1 Ukázkové položky testu dle jednotlivých okruhů ke zkoušce z metodologie Může být více správných odpovědí, nebo jen jedna nebo žádná. Odpovědi nemusí vyčerpávajícím způsobem odpovědět na otázku testu. Okruh 1 Pedagogická metodologie je: a) Jedna ze základních pedagogických disciplín. b) Systém teoretických principů, metod a způsobů popisu, analýzy a objasňování pedagogických jevů. c) Disciplína zabývající se plánováním, realizací a publikováním výzkumných prací. d) Systém pedagogických principů a výukových či výchovných metod shrnutý např. v metodické příručce pro učitele. (a, b, c) Okruh 2 Model empirického kvantitativního výzkumu má tyto kroky: a) teorie ­ výzkum ­ teorie b) výzkum ­ teorie c) teorie ­ výzkum d) výzkum - teorie ­ výzkum (a) Okruh 3 Akční výzkum je druh pedagogického výzkumu... a) Jehož účelem je přímo ovlivňovat či zlepšovat určitou část vzdělávací praxe, řeší aktuální potřeby určité vzdělávací instituce. b) Který uplatňuje intervenční strategie, navrhuje určitá doporučení, pokouší se je realizovat a průběžně sleduje efekty změn. c) Který provádí praktici tj. učitelé, pracovníci školského managementu aj. často ve spolupráci s výzkumníky. d) Který je prováděn inovačním, radikálním způsobem a zaměřen na konsolidaci pedagogické teorie. Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 2 (a, b, c) Okruh 4 S kterými charakteristikami se primárně pojí kvantitativní výzkum? a) Nestrannost - zjištění hlavně v číselné podobě - vysvětlení příčin. b) Vcítění - zjištění ve slovní podobě - pochopení jevů. c) Tvorba teorie - netradiční výzkumné metody. d) Ověření teorie, pozitivismus, novopozitivismus. (a, d) Okruh 5 Správná časová následnost uvedených etap běžného kvantitativního empirického výzkumu je: a) 1 ­ 8 ­ 3 ­ 6 ­ 7 ­ 9 ­ 4 ­ 5 ­ 2 b) 9 ­ 6 ­ 1 ­ 2 ­ 7 ­ 4 ­ 5 ­ 8 ­ 3 c) 9 ­ 6 ­ 1 ­ 7 ­ 4 ­ 5 ­ 8 ­ 3 ­ 2 d) 6 ­ 9 ­ 7 ­ 4 ­ 1 ­ 5 ­ 8 ­ 3 ­ 2 1/ Předvýzkum. 2/ Zhodnocení výzkumu, obsahové, metodologické, praktické závěry. 3/ Interpretace dat. 4/ Volba a příprava výzkumných metod, výběr výzkumného vzorku. 5/ Výzkum, sběr dat. 6/ Stanovení výzkumné oblasti, tématu. 7/ Upřesnění výzkumného problému, stanovení hypotéz, cílů, úkolů výzkumu. 8/ Zpracování dat. 9/ Informační příprava výzkumu, studium literatury, teorie. (d) Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 3 Okruh 6 Správný příklad bibliografické citace monografie podle citační normy ČSN ISO 690 je: a) GAVORA, P. (2000) Úvod do pedagogického výzkumu. b) GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79- 6. c) Petr Gavora : Úvod do pedagogického výzkumu, Edice pedagogické literatury, 1. vyd., Brno, nakladatelství Paido, 2000, s. 207, ISBN 80-85931-79-6. d) Gavora, Petr: Úvod do pedagogického výzkumu, Edice pedagogické literatury, 1. vyd., Brno, nakladatelství Paido, 2000, s. 207. (b) Okruh 7 O jaký typ výzkumného problému se jedná? Doplňte a, b, c. a) deskriptivní b) relační c) kauzální ( ) Jaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ? ( ) Jaké je procento jednotlivých vyučovacích činností učitelů českého jazyka? ( ) Jak vypadá typický den ředitele základní školy? ( ) Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než direktivní? (b, a, a, c) Okruh 8 Mezi měřitelné (ordinální, intervalové, poměrové) proměnné patří: a) pohlaví, povolání, zaměstnání rodičů b) styl vyučování učitele, druh motivace žáků c) výsledky testu tvořivosti či jazykových schopností d) oblíbenost vyučovacího předmětu žáky (c, d) Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 4 Okruh 9 Vyberte správnou formulaci hypotézy: a) Dívky dosahují v jazykových testech lepší výkony než chlapci. b) České televizní programy věnují málo pozornosti problematice školy. c) Žáci druhého ročníku mají školu významně raději. d) Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah. (a, d) Okruh 10 Provádíte výzkum názorů posluchačů Masarykovy univerzity na studijní programy této univerzity. Chcete vybrat asi 120 studentů. Studenty vyberete podle abecedního seznamu studentů na studijním oddělení. Vyberete každého 12. studenta. Dohromady získáte 120 lidí. Jak se nazývá tento typ výběru? a) Záměrný. b) Náhodný. c) Kumulativní. d) Mechanický. (d) Okruh 11 Předvýzkum slouží k a) k informační přípravě výzkumu b) vyzkoušení a ověření metod c) k tvorbě výzkumných proměnných d) ke statistickému zpracování dat ­ primární statistiky (b) Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 5 Okruh 12 Mezi měřitelné (ordinální, intervalové, poměrové) proměnné patří: a) Pohlaví, povolání, zaměstnání rodičů. b) Výsledky testu tvořivosti či jazykových schopností. c) Styl vyučování učitele, druh motivace žáků. d) Oblíbenost vyučovacího předmětu žáky. (b, d) Okruh 13 Projevy chování žáka se nejčastěji zjišťují prostřednictvím: a) Didaktických testů. b) Pozorování. c) Psychodidaktických testů. d) Etnografického pozorování. (b, d) Okruh 14 Přesnost a spolehlivost výzkumného nástroje se označuje jako (pouze žádná nebo jedna odpověď správně) a) validita b) reliabilita c) konstruktová reliabilita d) konstruktová validita (b) Okruh 15 V případě metody pozorování se v kvantitativním výzkumu jednoznačně preferuje: a) Nestrukturované pozorování - participační pozorování - vzorky událostí - terénní zápisky.. b) Strukturované pozorování - nepřímé pozorování - přímé pozorování. c) Pozorovací systémy - pozorované kategorie - pozorovací arch ­ mapa třídy. d) Zaznamenávání trvání kategorií a zaznamenávání výskytu kategorií (kódování). Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 6 (b, c, d) Okruh 16 Mezi tzv. explorativní metody patří: a) dotazník b) autobiografie c) didaktický test d) beseda (a, b, d) Okruh 17 Jak se nazývá tento typ položky v dotazníku: Souhlasíte se zřízením speciálních tříd pro nadané děti ve vaší škole? ANO ­ NE a) Dichotomická. b) Polouzavřená. c) Uzavřená. d) Otevřená. (a, c) Okruh 18 Označte sugestivní otázku, která by při výzkumném interview mohla velmi snadno svést odpovídajícího k ,,požadované" či ,,očekávané" apod. odpovědi: a) Máš rád své rodiče? b) Řekni mi něco o své mamince a otci. c) Rozumíš si s matkou, nebo si s ní nerozumíš? d) Myslíte si, že mladý věk je příčinou rozvodů? (a, d) Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 7 Okruh 19 Rating (škálování) je: a) Expertní obsahová analýza školských dokumentů. b) Užívání různých technik, s jejichž pomocí přiřazujeme číselné hodnoty takovým jevům, které nemůžeme přímo měřit na intervalové či poměrové stupnici. c) Hodnocení vzdělávacích výsledků ­ převod bodového hodnocení testu do podoby známek. d) Soubor různých postupů, jimiž lze vytvářet škály. (b, d) Okruh 20 Kognitivní (znalosti) vzdělávací výsledky žáků se zjišťují nejčastěji pomocí jedné z uvedených metod, a to: a) psychologických testů b) didaktických testů c) sociometrie d) pozorování (b) Okruh 21 Jaký druh experimentu probíhá v přirozených podmínkách a je zaměřen na změny, např. na zásah do prostředí, situaci či podmínek. a) simulační, např. didaktický b) formující experiment např. didaktický, sociální c) kombinovaný, např. terénní d) laboratorní, např. sociální (b) Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz 8 Okruh 22 Obsahové prvky textu u nekvantitativní obsahové analýzy a) se kvantifikují b) vyjadřuje se jejich frekvence, pořadí, stupeň c) jsou převedeny na kvalitativní míru d) jsou převedeny na slova, věty, témata (c, d) Okruh 23 Projektivní techniky jsou: a) Metody, předkládající sérii nejednoznačných nebo neúplných podnětů a vyžadující slovní komentář, dokončení např. inkoustové skvrny, příběh s koncem na doplnění. b) Psychologický diagnostický nástroj. c) Speciální metody, které se vyznačují vysokou náročností na zkušenosti s interpretací a často vyžadují i speciální výcvik výzkumníka. d) Techniky záznamu pozorování v kvalitativním výzkumu. (a, b, c) Okruh 24 Metody typické pro kvalitativní výzkum jsou: a) Případová studie. b) Experiment. c) Participační pozorování. d) Standardizovaný dotazník. (a, c) Tento dokument byl zhotoven v Print2PDF. Po registraci Print2PDF se tato informace nebude zobrazovat. Produkt Print2PDF lze zakoupit na http://www.software602.cz