Seminář sociální psychologie Sociální poznávání Sociální poznávání (sociální kognice - cognoscere=poznávat) protože je soc. ps. věda o sociálních interakcích, vstupuje do popředí otázka jak se lidé vzájemně vnímají a jaké dojmy si o sobě vytvářejí ­ tj. počátek sociální interakce. utváření dojmu o druhém člověku (angl. make sense) - sociální kognice sociální kognice obsahuje také vnímání a interpretaci událostí (mimo utváření dojmu o lidech) vnímání -> sociální zkušenost -> kategorizace (zařazování vnímaných objektů do určitých tříd podle společných znaků) -> interpretace -> atribuce -> hodnocení Faktory ovlivňující sociální kognici: informace fyzický vzhled, expresivní a jiné motorické projevy, verbální projevy chování (.?.) proměnné vnímajícího předcházející pocity a poznatky o vnímaných stimulech implicitní teorie osobnosti a stereotypy, sebepojetí (.?.) Příklad 1 Je vám tato osoba podle popisu sympatická? Arnošt je: inteligentní, pilný, impulzivní, kritický, svéhlavý, závistivý Příklad 2 Je vám tato osoba podle popisu sympatická? Gustav je: závistivý, svéhlavý, kritický, impulzivní, pilný, inteligentní Specifické efekty a) primacy effect: první dojmy ovládají pozdější dojmy z téže osoby (silný první dojem - halo efekt) b) recency effect: dojde-li k diskrepanci mezi prvními a pozdějšími dojmy z téže osoby, pozdější dojmy korigují nebo překrývají dřívější dojmy c) haló efekt: některé vlastnosti jsou významné bez ohledu na pořadí tzv. centrální rysy. Jde o dominanci určité vlastnosti. d) efekt rozptýlení: vliv určitého chování na utváření dojmu je menší, pokud je podán v kontextu jiných informací Chyby v soc. kognici (laické chyby v sociální percepci): a) implicitní teorie osobnosti (Kelley, 1950): rozvíjení určité zjištěné vlastnosti do dalších nezjištěných vlastností Příklad: studenti posuzovali lektora, který byl představen jako ,,vřelý" jako více rozvážlivého a informovanějšího, než ti kterým byl představen jako ,,chladný" - příklad haló efektu. b) kognitivní heuristiky: zjednodušení, která umožňují řešit složité problémy redukcí na jednodušší operace. Příklad: heuristika reprezentativnosti - tendence přiřazovat osoby do kategorií podle toho, do jaké míry jsou podobní průměrné osobě v dané kategorii (člověk s tmavou pletí - jak moc musí být tmavý a jaké znaky musí mít, abych mohl říct, že je nebo není Rom?). c) efekt mírnosti a shovívavosti (Bruner, 1954): sympatické osoby jsou hodnoceny výše v pozitivních vlastnostech a níže v negativních vlastnostech. d) vnímání podobnosti - podobnost mezi vnímajícím a vnímaným vyvolává sympatie - souvislost s bodem b). Příklad: (Newcomb,1961) Pronajal dům a nechal v němž žít skupinu studentů, kteří se navzájem neznali. Uložil jim sledovat vývoj svých vztahů. Zjistil, že s mírou souhlasu v postojích, narůstaly vzájemné sympatie. "Psychologická" interpretace fyzických znaků (Allport, 1963) přisuzovat lidem s tmavou pletí nepřátelskost či nedostatek přátelskosti a smyslu pro humor blondýnům připisovat různé příznivé kvality (v literatuře je tendence popisovat kladné hrdiny světlovlasé a záporné jako tmavovlasé) obličej s vráskami kolem očí patří lidem přátelským, plným humoru starší muži jako ušlechtilejší, odpovědnější, vzdělanější než mladší muže starší ženy jako mateřské lidé s brýlemi a vysokým čelem jako inteligentní, spolehlivé a pilné smějící obličej za inteligentní ženy s plnějšími rty za sexuálně a s tenkými rty za asexuálně založené vystouplé rty jako znak marnivosti, chtivosti a nemorálnosti