^ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Název studijního předmětu (SP) | Školní pedagogika 1 | |-----------------------------------+--------------------------------------------------------| | Typ SP | Rozsah konzultací | Počet | Forma výuky | Způsob |Kód předmětu | | (povinný, | | kreditů | | zakončení | | | povinně | (hod./ týden) | | ( konzultace, | | | | volitelný, | | | | (zápočet, | | | volitelný) | (u praxí: v týdnech) | | praxe, exkurze, |kolokvium, | | | | | | kurz) | zkouška) | | | |(u kurzů a exkurzí: ve| | | | | | | dnech) | | | | | |------------+----------------------+---------+--------------------+-----------+-------------| | A | 12 | 3 | k | Z | ZS1BK_SP1 | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| | Garant předmětu | Vyučující a zkoušející | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| | H. Horká | H. FiIová, H. Horká | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Stručná anotace předmětu (cíle SP, obsahové zaměření SP v podobě klíčových slov či témat) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených| |v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální | |psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentům spíše situačně zaměřenou teorii, | |bezprostředně využitelnou v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně | |hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila | |motivovanost studentů směrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | | | |Škola a vzdělání. Současná škola a perspektivy jejích změn. Diferenciace a individualizace | |ve vzdělávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby | |školního vzdělávacího programu. | | | |Učitel a žák, školní třída. Utváření sociálního klimatu ve třídě a škole. Školní řád. | |Výchova ve třídě.Práce třídního učitele, vedení třídní dokumentace. Povinnosti třídního | |učitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodiči, s vedením školy, s PPP. | |Sebereflexe jako prostředek profesionálního rozvoje učitele. Učitelská etika. | | | |Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodině. Zákon o rodině. Výchova k rodičovství a | |sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodině. | | | |Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostředky. Prosociální výchova jako základ| |mravní výchovy. Výchova k občanství a vlastenectví, interkulturní výchova. | | | | | | | |Kultivace hodnotového systému a charakteru. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy| | ve škole a jejich řešení. | | | |Estetická výchova, její cíle a zaměření. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ.| | | |Tělesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. | | | |Ekologická/environmentální výchova v práci učitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova | |pro udržitelný rozvoj. | | | |Výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. | |Dětská hra a práce. Hra, učení a práce v mladším školním věku. Pracovní výchova ve škole a | |v rodině, profesionální orientace. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu vhodný i pro samostudium) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | | | |BENDL, S. Školní kázeň -- metody a strategie. Praha : ISV, 2001.ISBN 80-85866-80-3. | | | |HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido 2000. ISBN 80-85931-54-0 | | | |Kol. Texty ke studiu otázek výchovy I,II. Brno: MU, 1993, 1994.. ISBN 80-210-1544 | | | |KOLAŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2003. ISBN 80- | | | |KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN | |80-7178-585-7 | | | |PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998. ----ISBN| |80-7178-127-4 | | | |PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. | | | |STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD s.r.o., 2002. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Vypracovat 2 konspekty z vybrané odborné publikace. | | | |Zpracovat výzkumný projekt a realizovat výzkumnou sondu "Dětský svět". | | | |Zpracovat seznam literatury k jednomu průřezovému tématu z RVP ZV (10 titulů -- teoretické | |prameny, monografie, články, metodické materiály ). | | | |Napsat esej (3 s.) na téma Školní kázeň nebo Autorita učitele. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Zpracoval | H. Horká |Datum | 6.12.2004 | |------------+--------------------------------------+---------+------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+