Seminář sociální psychologie Postoje Postoje • Ch. Darwin -1872 - Výraz emocí u člověka a zvířat • Termín užíván i v dalších vědách o člověku - Známost postojů umožňuje formulovat předpoklady o způsobech budoucího chování Vývoj přístupů • I. do r. 1950 - snaha o vymezení pojmu, konstrukce nástrojů na měření postojů, aplikace • II. do r. 1970 - výzkum postojové změny; v závěru krize výzkumu • III. dosud - modely vysvětlující vztah postoj -jednání (chování) I. období • Def. (Thomas, Znaniecki, 1918) - „Individuální mentální procesy determinující reakce člověka v sociální realitě, která ho obklopuje" - Stav mysli jedince, který je orientovaný ve směru hodnoty (= sociální povahy) - Vztah k objektu sociální povahy a prožíváním tohoto významu (sociální realita vs. Osobnost) • Def. Allport „mentální a nervový stav pohotovosti organizovaný zkušeností vyvíjející dynamický a direktivní vliv na reakce jedince vůči všem objektům a situacím, se kterými je ve .___x_ l_. .íí II. období • Postoj a skupinová dynamika • Využití znalostí v běžném životě • Hovland - (vlastnosti podnětu, reakce jedince, psychické procesy zprostředkovávající vztahy mezi podněty a reakcemi) - S- O - R • Bern - „individuální sebepopis přitažlivosti nebo odporu jedince k určitému identifikovatelnému aspektu jeho prostředí" • Festinger - teorie kognitivní disonance • Inske, Schopler -mezi postoji, poznáním a chováním je tendence k souladu Il.a • LaPiere - 1934 - možnost nesouladu mezi verbálně vyjádřeným postojem a jednáním (čínský pár) • Wilkins, Yarrow- 1952 - restaurace Současnost (III.) • Fishbein, Ajzen - nezaměňovat záměr a aktuální chování Přesvědčení osoby, že určité chování povede k. určitým výsledkům a jejich hodnocení Přesvědčení osoby, že určití jedinci či skupiny si myslí, že má jednat a motivace jim vyhovět Postoj k jednání Záměr Chování / Subjektivní norma Každé přesvědčení přisuzuje objektu určitou vlastnost a postoj osoby je funkcí této vlastnosti Postoj • Klasické pojetí (kognitivní, afektivní, konativní složka) - afektivní se utváří klasického podmiňování, poznávací kognitivním učením a kotativní instrumentálním učením • Fishbein, Ajzen - pouze míra přitažlivosti chovní pro osobu • Bagozzi - kognitivní a emocionální složka; ovlivňují záměr i samotné chování Faktory postojové hierarchie - Eysenck Protináboženský Praktický (rozumový) Radikalismus Humanita ŕský Autorita ŕský Konzervati vism us Teoretický (citový) Pronáboženský