Bi, Pr5 – IV. Roč. 2006/2007 PS Kód: Bi2MP_PESP PĚSTITELSTVÍ 1 zk/1z—2 hod./týden - v bloku: sylabus přednášek (společně s aplikovanou ekologií) TÉMA – obsah: blok č.(př.): Výzkum a alternativní formy ve vzdělávání pro TUR (TUŽ) na ZŠ – úloha učitele - RVP ZV 1 (1-2) - Úvod do předmětu (obsah, forma, metody, podmínky ke zk. a záp., literatura, přehledy rostlin, dne: 19.9. předpisy, řády a program „Biologie pro život a zdraví“ na pracovišti Kejbaly), Sebereflexe - testování - Výzkum a metody ve vzdělávání pro strategii TUŽ: biologické hospodaření - pěstování, aranžování, aj. - Základní pojmy z aranžování I. – informace k sem. práci S1 poznávání okrasných rostlin s ohledem na aranžování (letničky) blok č.(př.): Pěstitelství - strategie TUŽ a TUR společnosti v ČR a v EU – cíle,integrace- souvislosti na 2.st ZŠ 2 (3-4) - Život - podmínky a limity života, rozmanitost, potravní. řetězce a biologické hospodaření dne: 10.10. zdravá příroda, zdraví člověka a společnosti. Aplikovaná biologie-užití v praxi: vědní obory - názvosloví: Třídění rostlin uživatelské, včetně pěstitelského, botanické a ekologické poznávání rostlin s ohledem na zdraví člověka: dvouletky, trvalky - modelové rostliny – Výuka na výstavě Barevný podzim – příprava na práci s žáky v terénu - konzultace blok č.(př.): Zemědělství EU - biologické pěstování jako součást biol. hospodaření ( globální a zdravotní výchova na ZŠ) 3 (5-6) - Abiotické a biotické podmínky - limity života, vliv člověka-pěstování, chov, šlechtění, genetika dne: 24.10. - BIOMY - podmínky života: mírný, subtropický a tropický klim. Pás Charakteristika základních biomů poznávání - Rostliny I, II, III tratě - pěstování s ohledem na zdraví rostlin, člověka a přírody - modelové rostliny blok č.(př.) BIOMY - podmínky života: mírný, subtropický a tropický klim. pás,- pěstování pokojových rostlin, 4 (7-8) Půda - Vznik , složení, vlastnosti, třídění (půdní typy a druhy), ošetřování půd – Hnojiva, hnojení, úrodnost půd dne: 3.11. – podmínky pro život: světlo, teplo, voda, vzduch, živiny=třídění a pěstování poznávání , pěstování a šlechtění pokojových rostlin s ohledem na zdraví člověka - modelové rostliny blok č.(př.): výživa a zdraví – biotechnologie a geneticky upravované potraviny 5 (9-10) Biol. pěstování rostlin mírného pásma - základní pojmy z pěstování a ochrany užitkových rostlin dne: 21.11. Choroby, škůdci a ochrana zdraví, (pesticidy), biotechnologie a geneticky upravované potraviny poznávání, pěstování a šlechtění zelenin a léčivých rostlin s ohledem na zdraví člověka - modelové rostliny pro 21. stol. blok č.(př.): NEBEZPEČNÉ ORGANISMY V PŘÍRODĚ i v CHOVECH 6 (11-12) –Pěstování zdravého ovoce a plevele - modelové rostliny mírného,subtropického a trop. pásma dne: 5.12. – Chov „domácích mazlíčků“ a mezinárodní obchod - program CITES, blok č.(př.): VOLITELNÝ !!! PřF MU skleníky: Podmínky života mírný, subtropický a tropický klim. pás, 0 (0-0) - charakteristika základních biotopů – podmínky pro život: prožitková výuka! dne: procvičování pokoj. r.. nebezpečných a s ozdravnými účinky, koření, pochutiny, potraviny poznávání, pěstování pokojových, ozdravných a k výživě užitkových rostlin- s ohledem na zdraví člověka blok č.(př.) : VOLITELNÝ !!! na „KEJBALECH“ - ADVENTNÍ VAZBA 0 (0 - 0) - Základní pojmy – TRADICE, VAZBA, pěstování, ochrana rostlin- dne: – Význam adventního aranžování pro psychické, fyzické i sociální zdraví poznávání, pěstování pokojových i EXTERIÉROVÝCH jehličnanů = KONIFERy - s ohledem na zdraví člověka blok č.(př.): Základy pokusnictví na ZŠ 7 (13-14) - Zemědělství – perspektivy- vliv na zdraví společnosti - dne:19.12. Základní pojmy z meteorologie, klimatologie a fenologie - výrobní oblasti v ČR! Poznávání, pěstování i šlechtění polních plodin a okrasných rostlin s ohledem na zdraví člověka - modelové rostliny pro 21. stol. Požadavky ke zkoušceL (studenti jsou povinni se registrovat přes IS !!) 1. Zápočet ze cvičení: (Aktivní účast na cvičení – 1 blok omluven, další : nutno vyžádat si náhradní práci! Práce s žáky je povinná pro všechny studenty bez omluvy! S1= aranžování Volitelně: .S2=KALENDÁŘ meteorologický, fenologický, přírody, PĚSTITELSKÝ (zdravotní, pranostický), L1=Protokol laboratorní práce: Agrotechnický pokus 2.Pěstování a poznávání modelových pokojových rostlin, včetně dětem nebezpečných (viz. Seznam rostlin), základních půdních druhů, orientace a zařazování rostlin do názvosloví 3.Teorie = odborně správně vysvětlit klíčová slova z tématických okruhů (+ příklady modelové pro žáky v základním vzdělávání), umět je správně použít k argumentaci pro TUR (TUŽ) LITERATURA: Základní literatura: JEDLIČKOVÁ, Helena.: (2005)Přednášky z pěstitelství a aplikované ekologie.Brno: PdF MU, e-learning předmětu Bi2MP_PESP JEDLIČKOVÁ, Helena.: (2005)Seznam rostlin, Nebezpečné rostliny.Brno: PdF MU, e-learning předmětu Bi2MP_PESP JEDLIČKOVÁ, Helena.: (2005)Výukový program „Barevný podzim“, Názvosloví.Brno: PdF MU, e-learning předmětu Bi2MP_PESP VODÁKOVÁ, Jitka, a kol.:Pěstitelské práce. Praha: SPN, 1990.238 s. ISBN 80-04-23976-5 Knih. K. ZIMOLKA, Josef, a kol.:Speciální produkce rostlinná. Brno: Mendlova ZU, 2000.245 s. ISBN 80-7157-451-1 DYTRTOVÁ, Radmila, a kol.: Praktické činnosti - pěstitelství.Praha: Fortuna, 1997. 111s. ISBN 80-7168-448-1 DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X Knihovna Kejbaly GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly HEITZOVÁ, Halina:Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut, 1995.239 s. ISBN 80-7180-012-0 Knihovna Kejbaly STEINBACH, Gunter.:Lexikon užitkových rostlin. Praha: 1996.198 s. ISBN 80-7176-432-9 Knihovna Kejbaly NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0 Knihovna Kejbaly TOMÁŠEK,Milan., (2000): Půdy České republiky, Praha: Český geologický ústav, 67s., ISBN 80-7075-403-6 Knihovna Kejbaly Vavroušek, Josef.,: Hledání lidských hodnot slučitelných s trvale udržitelným způsobem života.Praha: EKO č.2, 1994, s.2-3 Mollison, Bill Introduction to Permaculture, Australia: Tagari Publications, 1994, 216s., ISBN 0 -908228 – 08 - 2 Knihovna Kejbaly Bílá kniha a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání http://www.vuppraha.cz Další literatura :viz. zadání na cvičení+seznamy rostlin Rozšiřující literatura: JELÍNEK, Jan, ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Olomouc, 1999. 551 s. ISBN 80-7182-070-9. Knihovna Kejbaly PARKER, Stave.: O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladá léta, 1996. 231 s. ISBN 80-06-00728-4 Knihovna Kejbaly OPLETAL, Lubomír, a kol.:Rostliny pro zdraví. Praha: Aventinum, 1999.175 s. ISBN 80-7151-074-2 Knihovna Kejbaly VALÍČEK, Pavel., a kol.: Léčivé rostliny třetího tisíciletí. Benešov: Start, 2001. 175 s. ISBN 80-86231-14-3 Knihovna Kejbaly HESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. Knihovna Kejbaly WORNEROVÁ, C.,: Adventní a vánoční výzdoba. Zlín: Bawa Print, 1997. 71 s. ISBN 80-902387-2-6 Knihovna Kejbaly JEDLIČKOVÁ, H. : Alternativní formy pedagogické praxe a tématika podpory zdraví v přípravě učitelů. in.Didaktika biologie a geologie v přípravě a dalším vzdělávání učitelů v České a Slovenské republice. Praha: UK, 2004. ISBN 80-86561-14-3