Sociální psychologie Změna postoje Změna postoje Hlavní prostředek ­ přesvědčování (persuaze) Působení na pasivního jedince ­ méně efektivní Navozování postojové změny aktivní účasti v sociálních situacích - efektivnější Změnu ovlivňují Proměnné související s kom. obsahem ­ Zdroj, obsah persuazivní informace, informační kanál, příjemce, cíl informace Proměnné vysvětlující procesy změny postoje ­ Pozornost, porozumění, přijetí, podržení a jednání Vnitřní komponenty postoje Zdroj informace Věrohodnost ­ objektivnost zdroje Síla ­ odhadovaný vliv ve smysli tlaku Atraktivnost ­ emocionální charakteristika Obsah informace Emocionální (pathos) ­ Cílem je vyvolání emocionální odezvy (-/+) Racionální (logos) ­ Racionální podpora argumentů (úspěšnější u vzdělanějších) Informační kanál Prostředky komunikace mají obvykle větší vliv, než samotný obsah Mluvená podoba účinnější než písemná Faktory na straně příjemce Krom stabilních (osobnost aj.) Hlavně dynamické ­ aktuální psychický stav ­ Zainteresovanost ­ změna obtížná u vysoké z. a slabých argumentů Obsah Odpověď ­ persuaze méně účinná Věk, pohlaví, sebeobraz Cíl persuazivní komunikace Stabilita změn v čase ­ Do týdne 40%, do šesti 60% - vliv vztahu ke zdroji, informaci a příjemci (McGuire) Stabilita vůči protiargumentům ­ Funguje něco jako ,,očkování" - např. vůči účinkům reklamy Proces změny postoje Pozornost Porozumění Přijetí (přesvědčení) Podržení Jednání Dosažení postojové změny vyžaduje úspěšnou realizaci celého postupu Přesvědčení a postojová změna Přesvědčení osoby o objektu ­ vnímaný pravděpodobnostní vztah mezi objektem a nějakou vlastností (Fishbein, Ajzen) => Strategie aktivní účasti (navození situace) Persuaze Přesvědčení: ­ Proximální (přímo ovlivňujeme) ­ Externální (nepřímo) ­ Primární (jádrové, klíčové a integrující; neovl.) Příklady konkrétních postupů Viz. např. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Příklady ovlivnění - přímé Přesvědčování ­ Racionální, angažovanost, dobrovolnost, aktivita Sociální posilování ­ Vyjádření souhlasu je účinnější než nesouhlas ­ Poznávací nesoulad (Festinger) Argumentování ­ Nejsilnější argument má být první nebo poslední ­ Pozor na poznávací nesoulad a formu sdělení Příklady ovlivnění - nepřímé Kladení otázek (paralela s argumenty) Paradoxní formy ovlivňování (Watzlawik) ­ ,,Nemusíš, když nechceš..." ­ Paradoxní příkazy (Nařizuji striktně neposlouchat!) ­ Paradoxní emocionální ladění ­ Anticipování námitek ­ Vyhýbání se negativním formulacím ­ Vyhýbání se extrémním formulacím