Informační příprava výzkumu. Informační příprava výzkumu. Typy textů. Primární pramen, sekundární pramen, metaanalýza, nejvýznamnější pedagogické časopisy. Rešerše, databáze, deskriptory. K.Vlčková, přednášky Základy pedagogické metodologie, JS 2004/05 Tento text je podkladovým materiálem k přednáškám, neprošel jazykovou korekturou. Více k tématu naleznete v knize GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6. S. 16 -- 23. Informační příprava výzkumu ˙ = studium dosud publikované literatury, ˙ umožní orientovat se v problematice (co se o problematice již ví a jak se to zkoumalo -- metody, zpracování a interpretace výsledků), ˙ získání teoretických základů (potřebné pro upřesnění problému, vymezení základních pojmů, ochrana před chybami v pochopení problému a jeho zpracování), ˙ význam pro teoretické uchopení problematiky a metodologické zvládnutí výzkumu, ˙ šetří čas, který bychom ztratili zkoumat vše od začátku. Typy textů o empirickém výzkumu v pedagogice ˙ články v časopisech -- nejfrekventovanější, rozsah 5 až 10 stran, časopisy jsou dostupné v knihovnách, ˙ knihy (i učebnice, sborníky); monografie (řeší 1 problém) bohaté na zdroje literatury a poznatky -- lze se o ně dále opřít, ˙ výzkumné zprávy - velmi podrobný popis výzkumu, ˙ disertace -- velmi podrobný popis výzkumu, výzkum se dá opakovat/replikovat a ověřit jeho výsledky. Dle původu poznatků rozlišujeme: a) Primární pramen -- jsou v něm původní empirická data. b) Sekundární pramen -- autor popisuje a zpracovává údaje jiných, méně podrobný a obsahuje méně technických údajů o výzkumu, rychleji získáte přehled, uvádí citace konkrétních výzkumů, je dobré nezůstat jen u sekundárních zdrojů. ˙ Přehledové studie k problematice - souhrn vícera výzkumů z určité problematiky za určité období, ˙ metaanalýza -- srovnávání a vyhodnocování výzkumů o určité problematice -- využívá tzv. míru účinku vyjadřující velikost experimentálního "zisku" při každém výzkumu, ˙ existují specializované časopisy na přehledové studie (Review of Educational Research), ˙ přehledové příručky výzkumu - přehled dosavadních výzkumů + hodnocení problematiky za určité období (př. Handbook of Research on Teaching, M. C. Wittrock, 1986 -- souhrny výzkumů z jednotlivých oblastí výchovy a vzdělávání; The International Encyclopedia např. of Curriculum, of Evaluation, of Teaching and Teacher Education atd.), ˙ při čtení pomáhají cizojazyčné odborné slovníky (př. Anglicko-český pedagogický slovník, J. Mareš -- P. Gavora, 1999 atd.), ˙ učebnice -- uvádí výzkumy, aby podpořily teorie; přináší přehled, ale často zaostávají za rychlým pokrokem ve vědě (aktuální jsou spíše články a výzkumné zprávy). Vyhledávání literatury ˙ Využívat knihoven a různých institucí, nejen v ČR!, ˙ ročně vychází 20 000 článků o výchově, v 750 časopisech; další druhy publikací: knihy, sborníky, encyklopedie, příručky, zpravodaje -- statisíce, ˙ "neexistuje téma", o kterém by se nepsalo -- problém je, jak se k němu dostat a vybrat to správné, ˙ potřeba naučit se rychle a efektivně vyhledávat literaturu a informace. Knihovny a informační střediska ˙ největší zdroj pramenů, ˙ pokud knihovna vámi nalezenou publikaci nemá, existuje meziknihovní výpůjčková služba; pokud se jedná o nedostupný článek, lze napsat autorovi a požádat o xerokopii či zaslání v el. podobě e-mailem. Katalogy ˙ Vyhledáte v nich knihy apod., obvykle i přístup přes Internet (př. www.mzk.cz), existuje i jednotný vyhledávací portál v ČR, ˙ 2 druhy katalogů: a) autorský/jmenný -- literatura uspořádána podle příjmení autorů, b) předmětový -- podle oblastí, např. podle Mezinárodního desetinného třídění -- MDT -- část 37 se týká výchovy. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | MDT | | | |37.0 Základy a druhy výchovy a vzdělávání | | | |371 Organizace výchovné a vzdělávací soustavy. Školství | | | |372 Obsah a formy činnosti v předškolní výchově a v počátečním vyučování. Vyučovací | |předměty všech stupňů a typů škol | | | |373 Všeobecně-vzdělávací soustava | | | |374 Mimoškolská výchova a vzdělávání | | | |376 Výchova, vzdělávání a vyučování zvláštních skupin osob | | | | | | | |Každá část se dále dělí, např. | | | |37.004.1 Efektivnost školy z didaktického hlediska | | | |37.001.76 Inovace, novátorství v pedagogice | | | |37.047.3 Výzkumné zprávy | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Časopisy ˙ Pedagogika ˙ Pedagogická orientace ˙ Komenský ˙ Speciální pedagogika ˙ Andragogika ˙ Český jazyk a literatura ˙ Cizí jazyky ˙ Odborná výchova Slovensko: ˙ Pedagogická revue -- Slovensko, 1 za 2 měsíce, mívá monotematická čísla, články i o výzkumech ˙ Technológia vzdelávania -- měsíčně, příloha Slovenský učiťel -- vyhlášky atd. ˙ Psychológia a patopsychológia dieťaťa ˙ Efeta ˙ Mládež a spoločnost ˙ Pedagogické rozhľady ˙ Předškolská výchova ˙ Vychovávateľ ˙ Naša škola - pro MŠ a 1.st. ZŠ ˙ Vzdelávanie dospelých ˙ Slovenský jazyk a literatúra v škole ------------ ˙ Current Contents -- časopis, CD-ROOM, on line; seznam článků vybraných časopisů, v angličtině, pro pedagogiku svazek Social and Behavioral Sciences -- část Education. Bibliografie ˙ = soupis literatury, ˙ přehledy literatury vydávají knihovny a informační střediska -- obsahují tzv. anotované bibliografické záznamy o knižní a časopisecké literatuře vydávané doma a v zahraničí, ˙ v ČR vychází: Přehled pedagogické literatury, Výběrová bibliografie českých článků a knih, Výběrová bibliografie zahraničních článků a knih. Anotace ˙ stručný souhrn obsahu, ˙ anotovaná bibliografie = soupis literatury vybavený anotacemi. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Př. | | | |FINCK,Wolfgang -- HOGAU, Heinz. Das Bild des Schülers von sich selbst -- wichtige Determinante| |für den Lernerfolg. (Žákovo sebepojetí -- důležitý předpoklad učebního úspěchu). Pädagogik, | |45, 1990, č. 6, s. 482 -- 486. | | | |Otázka individuality školní osobnosti. Hlavní zdroje informací o sobě. Obraz osobnosti | |(sebepojetí) a náročně prostředí. | | | |Deskriptory: osobnost; žák; rozvoj osobnosti; sebehodnocení; sebepoznávaní; sebekritičnost; | |sebepojetí; individualita; psychologie osobnosti; rozvoj | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Rešerše ˙ = výběrová bibliografie (obvykle sestavená knihovnou pro konkrétního čtenáře), ˙ je třeba zadat klíčová slova anebo deskriptory. Databáze ˙ soubor bibliografických údajů zpracovaných počítačem, slouží i ke zhotovování rešerší, ˙ česká databáze DPS, slovenská DATAPED, ˙ největší světová ERIC -- Educational Resource Information Centre (anglicky psaná literatura), ˙ British Educational Index -- data z asi 300 pedagogických časopisů, ˙ Proquest - fulltexty článků www.proquest.cz - licence v ČR koupena (dostupně v knihovnách apod.). Deskriptory a klíčová slova ˙ Deskriptory jsou obvykle hlavní pojmy, je třeba zadat je správně a odhadnout jejich počet, ˙ příliš obecné deskriptory vedou k zobrazení mnoha údajů (stovky, tisíce), naopak příliš úzké k málo bibliografiím, ˙ př. široké deskriptory: škola, žáci, aktivizace, kladení otázek; užší: bilingvální škola, záškoláctví, ˙ existují příručky s deskriptory (Český pedagogický tezaurus aj.), systém deskriptorů má i ERIC, UNESCO-IBE aj. Práce s literaturou ˙ relevantní literatura se shromáždí, zpracuje (xerokopie, výpisky), utřídí a vyhodnotí, ˙ výpisky mohou mít užší či širší rámec, obvykle obsahují vaše hodnocení a komentář (co je cenné, zajímavé, co můžete využít), ˙ výpisky se píší na kartotéční lístky nebo se ukládají do kartotéky počítače, ˙ z literatury vypracujeme teoretický úvod práce - nejedná se o mechanické výpisky! a parafráze jiných autorů!, je třeba dodat úvodu hodnotící nadhled -- dobře se zorientovat v problematice, jinak bude povrchní nejen teoretický úvod, ale i hypotézy (povrchní, nesystematické, odtažité) a interpretace dat, ˙ ihned si zaznamenávat bibliografické údaje podle platné citační normy (jméno autora, název publikace, rok vydání atd. (viz citační norma), později se to špatně dohledává, ˙ Jak číst vědecký text? Má pevnou strukturu - článek má nadpis, anotaci na 8 --10 řádků a klíčová slova, které umožní rychlou první orientaci. Úvodní část uvádí výzkumný problém a hodnotí podobné výzkumy, poté jsou uvedeny cíle výzkumu, hypotézy, metody výzkumu, popis výzkumného souboru, průběhu výzkumu, výsledků a jejich interpretace a závěr. Chyby začínajících při informační přípravě ˙ Povrchní, malý vhled do problematiky; důvod: nepochopení problematiky, ˙ nedostatečná orientace v literatuře (prostudování malého množství knih apod.); důvody: neznalost zdrojů, jejich nedostupnost, špatné naplánování času na výzkum, podcenění této etapy výzkumu apod., ˙ nesystematické zpracování literatury; důvod: nesystematické prostudování literatury, autor něco prošel, něco ne, ˙ prostudování jen české literatury; důvody: neznalost cizích jazyků, ˙ prostudování pouze zahraniční literatury a podcenění domácí; důvod: domněnka, že se dané téma u nás nezkoumá/nezkoumalo, nedostatečná informovanost o domácím dění, ˙ nepořádek v bibliografických údajích -- neúplné, nejsou podle normy. Použitá literatura: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-85931-79-6. S. 16 -- 23. Další možná literatura pro zájemce: KAHN, N. B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-443-5. (s. 150) ČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1. (s. 255) ROWNTREE, D. Naučte se studovat. B.m. : Etna, b.r. ISBN 80-85786-20-6. (s.214)