Link: Preview Název seminární práce Prostředky výchovy Vendula Cetlová, UČO: 184204, e-mail:184204@mail.muni.cz Zdeněk Polák, UČO: 183862, e-mail: 183862@mail.muni.cz Seminář k úvodu do pedagogiky a základům pedagogického myšlení Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Vyučující: Kateřina Vlčková 1. ročník, podzim 2005 !!! Vloženo 7. listopadu po předešlé dohodě, a to z důvodu technických potíží. !!! OBSAH: I. Pojem výchovný prostředek II. Schéma výchovných prostředků III. Vyučování IV. Pedagogicky adaptované prostředí V. Hromadné sdělovací prostředky VI. Práce VII. Hra VIII. Sport a tělovýchovná aktivita IX. Kolektiv X. Použitá literatura I. Výchovné prostředky Výchova se uskutečňuje za využití rozmanitých prostředků, které působí jak intencionálně (záměrně), tak funkcionálně (bezděčně). Výchovné prostředky se vzájemně doplňují a podporují. V dnešní době se soubor výchovných prostředků neustále obohacuje a rozvíjí. II. Schéma výchovných prostředků - Vyučování Ţ - Pedagogizované prostředí Ţ - Sdělovací prostředky Ţ ROZVOJ - Práce Ţ JEDINCE - Hra Ţ NEBO - Umění Ţ SKUPINY - Sport Ţ - Kolektiv Ţ - Ad. Ţ III. Vyučování Vyučováním se rozumí systematická výchovně-vzdělávací činnost ve vyučovací jednotce. Za působení profesionálních pedagogických pracovníků (učitelů, lektorů, istruktorů) se rozvíjí žákovy schopnosti, vědomosti, dovednosti a stimulují se jeho postoje ke skutečnosti. Vyučování s uskutečňuje ve speciální instituci (škole, mimoškolském zařízení, ústavech pro další vzdělávání ad.). Podle počtu jedinců, kteří se účastní vyučování jej dělíme na individuální a hromadné. Individuální vyučování vychází z komplexní diagnózy žákových výchovných předpokladů. Důsledně pak může přihlížet k jeho možnostem a individualitě. Je ekonomicky dost náročné a uplatňuje se především v oborech, kde jde o dosažení špičkových výsledků (kupř. sport). V praxi převážně užívané hromadné vyučování ve skupinách nemůže plně respektovat individuální předpoklady každého jedince, vychází tedy ze skupinového průměru. Pozitivní stránkou je ale např. srovnávání studijních výsledků, spolupráce a vzájemná pomoc. IV. Pedagogicky adaptované prostředí Je to, které je záměrně uzpůsobené výchovným cílům. Působení na žáka je funkcionální, které se může spojit s intencionálním vlivem vyučování. Toto prostředí se skládá ze dvou složek - materiální vybavení a sociální atmosféra. V. Hromadné sdělovací prostředky V moderní pedagogice vstupují do popředí masová komunikační média především v podobě tisku, filmu, rozhlasu a televize, ty vychovávají jedince jak intencionálně (pořady věnované politickým, filozofickým, technickým otázkám nebo umění), tak funkcionálně (pořady ovlivňují obsahem a podáním postojů světonázorových, politických, estetických a mravních). VI. Práce Práce se stává čím dál významnějším činitelem výchovy, a to jak duševní, tak fyzická. Práce působí hodnotou pracovního produktu, hodnotou pracovního prostředí a samým pracovním procesem, který učí organizovanosti, soustavnosti, důslednosti a houževnatosti. Čím vyšší je úroveň těchto složek, tím větší je výchovný činek. VII. Hra Je zásadním prostředkem v předškolním věku. Pomocí ní děti hlouběji poznávají svět. I v pozdějším věku se hra podílí na dalším rozvoji osobnosti např. sportovní hry, společenské hry, které utváří strategické a taktické myšlení. VIII. Sport a tělovýchovná aktivita Jde o prostředek tradiční, který se uplatňoval už v antice - olympijské hry, středověk měl hry rytířské. Do české historie se zapsalo hnutí sokolské, které mělo mít kulturně-výchovný charakter. Sport a tělesná výchova by měla sloužit k rozvoji zdraví, fyzické zdatnosti, obratnosti, smyslu pro kolektiv a morální a estetické kultivaci osobnosti. Současný problém ve sportu je jeho ekonomická lukrativnost, profesionalizace a problémy s dopingem. Proto vzniká i hnutí za fair play. IX. Kolektiv Kolektiv je organizovaná skupina jedinců, která má jasný cíl své činnosti, dělbu úkolů a funkci. Výchovné působení je dáno jeho veřejným míněním, které usměrňuje názory a chování jednotlivých členů. Pedagog jej neponechává náhodně. Snaží se je poznat a orientovat se ve směru výchovných cílů a záměrů. Pedagog působí na kolektiv záměrně hodnocením a doceňováním určitých názorů a nepřímo pomocí tzv. aktivu, což jsou jedinci, které získal pro své záměry, a kteří zevnitř ovlivňují smýšlení a chování kolektivu. X. Použitá literatura Jůva, V. a kol. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium Brno: Paido 2001