Druhy výzkumů Mgr. Mgr. Kateřina Vlčková, KPd PdF MU Tabulka slouží jako podkladový materiál pro výukové účely předmětu Základy pedagogické metodologie (JS 2004/05). Jedná se o shrnutí druhů výzkumů. Více k danému tématu se dozvíte v níže uvedené literatuře. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |rozlišovací | Druhy výzkumů | | kritérium | | |------------+-------------------------------------------------------------------------------| | míra |základní -- badatelský, cílem je |aplikovaný -- cílem je využití výsledků| | obecnosti |obohatit vědění, řeší klíčové problémy |v praxi, řeší konkrétní problémy praxe | |------------+---------------------------------------+---------------------------------------| | vztah ke |teoretický -- využívá abstrakce, |empirický/praktický -- spojení s praxí, | |skutečnosti |analýzy, syntézy, modelů atd., |realitou, exaktní metody, konkrétní | | |nepracuje s konkrétními daty |poznatky | |------------+---------------------------------------+---------------------------------------| | paradigma |kvantitativní -- exaktní metody, |kvalitativní - popis, prožitek, | | |ověřování hypotéz, statistické nástroje|postižení jedinečnosti, .. | |------------+---------------------------------------+---------------------------------------| | |akční -- reaguje na určitou potřebu, na |strategicko-koncepční -- podklady pro | | způsob |dílčí problém praxe; směřuje přímo do |rozhodování a dlouhodobé plánování, | | využití |praxe; řeší je učitelé, ředitelé; na |teoretický + opřen o empirický výzkum, | | |škole, v kraji |směřován obecněji a s širším časovým | | | |horizontem | |------------+-------------------------------------------------------------------------------| | |monodisciplinární -- používá |interdisciplinární -- |transdiciplinární -- řešení | |komplexnost |teorie a nástroje jedné |integrace poznatků a |problému se skládá jako | |objasňování |disciplíny |přístupů vícera |mozaika pohledů všech | | | |disciplín |disciplín, které mají | | | | |k řešení problému co říci | |------------+---------------------------------------------------+---------------------------| | |deskriptivní -- |diagnostický -- |explorativní -- |explikativní -- |evaluační | | účelovost |charakterizuje,|charakterizuje stav|heuristické, |co je a proč, |- hodnotící| | |popisuje stav |(úroveň, příčiny) a|odhalení nového|verifikace | | | | |dává doporučení | |hypotéz | | |------------+-------------------------------------------------------------------------------| | prostředí |laboratorní |terénní/ přirozený -- přímo na školách, např. Školní | | | |etnografie | |------------+-------------------------------------------------------------------------------| | |experimentální |observační |longitudiální - |průřezový -- | | přístupy, | | |dlouhodobý |dlouhodobý průřezový | | metody |------------------+------------------------------------------------------------| | |komparativní |historický -- zkoumání jevu|prognostický |interkulturní | | | |v celé minulosti | | | |------------+-------------------------------------------------------------------------------| |délka trvání|krátkodobé |dlouhodobé/longitudiální | |------------+------------------------------------------+------------------------------------| | míra |dílčí -- do hloubky, částečný, speciální |komplexní -- pohled z různých | | postižení | |hledisek, multidisciplinární | | předmětu | | | |------------+------------------------------------------+------------------------------------| | |ex post facto -- většina pedagogických |experiment -- opačný postup -- | | |výzkumů, pozorujeme závisle proměnnou, |ověřujeme, zda předpokládaná | | přístup, |nezávisle proměnná známa, zjišťujeme její |intervenující proměnná, když ji | | postup |vliv |měníme vyvolá změny v proměnné, | | | |kterou považujeme za na ní | | | |nezávislou | |------------+------------------------------------------+------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Literatura (více k dané problematice): PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. (s. 181 -- 187) PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. (výzkum ex post facto, experiment) PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.