Seminární práce do Pedagogiky - Česká školská soustava Jméno a příjmení: Jiří Holek Ročník: 1. semestr: podzim 2005 Úvod: Stěžejním tématem mé seminární práce o České školské soustavě je Rámcový vzdělávací program (dále RVZ), Národní program vzdělávání (dále NPV), Školský vzdělávací program (dále ŠVP) a jejich současné a hypotetické zobrazení v praktické současnosti. Jistě existuje mnoho jiných témat, která mají s tématem České školské soustavy více společného, a která by se k tomuto tématu více hodila, ale už z vlastního přesvědčení jsem o ničem jiném psát nemohl. Vždyť i v široké laické veřejnosti se v posledních letech, co se českého školství týče, hovoří nejvíce o jeho restrukturalizaci, o rekonstrukci ŠVP, o změně směru v učení a vzdělávání, apod. Toto dumání, chcete-li rozvažování, nad ústředním tématem mě přivedlo k několika myšlenkám a otázkám, které bych se v následujících odstavcích pokusil nejen zajímavě popsat, ale také nějakým způsobem posunout někam jinam, do jiné roviny úhlu pohledu. K tématu: RVP vychází z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě. RVP vycházejí z kompetence celoživotního vzdělávání a formulují očekávanou úroveň vzdělávání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání. RVP podporují pedagogickou autonomii škol a profesionální odpovědnost učitelů za výsledky vzdělání. Základní vzdělávání na druhém stupni pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožňují samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu i EU. Pojetí základního vzdělávání na druhém stupni je budováno na širokém rozvoji zájmů žáků, na vyšších učebních možnostech žáků a na provázanosti vzdělávání života školy se životem mimo školu. To umožňuje využít náročnější metody práce i nové zdroje a způsoby poznání, zadávat komplexnější a dlouhodobější úkoly či projekty a přenášet na žáky větší odpovědnost ve vzdělávání i v organizaci života školy. Základní vzdělávání vyžaduje na prvním i na druhém stupni podnětné a tvůrčí školní prostředí, které stimuluje nejschopnější žáky, povzbuzuje méně zdatné, chrání i podporuje žáky nejslabší a zajišťuje, aby se každé dítě prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám optimálně vyvíjelo v souladu s vlastními předpoklady pro vzdělávání. K tomu se vytvářejí i odpovídající podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Přátelská a vstřícná atmosféra vybízí žáky ke studiu, práci i činnostem podle jejich zájmů a poskytuje jim prostor a čas k aktivnímu učení a k plnému rozvinutí jejich osobnosti. Hodnocení výkonů a výsledků pracovních výsledků žáků musí být postaveno na plnění konkrétních a splnitelných úkolů, na posuzování individuálních změn žáků a pozitivně laděných hodnotících soudech. Žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní. Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto již dnes usiluje o naplňování těchto cílů: ˙ Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení ˙ Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů ˙ Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci ˙ Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspechy vlastní i druhých ˙ Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňující svá práva a plnili své povinnosti ˙ Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, k prostředí i přírodě ˙ Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný ˙ Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi ˙ Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnou možností a uplatňovat ji spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci. Jaká je skutečnost: -na tomto celku stále ještě pracuji, doplním později Děkuji za pochopení Vzdělávací oblasti: Vzdělávací oblast základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozdělen do devíti oblastí. Jednotlivé oblasti jsou tvořeny jedním vzorovým oborem, nebo více obsahově blízkými vzorovými obory. ˙ Jazyk a jazyková komunikace ( Český jazyk a lit, cizý jazyk) ˙ Matematika a její aplikace ˙ Informatika a komunikační technologie ˙ Člověk a jeho svět ˙ Člověk a jeho společnost (Dějepis a výchova k občanství) ˙ Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) ˙ Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví a tělesná výchova) ˙ Člověk a svět práce ˙ Umění a kultura (Hudební výchova a výtvarná výchova) Jak se projevují zkušenosti ze zahraničí u nás: - na tomto celku stále ještě pracuji, doplním později. Děkuji za pochopení