Masarykova univerzita Brno Pedagogická fakulta Seminář k úvodu do pedagogiky a základy pedagogického myšlení 1. semestr Kateřina Vlčková Edukační cíle Kateřina Janáková a Šárka Kabátová 173735, 174037 estelle@email.cz, KuLic.Ka@seznam.cz 25.10.2005 Obsah: I. 1) Edukační cíle? 2) Funkce cílů 3) Druhy cílů II. Cíle podle RVP (Rámcový vzdělávací program) Edukační cíle I. 1) § Edukační cíle = cíle výchovy Jsou to základní pedagogické kategorie, projektuje výchovně -- vzdělávací výsledky, vyjadřuje účel výchovy a implikuje směr působení, principy, formy, prostředky atd. Problematikou edukačních cílů se zabývá jedna z pedagogických disciplín -- Pedagogická teleologie. Některé pedagogické směry odmítají formulování cílů jako prvek edukační diskriminace. Progresivním trendem je charakterizovat cíle v podobě dosahovaných kompetencí žáky viz. RVP (II.) Cíle zahrnují: a) Hodnoty a postoje b) Produktivní činnost a praktické dovednosti c) Poznatky a porozumění Rozlišujeme cíle: a) vyučovacího předmětu b) ročníkové c) pro určitá témata d) pro výukové situace e) apod. I. 2) Funkce cílů a) orientační -- strategická orientace edukace díky formulaci cílů b) motivační -- přiblížení se cíli, jeho dosažení motivuje c) realizační -- správně zvolené a formulované cíle pomáhají dosáhnout tohoto cíle d) regulační -- reflexe dosahování cílů podle stanovených cílů I. 3) Druhy cílů § Individuální -- staví na první místo individuální výchovu jedince (Rousseau, Locke) § Sociální -- výchova občana, osobní věci podřadné, vše jde kolem státu O/ Důležitá je rovnováha (příprava jedince pro plnění společenských rolí, jeho uplatnění a zařazení do společnosti) Při výchovné činnosti sledujeme cíle: § Obecné -- snaha dosáhnout všestranného harmonického rozvoje člověka, stimulace vztahu ke společnosti § Specifické -- osvojení konkrétních vědomostí, dovedností, návyků Významovou alternativu v zaměření výchovné činnosti sledujeme v cílích: § Materiálních (informativních) -- týkají se konkrétního učiva, které má zvládnout (osvojení konkrétních vědomostí, potřebných ke zvládnutí určitých úkolů) § Formálních (formativních) -- zaměřují se na rozvoj osobnosti prostřednictvím učiva O/ Abstraktní -- univerzální člověk O/ Konkrétní -- konkretizuje = konkrétní vlastnosti, co by měl umět (tvořivost, kulturní rozhled, sebevědomí , rozumnost, konkrétní kvality) Dle zaměření výchovy k přítomnosti nebo budoucnosti sledujeme cíle: § Adaptační - připravit jedince na život v té společnosti, která teď existuje § Anticipační - předjímá do budoucna, příprava jedince pro budoucí společnost (má být pružný, rychle se přizpůsobující, tvořivý, schopen rekvalifikace ) Velký problém při posuzování výchovy je vztah cílů: § Teoretických -- vědomosti, co se naučí § Praktických -- dovednosti a návyky O/ spojení školy s praxí (aby věděl, proč se to učí) Souvisí s tím cíle: § Autonomní -- sebevýchova, cíl si stanoví sám jedinec § Heteronomní - cíl určen jiným činitelem (rodiče, pedagog, stát, ......) O/ Jde o to, abychom předcházeli u heteronomních na autonomní O/ Zvnitřňování heteronomních cílů (interiorizace), tzn. já musím mít přesvědčení, že cíle jsou správné = záleží na tom efekt výchovy II. "Cíle základního vzdělávání podle RVP (rámcový vzdělávací program) Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů: § Umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení. § Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problému. § Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci. § Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých. § Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti. § Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí a přírodě. § Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně zodpovědný. § Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi. § Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientací." Použitá literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání,VÚP Praha 2004 Jůva:Úvod do pedagogiky Pracovní materiály (Vlčková)