Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Co je to rámcový vzdělávací program (dále jen RVP)? = kurikulární dokument státní úrovně, který normativně stanoví obecný rámec základního vzdělávání a je závazný pro tvorbu školních vzdělávacích programů. - vymezuje závazné rámce vzdělávání pro jednotlivé etapy -- předškolní, základní a střední vzdělávání; - vychází z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě; - vycházejí z koncepce celoživotního učení; - formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání; - podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání. Principy RVP pro základní vzdělávání (RVP ZV) - navazuje svým pojetím na RVP předškolního vzdělávání a je východiskem pro koncepci rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání, - vymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků, včetně vzdělávání v odpovídajících ročních víceletých středních škol, - specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání, - vymezuje vzdělávací obsah -- očekávané výstupy na učivo, - zařazuje jako závaznou součást základního vzdělávání průřezová témata s výrazně formativními funkcemi, - podporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování, a předpokládá volbu opatření ve shodě s individuálními potřebami žáků, - umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, - je závazný pro všechny střední školy při stanovování požadavků přijímacího řízení pro vstup do středního vzdělávání. Tendence ve vzdělávání, které navozuje a podporuje Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - zohledňovat při dosahování cílů základního vzdělávání potřeby a možnosti žáků - uplatňovat variabilnější organizaci a individualizaci výuky podle potřeb a možností žáků a využívat vnitřní diferenciaci výuky - vytvářet širší nabídku povinně volitelných předmětů pro rozvoj zájmů a individuálních předpokladů žáků - vytvářet příznivé sociální, emocionální i pracovní klima založené na účinné motivaci, spolupráci a aktivizujících metodách výuky - prosadit změny v hodnocení žáků směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení jejich výkonů a širšímu využívání slovního hodnocení - zachovávat co nejdéle ve vzdělávání přirozené heterogenní skupiny žáků a oslabit důvody k vyčleňování do specializovaných tříd a škol - zvýraznit účinnou spolupráci s rodiči žáků Ve vzdělávacím obsahu RVP ZV je učivo chápáno jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených očekávaných výstupů, které se postupně propojují a vytvářejí předpokladů k účinnému a komplexnímu využívání získaných schopností a dovedností na úrovni klíčových dokumentů. V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanská, kompetence pracovní. Vzdělávací oblasti Vzdělávací obsah základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) -- stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace). Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) -- umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti -- získat elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií. Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) -- vymezuje vzdělávací obsah týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, zdraví a dalších témat. Uplatňuje pohled do historie i současnosti. Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) -- vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti. Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti, proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) - zahrnuje okruh problémů spojených se zkoumáním přírody. Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) - umožňuje žákům jiné než racionální poznávání světa a odráží nezastupitelnou součást lidské existence -- umění a kulturu. Kulturu jak neoddělitelnou součást každodenního života (kultura chování, kultura oblékaní ...). Umění jako proces poznání a dorozumívání. Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) -- vzdělávání v této oblasti směřuje především k tomu, aby žáci poznávali sami sebe jako živé bytosti, aby pochopili hodnotu zdraví, smysl zdravotní prevence i hloubku problémů spojených s nemocí či jiným poškozením zdraví. Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) -- tato oblast postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů je tvořen očekávanými výstupy a učivem. Očekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené, využitelné v běžném životě a ověřitelné vymezují předpokládanou způsobilost využívat osvojené učivo v praktických situacích a v běžném životě. RVP ZV stanovuje očekávané výstupy na konci 3. ročníku (1. období) jako orientační (nezávazné) a na konci 5. ročníku (2. období) a 9. ročníku jako závazné. Učivo je v RVP ZV strukturováno do jednotlivých tematických okruhů (témat, činností) a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů. Pro svoji informativní a formativní funkci tvoří nezbytnou součást vzdělávacího obsahu. Učivo, vymezené v RVP ZV, je doporučené školám k distribuci a k dalšímu zpracování do jednotlivých ročníků nebo delších časových úseků. Vzdělávací obsah jednotlivých vzdělávacích oborů škola rozčlení do vyučovacích předmětů a rozpracuje, případně doplní v učebních osnovách podle potřeb, zájmů, zaměření a nadání žáků tak, aby bylo zaručené směřování k rozvoji klíčových kompetencí. Z jednoho vzdělávacího oboru může být vytvořen jeden vyučovací předmět nebo více vyučovacích předmětů, případně může vyučovací předmět vzniknout integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů (integrovaný vyučovací předmět). RVP ZV umožňuje propojení (integraci) vzdělávacího obsahu na úrovni témat, tematických okruhů, případně vzdělávacích oborů. Integrace vzdělávacího obsahu musí respektovat logiku výstavby jednotlivých vzdělávacích oborů. Zdroj|: www. rvpzv.cz