Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu K. Vlčková, Základy pedagogické metodologie, JS 2004/05 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | kvantitativní výzkum | kvalitativní výzkum | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |filozofický zdroj |pozitivizmus |fenomenologie, antropologie, | | | |hermeneutika | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |cíl |získání objektivního důkazu, |porozumění chování lidí | | |ověření teorie/ hypotéz |v přirozeném prostředí | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |charakter |objektivní |subjektivní | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |vztah k teorii |potvrzení či vyvrácení teorie |tvorba teorie | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |myšlenkový postup |dedukce |indukce | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |východisko/ začátek |vychází z teorie a hypotéz |začíná vstupem do terénu | |výzkumu | | | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |plánování výzkumu |pečlivě se připravuje na začátku,|plán vzniká v průběhu práce, mohou| | |písemný projekt podle dané |se měnit zkoumané otázky, a metody| | |struktury |=> je pružnější | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |průběh výzkumu |plánovitě ověřuje hypotézy, |shromažďuje obrovské množství | | |zjišťuje kauzální vztahy |údajů o konkrétním chování lidí a | | | |o jeho kontextu, zaznamenává se a | | | |interpretuje, v průběhu výzkumu se| | | |vynořují hypotézy | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |počet zkoumaných osob |reprezentativní vzorek, velké |žák, třída, škola | | |množství (většinou) | | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |techniky, metody |experiment (manipulace |dlouhodobý terénní výzkum, | | |s proměnnými), dotazník, testy, |pozorování s různou mírou | | |standardizované pozorování aj. |zúčastněnosti, spolupráce | | | |výzkumníka s informanty při sběru | | | |údajů, bez zasahování do dějů | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |zpracování dat |kvantitativní, počítačové, |kvalitativní kódování, analýza, | | |statistické, interpretace dat |interpretace | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |spolehlivosti |zajišťuje se standardními |problematická - výsledky jsou | | |postupy, zjišťuje se statisticky|subjektivní; zajištění pomocí | |výsledků |(validita, reliabilita); výzkum |triangualce dat, metod, | | |lze zopakovat |výzkumníků, teorie (interpretace | | | |údajů několika výzkumníky, | | | |porovnání podobných výzkumů, | | | |podobných jedinců v podobném | | | |kontextu, použití více metod, | | | |schválením závěrečné zprávy | | | |účastníky) | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |výsledky |zobecnění výsledků na populaci, |vysvětlování chování lidí | | |zjištění zákonitostí; |v určitém kontextu; detailní, | |podoba závěrečné zprávy| |interpretativní či jen | | |stručná, výstižná výzkumná |deskriptivní zpráva, hluboké | | |zpráva, dle zažité struktury: 1/|vyprávění | | |výzkumný problém, 2/ metodologie,| | | |3/ analýza dat, 4/ diskuse | | | |výsledků | | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |platnost výsledků |snaha o platnost pro celou |platnost pro danou třídu, žáka, | | |populaci |školu | |-----------------------+---------------------------------+----------------------------------| |význam |predikce, zákonitosti, |deskripce, porozumění, smysl | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Více, včetně příkladů viz: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. (s. 31 -- 45)