Základy pedagogického výzkumu (pracovní materiál do výuky, bez jazykové korektury, sestavila K. Vlčková) Rozlišovány bývají dvě základních paradigmata pedagogické metodologie, resp. kvantitativní a kvalitativní metodologie. Dříve chápány jako kontradiktorní, v současnosti spíše jako komplementární; využívá se vzájemného doplňování obou přístupů za účelem co nejlepšího postižení výzkumného problému. Většina odborníků se shoduje na tom, že kombinace metod obou přístupů umožňuje celistvější poznání. Tabulka zobecněných rozdílů kvalitativního a kvantitativního výzkumu +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |kritérium | kvantitativní výzkum | kvalitativní výzkum | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |filozofický |pozitivizmus |fenomenologie, antropologie, hermeneutika| |zdroj | | | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |cíl |získání objektivního důkazu, |porozumění chování lidí v přirozeném | | |ověření teorie/ hypotéz |prostředí | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |charakter |snaha o objektivnost |subjektivní | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |vztah k teorii |potvrzení či vyvrácení teorie |tvorba teorie, generování hypotéz | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |myšlenkový |prvotně dedukce |prvotně indukce | |postup | | | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |východisko/ |vychází z teorie a hypotéz |začíná vstupem do terénu | |začátek výzkumu| | | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |plánování |pečlivě se připravuje na začátku, |plán vzniká v průběhu práce, mohou se | |výzkumu |písemný projekt podle dané |měnit zkoumané otázky, a metody => je | | |struktury |pružnější | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |průběh výzkumu |plánovitě ověřuje hypotézy, |shromažďuje obrovské množství údajů o | | |zjišťuje kauzální vztahy |konkrétním chování lidí a o jeho | | | |kontextu, zaznamenává se a interpretuje, | | | |v průběhu výzkumu se vynořují hypotézy | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |počet |reprezentativní vzorek, preference|žák, třída, škola -- "reprezentativnost" | |zkoumaných osob|velkého množství |ve smyslu specifičnosti | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |techniky, |experiment (manipulace |dlouhodobý terénní výzkum, pozorování | |metody |s proměnnými), dotazník, testy, |s různou mírou zúčastněnosti, spolupráce | | |standardizované pozorování aj. |výzkumníka s informanty při sběru údajů, | | | |bez zasahování do dějů | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |zpracování dat |kvantitativní, počítačové, |kvalitativní kódování, analýza, | | |statistické, snaha o objektivní |interpretace -- subjektivní porozumění | | |interpretaci dat | | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |spolehlivost |standardní postupy, zjišťována |problematická - výsledky subjektivní; | | |statisticky (validita, |triangualce dat, metod, výzkumníků, | |výsledků |reliabilita); výzkum lze zopakovat|teorie (interpretace údajů několika | | | |výzkumníky, porovnání podobných výzkumů, | | | |podobných jedinců v podobném kontextu, | | | |použití více metod, schválením závěrečné | | | |zprávy účastníky) | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |výsledky, |zobecnění výsledků na populaci, |vysvětlování chování lidí v určitém | | |zjištění zákonitostí; |kontextu; detailní, interpretativní či | |podoba | |jen deskriptivní zpráva, hluboké | |závěrečné |stručná, výstižná výzkumná |vyprávění | |zprávy |zpráva, dle zažité struktury: 1/ | | | |výzkumný problém, 2/ metodologie, | | | |3/ analýza dat, 4/ diskuse | | | |výsledků | | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |platnost |snaha o platnost pro celou |platnost pro danou třídu, žáka, školu | |výsledků |populaci | | |---------------+----------------------------------+-----------------------------------------| |význam |predikce, zákonitosti, |deskripce, porozumění, smysl | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ KVANTITATIVNÍ VÝZKUM (angl. quantitative research) Ustálené, nikoli však výstižné, označení pro metodologii výzkumu v pedagogice a sociálních vědách, která je založena na pozitivismu (k.v. je někdy nazýván "novopozitivistický"). Hlavní znaky: Zdrojem poznání má být pouze objektivní/objektivizované a co možná nejpřesnější zkoumání edukační reality, podobně jako v přírodních vědách. Cílem výzkumu je objasňování jevů na základě vědecké teorie, ověřování z ní odvozených hypotéz a formulování zákonitostí. Postup výzkumu je formalizován, jeho provádění lze popsat pomocí různých schémat a modelů, které zaručují jeho opakovatelnost a verifikovatelnost. Sběr dat je stále častěji prováděn on-line -- časové, finanční výhody, zasažení i obtížně dosažitelných skupin, multimediální možnosti, flexibilita. Výsledky jsou statisticky zpracovány a prezentovány tak, aby splňovaly požadavek reliability, validity a reprezentativnosti výběru a pokud možno byly vyjádřeny též kvantitativními daty. Dodržuje se standardní postup výzkumu a jeho etapy, struktura projektu výzkumu i zprávy z výzkumu. Hlavní metody: experiment, dotazník, strukturované pozorování/rozhovor. Lit.: Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. Hendl, Jan Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1 Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha : Academia, 1972. bez ISBN Přehled metod pedagogického výzkumu - nejčastěji je používán dotazník (což není optimální!!) - rozhovor, pozorování, experiment, obsahová analýza, didaktické testy, test Pelikán: metody empirického výzkumu: Explorativní metody a) dotazník b) anketa c) autobiografie d) intreview e) beseda Ratingové metody a) škály, posuzovací stupnice b) expertní šetření Metoda Q-třídění Psychosémantické metody a) sémantický diferenciál Obsahová analýza a) analýza osobní dokumentace b) a. školské a školní dokumentace c) a. školních ukazatelů Testy a) psychologické testy (testy inteligence, testy osobnosti) b) psychomotorické testy c) didaktické testy Projektivní metody a techniky a) verbální metody (slovní asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview) b) grafické (analýza dětské kresby) c) manipulační techniky Metody měření sociálních vztahů a) sociometrické techniky b) techniky zkoumající preferenční postoje Behaviorální metoda a) pozorování b) pozorování jako východisko interakční analýzy Experiment Strategie etnografického výzkumu Gavora: metody kvalitativního výzkumu (participační pozorování, etnografické interview, výzkum životního příběhu učitele) Skalková: 1/ empirické m. a) pozorování b) experiment c) dotazník d) rozhovor e) obsahová analýza dokumentů f) techniky měření (ústní, písemné, praktické zkoušky, testy, škálování, měření v oblasti sociálních vztahů) 2/ teoretické m. a) analýza, syntéza + dedukce, indukce b) modelování (myšlenkový experiment) 3/ historicko-srovnávací metody a) m. genetická, srovnávací, historicko-srovnávací b) m. historická Mezinárodní srovnávací výzkumy výsledků vzdělávání s účastí ČR RLS 1991 (ČR 1995): Výzkum čtenářské gramotnosti, 3. a 8. roč. ZŠ TIMSS 1995: matematické a přírodovědné vědomosti a dovednosti, 3.+ 4. / 7.+ 8. roč. ZŠ TIMSS-R 1999: opakování TIMSS, 8. roč. ZŠ CivEd 1999: výzkum občanské výchovy, 8. roč. ZŠ, 3.roč. SŠ PISA 2000: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost, 15 a 17 let (OECD) Př. TIMSS 1995 ˙ Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání (Third International Mathematics and Science Study) ˙ šetření kurikulárních vědomostí a dovedností + šetření experimentálních dovedností ˙ provádí: IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) ˙ 43 zemí, v ČR 500 škol, 16 700 žáků, 1 120 učitelů, 485 ředitelů ˙ 4. roč. -- matematické vědomosti (1. Singapur o/ 625 bodů, 2. Korea, 3. Japonsko, 4. Hongkong, 5. Nizozemsko, 6. ČR o/ 567bodů // průměr: Kanada, VB, USA) ˙ 4.roč. přírodovědné vědomosti (1.Korea, 2. Japonsko, 3.USA, 4. Rakousko, 5. Austrálie, 6. Nizozemsko, 7. ČR) ˙ 8.roč. matematika (1. Singapur, 2. Korea, 3.Tchaj-wan, 4. Hongkong, 5. Japonsko, .. 8. Slověnsko, 12. Rusko, 15. ČR, 19.USA) ˙ 8. roč. přírodovědné vědomosti (1.Singapur o/ 607 bodů, 2.ČR o/ 574 bodů, 3. Japonsko, 4.Korea, 5.Bulharsko, 6.Nizozemsko, ..17.USA, 18.Německo o/ 531 bodů, 28. Francie o/ 498 bodů) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Porovnání výsledků mezinárodních výzkumů: matematika | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| | | TIMSS 1995 | | TIMSS-R 1999 | |PISA 2000 | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |1. | Korea | | Korea | |Japonsko | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |2. |Japonsko | |Japonsko | |Korea | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |3. |Česká republika | |Maďarsko | |Nový Zéland | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |4. |Maďarsko | |Kanada | |Finsko | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |5. |Rusko | |Rusko | |Austrálie | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |6. |Kanada | |Austrálie | |Kanada | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |7. |Austrálie | |Finsko | |Velká Británie | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |8. |Nový Zéland | |Česká republika | |Česká republika | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |9. |Velká Británie | |Lotyšsko | |USA | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |10. |USA | |USA | |Maďarsko | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |11. |Itálie | |VB | |Rusko | | |---------+----------------------+----+-----------------------+----+--------------------+----| |12. |Lotyšsko | |Nový Zéland | |Lotyšsko | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ statisticky významně nad průměrem OECD (horní tmavá část) statisticky významně pod průměrem OECD (dolní tmavá část) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Porovnání výsledků mezinárodních výzkumů: přírodovědné | | | předměty | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| | | TIMSS 1995 | | TIMSS-R 1999 | |PISA 2000 | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |1. | Česká republika | | Maďarsko | |Korea | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |2. |Japonsko | |Japonsko | |Japonsko | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |3. |Korea | |Korea | |Finsko | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |4. |Maďarsko | | Austrálie | |Velká Británie | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |5. |Velká Británie | | Česká republika | |Kanada | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |6. |Austrálie | |Velká Británie | |Austrálie | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |7. |Rusko | |Finsko | |Nový Zéland | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |8. |Kanada | | Kanada | | Česká republika | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |9. |USA | |Rusko | |USA | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |10. |Nový Zéland | |USA | |Maďarsko | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |11. |Itálie | |Nový Zéland | |Itálie | | |---------+----------------------+--+-------------------------+--+------------------------+--| |12. |Lotyšsko | |Lotyšsko | |Rusko | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ statisticky významně nad průměrem OECD (horní tmavá část) průměr zemí OECD (bíle) statisticky významně pod průměrem OECD (dolní tmavá část) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Porovnání výsledků mezinárodních výzkumů: čtenářská gramotnost | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | |RLS 1991 (ČR 1995) | | |PISA 2000 | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |1 |Finsko | |1 |Finsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |2 |Francie | |2 |Kanada | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |3 |Švédsko | |3 |Nový Zéland | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |4 |Nový Zéland | |4 |Irsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |5 |Island | |5 |Švédsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |6 |Švýcarsko | |6 |Belgie | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |7 |Maďarsko | |7 |Island | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |8 |USA | |8 |Norsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |9 |Dánsko | |9 |Francie | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |10 |Německo | |10 |USA | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |11 |Portugalsko | |11 |Dánsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |12 |Kanada | |12 |Švýcarsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |13 | Česká republika | |13 |Španělsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |14 |Norsko | |14 |Česká republika | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |15 |Itálie | |15 |Itálie | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |16 |Irsko | |16 |Německo | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |17 |Řecko | |17 |Maďarsko | | |--------------+---------------------------+-------------+-------+--------------------+------| |18 |Španělsko | |18 |Řecko | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+