Pedagogická komunikace -- sylabus předmětu Garant: Doc. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. Vyučující: Mgr. Radek Pospíšil (radek.pospisil@mail.muni.cz) Pedagogická komunikace je jednohodinové praktické cvičení, jehož posláním je přispět k rozvoji komunikativních dovedností budoucích učitelů. Vzhledem k velkému počtu studentů a tudíž i počtu studentů v cvičících skupinách je třeba zdůraznit, že těžiště komunikativní přípravy studentů je v jejich samostatné přípravě; každý student by měl ve vlastním zájmů využít každé možnosti k zdokonalení svých komunikativních dovedností. Struktura předmětu: 1.hodina -- organizace, podmínky zápočtu, literatura 2.hodina (příp. 3.hodina) -- přednáška Pedagogická komunikace další hodiny -- Komunikativní cvičení (mikrovýstupy) studentů zápočtová hodina -- udělení zápočtů (bude se s největší pravděpodobností konat v týdnu před zápočtovým týdnem) Obsah předmětu: Předmět pedagogická komunikace zahrnuje seznámení s teoretickými základy pedagogické komunikace a její použití v praxi. Praktickou částí předmětu jsou Komunikativní cvičení (mikrovýstupy studentů) v trvání 10 - 15 min. (dle velikosti skupiny) na téma vybraného úseku učiva vycházející ze studované kombinace studenta. Komunikativní cvičení je hodnoceno podle kritérií hodnotícího archu. Student připraví a v písemné podobě odevzdá soubor 20 vyvozovacích otázek, vztahujících se k vybranému úseku učiva z některého předmětu pro druhý stupeň ZŠ. Podmínky zápočtu: - aktivní účast v semináři - Komunikativní cvičení studenta - vypracování 20 vyvozovacích otázek k vybranému učivu Doporučená literatura: Hlaváček, L. Že bychom si nerozuměli? Praha : MO ČR - AVIS, 1997. Mareš, J.; Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995. Mareš, J.; Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1990. Svatoš, T.; Kotková, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové : Gaudeamus, 1998. Šimoník, O. Úvod do školní didaktiky. Brno : MSD, 2003. 3.kapitola Švec, V.; Filová, H.; Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996. Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1998.