní část dotazníku Hlavička * název a adresa instituce a/nebo jména autorů Vysvětlení cíle * zdůrazní se význam respondentových odpovědí pro řešení problematiky * motivujeme tak respondenta k pečlivému vyplňování, vrácení dotazníku a Pokyny * ilustrativní příklad vyplnění 2. část dotazníku POLOŽKY * Pořadí odpovídá psychologickým požadavkům -- Začátek: otázky lehčí, přitažlivější = neodradit respondenta -- Uprostřed: těžší otázky, méně zajímavé -- Konec: faktografické otázky (nejsou náročné) <= respondent může být unavený Jak tvořit položky dotazníku 1/ Věnujte velkou pozornost každému slovu v položce Př. (špatný) Kolik šálků kávy vypijete denně? 1 2 3 4 5 a více * Šálek kávy nevyjadřuje intenzitu kávy * Denně X co když pije i v noci (zkouškové) X co když o prázdninách nepije Základní pravidla tvorby položek 2/ Formulujte jasné otázky/položky -- všichni jim budou rozumět stejným způsobem -- jasná otázka pro autora dotazníku nemusí být jasná pro respondenty Základní pravidla tvorby položek 3/ Příliš široké znění vede k příliš volným odpovědím Př. (špatný) Jaký je Váš názor na nejnovější učební osnovy? TH Které osnovy? TH Osnovy ze kterých předmětů? Základní pravidla tvorby položek 4/ Výrazy jako několik obyčejně někdy interpretují respondenti různě => vyhýbat se jejich používání Základní pravidla tvorby položek 5/ Vyhněte se dvojitým otázkám * bývají se spojkou a * Př. Školní psychologové tráví mnoho času vypracováváním výkazů, a proto nemají dost času na vlastní poradenství. souhlasím -- nesouhlasím * Respondent Vám může odpovídat pouze na jednu z nich Základní pravidla tvorby položek 6/ Dávejte jen takové otázky, na které respondenti dovedou odpovědět 7/ Otázky musí být pro respondenty smysluplné -- Když dáte otázky, ke kterým nemají vztah, odpoví povrchně Základní pravidla tvorby položek 8/ Tvořte jednoduché otázky -- Otázky mají být lehce pochopitelné, jednoduché, lehce zodpovídatelné -- Dlouhým jde hůře rozumět -- Znechucují respondenty -- Zpomalují vyplňování dotazníku Základní pravidla tvorby položek 9/ Vyhněte se záporným výrazům -- Často se přehlédnou -- Často se nesprávně interpretují Př. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený. ano ne -- Pokud je nutné použít záporné slovo, zvýrazněte ho tiskem -- Zcela vylučte dvojitý zápor Př. Nedomnívám se, že by se mi v učitelské profesi nedařilo. Ano - ne Základní pravidla tvorby položek 10/ Vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost * týkají se obvykle nějaké osoby nebo instituce Př. (špatný) Souhlasíte nebo nesouhlasíte s návrhem ředitele vaší školy o ... ? * Na některé otázky respondent odpovídá tak, jak je to společensky žádoucí, i když je dotazník anonymní Př. (špatný) Zesměšňuje své žáky při výuce? Ano -- ne TH nechat zadní dvířka, důstojnost člověku ano - někdy ano, někdy ne -- záleží to na situaci - ne Základní pravidla tvorby položek 11/ znění položek ověřte v předvýzkumu -- obvykle pomocí interview -- respondent vysvětlí, jak rozumí otázce -- nejasné položky se upraví -- zjistí se, proč respondenti na některé otázky neodpovídali nebo odpovídali nevím * podíl takových otázek by měl být max. 5% Tvorba položek * Některé položky se tvoří snadno -- zejména faktografické otázky * věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání * Obtížněji se tvoří položky zjišťující * názory, postoje, osobnostní rysy Tvorba položek * Formulujte položky tak, aby byl respondent ochoten odpovídat, * A když odpovídá, aby odpovídal nezkresleně (nevylepšoval se, nezhoršoval údaje) * Na důvěrné otázky lidé neradi odpovídají Př. (špatný) Váš věk? Př. (opravený -- dostatečné pro odhad věku) * Rok ukončení studia.... * Počet roků ped. praxe.... Tvorba dotazníku pro děti * Položky musí být velmi jednoduché * Velkou pozornost věnujte výběru slov * Své myšlenky převeďte na myšlení a jazyk dítěte * V předvýzkumu ověřte, zda dítě rozumí Typy položek Podle stupně otevřenosti * Uzavřené * Polouzavřené * Otevřené Uzavřené položky * Nabízí hotové alternativní odpovědi * Respondent zaznačí (zakroužkuje, podtrhne) vhodnou odpověď * Varianty odpovědí se připraví na základě poznání problematiky a předvýzkumu (dotazník, interview) * Výhoda -- lehké zpracování Příklad uzavřené položky Myslíte si, že pro nadané děti je potřeba zřizovat speciální školy? -- ano -- ne -- neumím se vyjádřit Dichotomická položka * nabízí odpovědi ano -- ne * Přináší jen základní informaci na položenou otázku -- Typ odpovědi neumím se vyjádřit, nevím, neumím se rozhodnout, nedovedu posoudit je velmi důležitý * Kdyby byl respondent donucen vyjádřit se ANO - NE, zkreslilo by to výsledky Příklad uzavřené položky s více alternativami odpovědí Zřizování speciálních škol pro nadané děti považuji za * Vhodné * Vhodné jen pro jisté druhy nadání (např. pohybové, výtvarné) * Vhodné jen tehdy, když to nepoškodí výuku anebo vybavení běžných škol * Nevhodné * Neumím se vyjádřit Otevřené položky * Respondent má velkou volnost odpovědí * Otázka jen nasměruje, neurčuje alternativní odpovědi * Nevnucují volbu * Zdroj nových, neznámých údajů * Odpovídá se však obtížněji -- časově pomalejší, náročnější Příklad Otevřené položky Jaký je Váš názor na zřizování speciálních škol pro nadané děti? Užší zaměření otázky: Vysvětlete, proč souhlasíte se zřizováním speciálních škol pro nadané děti ve vašem městě. Zpracování otevřené položky * Obtížně se zpracovává -- dodatečně se kategorizuje Př. * Dotazník se 20 otevřenými otázkami * Zadán 150 respondentům * Na každou položku cca. 20 možných variant odpovědí * => celkem 400 variant!!! X * Tentýž dotazník s uzavřenými odpověďmi -- cca. 5 variant na položku -- Celkem 100 variant - navíc již kategorizovaných Polouzavřené položky * Nabízejí nejprve alternativní odpověď * Potom žádají o vysvětlení, objasnění * v podobě otevřené otázky * Př. Souhlasíte se zřízením speciálních škol pro nadané děti? Ano -- ne. Pokud ano, proč? .............. Příklad polouzavřené položky K učení se cizímu jazyku mne motivuje * Jazyk mne baví * Cestování * Povinná maturita z CJ * Kamarádi v zahraničí * Budoucí zaměstnání * Dělám v CJ na počítači * Učitel * Rodiče * Jiné, co? .................................................. Škálované položky * Škála poskytuje odstupňované hodnocení jevu Př. Z kolika skript a učebnic jste se připravovali na danou zkoušku? 1 2 3 4 5 a více Variabilita typů položek v dotazníku * Nemusíte používat jen jeden typ * Vystřídají-li se dva typy zlepšuje to pozornost, vyvádí ze stereotypu * Typy položek se ale nesmí stále střídat -- rozptyluje to respondenta, musí se přelaďovat Validita jednotlivých typů položek * Vysokou validitu mají faktografické položky -- Věk, pohlaví * Položky vyžadující odhad nebývají přesné, je třeba údaje v mysli rekonstruovat -- Kolik času věnujete týdně studiu? -- Jakým způsobem jste se dozvěděli o nové knize? * Nižší validitu mají také položky týkající se názorů, postojů, zájmů Validita položek * Správnost odpovědí respondentů nezáleží jen na znění otázky/položky, ale i na respondentech samotných -- Někdo odpovídá pečlivě, pravdivě -- Někdo k vyplňování přistupuje volně, přibarvuje si Počítat s povrchním odpovídáním zejména -- u neanonymních dotazníků -- u anonymních, když respondent považuje dotazník za nedůležitý L-otázky * Lži- otázky, lži-skóre * Zaměřené na chování, které neodpovídá společenské normě, nicméně se ho lidé dopouští Př. Míváte občas myšlenky anebo nápady, o kterých byste si nepřáli, aby je měli jiní lidé? ANO NE Reliabilita dotazníku * Závisí na více vlastnostech * Jednou z nich je vnitřní konzistence * Je tím vyšší, když obsahuje více otázek, které se ptají na tutéž informaci Délka dotazníku * Taková, abyste získali všechny potřebné údaje, NE DELŠÍ * Dlouhý dotazník unavuje, odrazuje, vyplnění je odbýváno * Max. 30 min. * Poštou zasílané -- max. 15. min. * U mladších dětí ještě kratší * Délku určíte na konkrétním vzorku respondentů -- předvýzkum * Když dotazník respondenty velmi zajímá,vyplňují i dlouhý lehce * Délka závisí i na schopnostech respondentů => různá návratnost * Poměr počtu odeslaných dotazníků k počtu vyplněných a vrácených * Min. 75% * Uvažovat o složení respondentů, kteří dotazník vrátili Průvodní dopis * Dobře ho naformulovat * Zdůraznit důležitost tématu a odpovědí respondenta Psát o výzkumu, ne o diplomové práci * Uvést, že vyplnění trvá 15 min. a musí tolik také trvat (ne více) * Dát poštovní známku do obálky -- zvyšuje to návratnost X dnes se dotazníky administrují přes internet