Kvalitativní výzkum, jeho logika a strategie, způsoby a úskalí analýzy kvalitativních dat. Teoretické zdroje ped. kvalitativního výzkumu, příklady studií. Kateřina Vlčková - angl. qualitative research - druh ped. výzkumu, aplikující jiné metodologické principy (jiné paradigma) než klasický kvantitativní výzkum - též zván postpozitivistický, naturalistický - rozvíjený od 60. let 20.st, - založen na fenomenologické fil. - zdrojem dat jsou přirozená prostředí (šk. třída aj.) - důraz je kladen na výklad zkoumaných jevů očima samotných aktérů - produktem je detailní popis často jednotlivých případů - metody jsou přejímány hlavně z etnografie a sociologie, zejm. zúčastněné pozorování, etnografický rozhovor, případové studie, výzkum životného příběhu - logika výzkumu je induktivní -- začíná pozorováním, ve kt. pátráme po pravidelnostech, vzorcích, které snad existují v realitě => objevené pravidelnosti sepíšeme ve formě předběžných závěrů a ty pak dál ověřujeme => konečným produktem je nová teorie - nenumerické šetření - cíl = 1/ získávání subtilnějších a rozsáhlejších inf. -- může odkrýt význam a nemusí redukovat problematiku do takové míry jako kvantit. výzkum (počet sledovaných proměnných může být vyšší) 2/ porozumění lidem v soc. sit (eduk. sit.) -- schopen přinést rozsáhlou kvalit. inf. o velmi malém počtu jedinců - metody: nestandardizovaný rozhovor, zúčastněné pozorování, studium os. historie - pomáhá rozumět pozorované realitě - nevýhoda: nelze generalizovat na populaci - ped. výzkum by nemohl existovat bez kvalit, ani bez kvantit. (generalizace) výzkumu - směry kvalit. výzkumu: např. FENOMENOGRAFIE -- popisuje, analyzuje, jak lidé chápou různé fenomény -- jevy okolního světa (jak žáci prožívají své učení), zal. F. Martonem ? nebo např. ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE = zabývá se popisem a vysvětlením prostředí školy, života dětí a učitelů v něm, založena na nových metodolog. přístupech (objasňování šk. prostř. očima aktérů), a metodách přijímaných z etnografického výzkumu. Techniky: 1/ zúčastněné pozorování (participační pozorování) -- např. žáků ve třídě, fenomenol. zásada: aby čl. poznal a pochopil jiné musí mít stejné zkušenosti => poznávat zevnitř, ne zvenku -- to nejde 2/ deník -- výzkumník si ho vede o životě a práci v dané komunitě 3/ záznamy komentářů osob k určitým činnostem 4/ záznamy úvah výzkumníka a spoluprac. 5/ studium dokumentů, pís. materiálů (Dú, sloh, dopisy, příprava učitele na hodinu) 6/ vytváření inventáře činností, 7/ přepisy audiozáznamů a videoz. 8/ technika stimulovaných vzpomínek -- např. učitel si po shlédnutí videa vybavuje, jaká rozhod. musel učinit, co ho ovlivnilo 9/ případová studie -- dlouhod. sled. vývoje jedince/sk. v růz. sit. vývoje Literatura k tématu: ˙ Pražská skupina školní etnografie Kapitoly ze školní etnografie. Praha : 1993. ˙ Pražská skupina školní etnografie Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha : 1995. ˙ STRAUSS, ANSELM; CORBINOVÁ, JULIET Základy kvalitativního výzkumu (Postupy a techniky metody Zakotvené teorie). Boskovice : Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. s. 228 ˙ PELIKÁN, JIŘÍ Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. (s. 232) ˙ GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. ˙ na stránkách www.skolavpraxi.cz je článek prof. Mareše "Kvalitativní metodologie v sociologii)